کد خبر:23385
پ

فوری | دولت آمریکا پذیرفت تحریم ها برداشته شوند | پرواز بورس از هفته آینده

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، موضوع برطرف کردن تحریم‌ها را یکی از محورهای اصلی مذاکرات وین دانست و گفت می‌پذیریم که تحریم‌های ناسازگار با برجام برداشته شوند.    دولت آمریکا پذیرفت تحریم ها برداشته شوند | پرواز بورس از هفته آینده ند پرایس در نشست خبری روز سه‌شنبه درباره لغو تحریم‌ها به ویژه آن‌هایی که در […]

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، موضوع برطرف کردن تحریم‌ها را یکی از محورهای اصلی مذاکرات وین دانست و گفت می‌پذیریم که تحریم‌های ناسازگار با برجام برداشته شوند.

 

 دولت آمریکا پذیرفت تحریم ها برداشته شوند | پرواز بورس از هفته آینده

ند پرایس در نشست خبری روز سه‌شنبه درباره لغو تحریم‌ها به ویژه آن‌هایی که در دولت ترامپ برچسب تروریسم هم بر آن سوار شد، این مطلب را مطرح کرد و افزود: این موضوع، یکی از محورهای اصلی گفت‌وگو در وین است.

وی افزود: دو گروه در وین در حال کار هستند، یکی از آنها به چگونگی بازگشت ایران به تعهدات خود می‌پردازد و  گروه دیگر بر روی گام‌هایی که آمریکا باید برای کاهش تحریم‌ها بردارد تا به انطباق با تعهدات خود تحت برجام بازگردد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: درباره ارزیابی اطلاعاتی از مدت زمانی که ایران می‌تواند به سلاح اتمی دست یابد، اظهار نظر نمی‌کنم اما وقتی که برجام به طور کامل، موثر بود یعنی از ژانویه ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، مدت “زمان شکست”، ۱۲ ماه بود.

پرایس بدون اشاره به دلیل دور شدن ایران از تعهدات برجامی خود، مدعی شد: اکنون که ایران از تعهدات خود فاصله گرفته است، بر اساس گزارش‌های عمومی، “زمان شکست” تک رقمی شده و به کمتر از انگشتان یک دست رسیده است.این برای ما پذیرفتنی نیست.

وی اظهار کرد: ما باید اطمینان یابیم که هرچقدر امکان دارد، این مدت طولانی‌تر شود و به صورت دائمی و تاییدشدنی، ایران هرگز نتواند به سلاح اتمی دست یابد. ما از برجام برای توافقی قوی‌تر و طولانی‌تر استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد سایر نگرانی‌های ما نسبت به ایران بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: این نگرانی‌ها نه تنها برای آمریکا برای جمع زیادی از متحدان و شرکای ما نگران کننده است.

پرایس اظهار کرد: آنچه در وین جریان دارد، رسیدن به این نقطه است که چه کاری ایران برای انطباق با تعهداتش باید انجام دهد و چه گام‌هایی را آمریکا باید برای بازگشت به اجرای تعهداتش بردارد. ما به رسمیت می‌شناسیم که تحریم‌های ناسازگار با برجام باید برداشته شوند و کارگروه مربوطه هم در این زمینه کار می‌کند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا را در وین نداریم هرچند که برای انجام آن کار حاضر هستیم، گفت:ما به روی دیپلماسی باز هستیم. ما می‌دانیم که با چشمانی روشن با دیپلماسی اصولی درگیر شویم حتی اگر کشوری همچون ایران تفاوتی عمیق داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد ایرانی‌ها خواستار مذاکرات غیر مستقیم شدند و ما هم با آن راحت هستیم اما نگفت که دولت بایدن شرط کاهش تحریم‌ها را مذاکره با ایران دانسته بود. همان کاری که دولت ترامپ خواستار آن بود.

مقامات ایران تصریح کرده‌اند در سایه تداوم فشار حداکثری حاضر به مذاکره نخواهند شد، ضمن آنکه برای توافق مذاکره شده، بار دیگر به میز نخواهند آمد. ایران که خود یکی از اعضای باقی‌مانده برجام است، شرط بازگشت آمریکا به اتاق برجام را برداشتن کامل تحریم‌های آمریکا اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نشست وین را یک زمان واقعی هرچند غیرمستقیم برای تعامل میان ایران و آمریکا دانست که پیام‌های آن توسط متحدان و شرکای آنها رد و بدل می‌شوند و افزود: البته که این گامی سازنده و مورد استقبال است. امیدواریم وقتی که از وین خارج می شویم درک بهتری از نقشه راه بازگشت متقابل به برجام داشته باشیم.

پرایس با اشاره به اظهارات انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا درکمیسیون مشترک، گفت: طبق اظهارات اتحادیه اروپا، مذاکرات کمیسیون مشترک، سازنده بوده است. می دانیم که یک مذاکرات دشوار و گفت‌وگوهای سختی است اما یک گام درست رو به جلو است.

وی با بیان اینکه این تنها مسیر دستیابی به وعده انتخاباتی بایدن در بازگشت متقابل به برجام است، گفت: دو گروه در وین مباحث را دنبال می‌کنند که خلاصه آن عمل در برابر عمل است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما در کمیسیون مشترک نبودیم اما مذاکرات وین را با اینکه مذاکره مستقیمی با ایران نداریم، یک گام سازنده می‌دانیم و از آن استقبال می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید