کد خبر:30351
پ

تاثیر سقوط افغانستان بر قیمت دلار و بورس ایران

با ورود نیروهای طالبان به کابل و تصرف سه شهر بزرگ افغانستان حالا دیگر می توان به طور رسمی از سقوط افغانستان خبر داد چرا که رئیس جمهور نیز از کشور گریخته است و افغانستان تحت تسلط کامل طالبان قرار دارد. اما تاثیر سقوط افغانستان بر قیمت دلار و بورس ایران چیست؟   قیمت لحظه […]

با ورود نیروهای طالبان به کابل و تصرف سه شهر بزرگ افغانستان حالا دیگر می توان به طور رسمی از سقوط افغانستان خبر داد چرا که رئیس جمهور نیز از کشور گریخته است و افغانستان تحت تسلط کامل طالبان قرار دارد. اما تاثیر سقوط افغانستان بر قیمت دلار و بورس ایران چیست؟

 

قیمت لحظه ای دلار

 

تاثیر سقوط افغانستان بر قیمت دلار

شاید بد نباشد بدانید که پس از پیشروی نیروهای طالبان در شهرهای مختلف افغانستان، قیمت دلار در ایران نیز بالا رفت چرا که بخش زیادی از دلارهای داخل ایران به طور چمدانی از مرزهای هرات تامین می شد و پس از امنیتی شدن مرزهای افغانستان، ورود دلارهای چمدانی به خاک ایران فعلا منتفی شده و قیمت دلار با شدیدترین شیب خود در چند ماه گذشته در حال بالا رفتن است و کارشناسان پیش بینی می کنند این بالا رفتن قیمت دلار تا سطح بالای 30 هزار تومان ادامه داشته باشد.

 

تاثیر سقوط افغانستان بر بورس تهران

از طرف دیگر با توجه به رابطه مستقیم قیمت دلار با شاخص کل بورس تهران، از چند روز گذشته شاهد اوج گیری شاخص کل بورس در ایران و افزایش قیمت نمادهای بورسی بودیم که به واسطه صادراتی بودن محصولاتشان از بالا رفتن قیمت دلار، سودآوری شان بیشتر می شد. شاخص کل بورس در حالی حوالی یک میلیون و پانصد هزار قرار دارد که مدتها بود در کف یک میلیون تا یک میلیون و صد درجا می زد  و روندی فرسایشی به خود گرفته بود اما به نظر می رسد با توجه به رشد مجدد قیمت دلار، شاهد رکورد شکنی های جدیدی در بازار بورس ایران باشیم.

 

هر چه که هست حضور طالبان در افغانستان تاثیر منفی در اقتصاد ایران خواهد گذاشت چرا که صادرات ایران به همسایه قطع خواهد شد و ضربه ای دیگر بر پیکر بی جان اقتصاد ایران وارد خواهد آمد.

 

 

دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
  • هدایتگر 26 آگوست 2021 / 11:21 ب.ظ

    شاید یه مدت این اتفاق تاثیر منفی روی اقتصاد ایران بزاره ولی بعد از اینکه طالبانی ها بر حکومت بنشینند خواهید دید پنجره بسیار وسیعی از افغانستان (دولت طالبان) برای ایران باز میشه ،شاید الان باور نکنید ولی خواهید دید اونروز که میاد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید