کد خبر:38410
پ

صدای سهامداران: بورس ایران کلاهبرداری رسمی دولت از مردم بود

در حالی که گزارش های بسیاری از نمادهای شرکت های بورسی، بهتر از حد انتظار به نظر می رسد، پس از بازگشایی نمادهای مختلف بورسی همچنان شاهد افت و ریزش قیمتها در بورس هستیم تا اینبار صدای اعتراض سهامداران متضرر و البته خشمگین از سرمایه گذاری در بورس تهران، بیشتر از قبل شنیده شود. صدای […]

در حالی که گزارش های بسیاری از نمادهای شرکت های بورسی، بهتر از حد انتظار به نظر می رسد، پس از بازگشایی نمادهای مختلف بورسی همچنان شاهد افت و ریزش قیمتها در بورس هستیم تا اینبار صدای اعتراض سهامداران متضرر و البته خشمگین از سرمایه گذاری در بورس تهران، بیشتر از قبل شنیده شود.

صدای سهامداران: بورس ایران کلاهبرداری رسمی دولت از مردم بود

در همه جای دنیا مرسوم است که بورس، ائینه و دماسنج اقتصاد آن کشور باشد و حال با توجه به گزارش های مثبت مسئولین دولت از وضعیت اقتصادی و افزایش قیمت جهانی نفت و بهبود نسبی وضعیت اقتصادی (تنها در سخن مسئولین) انتظار می رفت، وضعیت بورس تهران، به ثبات نسبی برسد اما گره زدن معیشت و اقتصاد به مذاکرات برجام باعث شده تا سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در بورس نداشته باشند و هر روز شاهد خروج نقدینگی از بورس و ورود آنها به صندوق های با درآمد ثابت هستیم که گویی کمک حال دولت در بزنگاه های حساس شده اند.

بسیاری از افراد عادی که با وعده و وعیدهای حسن روحانی از مدتها قبل سرمایه خود را به بورس اورده بودند، امروز در شرایطی قرار دارند که حتی با وجود سهامداری بلند مدت در زمان ریاست ابراهیم رئیسی نیز گشایشی در وضعیت سهام آنها ایجاد نشده است و این اتفاق از آن جهت برای آنها دردآور است که شاهد گزارش دهی و اخبار مثبت از سهام خود هستند اما هیچ حمایتی از سمت نهاد مسئول از سهام صورت نمی گیرد و به عبارت بهتر عملاً بازارگردانی در بازار بورس به 0 رسیده و تنها دلالان و نوسانگیران هستند که در آن جولان می دهند و همین مسئله منجر به ایجاد فشار فروش همیشگی در کلیت بازار شده است.

اگر پای صحبت بسیاری از سهامداران خشمگین از وضعیت فعلی بنشینید همگی به شما می گویند که دولت با ایجاد این شرایط در بورس، نقدینگی مردم را در کوره بورس ذوب می کند تا از این طریق بتواند تورم را مهار کند و در واقع از پول خود مردم، به آنها یارانه می دهد. سقوط فرسایشی بورس تهران از آن جهت با مولفه های اقتصادی سازگاری ندارد (حداقل روی کاغذ) که بسیاری از نمادها، در سودسازی موفق عمل کرده اند اما به دلیل نبود نقدینگی و حمایت به معنای واقعی کلمه از بازار سرمایه، سهامداران در هر شرایطی تنها شاهد افت قیمت سهام خود هستند ولو بهترین عملکرد و گزارش را در صورتهای مالی خود منعکس کرده باشد.

ظاهراً ابراهیم رئیسی اعتقادی به پویایی و جریان نقدینگی در بورس ندارد و به دنبال هدایت نقدینگی از بورس به سمت بانک ها و صندوق های با درآمد ثابت است وگرنه هیچ دلیل منطقی برای این وضعیت آشفته بورس تهران نمی توان یافت چرا که شرکتهای بورسی با وجود تحریم و عدم توافق، موفق به ثبت این سودسازی شده اند و گره زدن وضعیت بورس به نتیجه مذاکرات یه عوام فریبی محض است.

در پایان سهامداران معتقدند دولت با حربه های مختلف ابتدا آنها را به سمت سرمایه گذاری در بورس تشویق کرده و سپس با ایجاد افت قیمت در ارزش سهام، سرمایه آنها را در بورس راکد کرده تا سهامداران متضرر اقدام به فروش سهام خود نکنند و نقدینگی جدید وارد چرخه اقتصاد نشود. این ابتکار ناشیانه دولت از نظر بسیاری از سهامداران، یک کلاهبرداری آشکار است و به نظر می رسد تا زمانیکه اقتصاد ایران دولتی باشد، همین آش و همین کاسه خواهد بود چرا که سمت و سوی بازار بورس با سیاست های دولت تنظیم می شود و نه صرفاً با عرضه و تقاضای واقعی در بازار …

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید