کد خبر:43643
پ

پشت پرده آمار دروغ میزان بارش ها در کشور چیست؟

در حالی که پائیز و زمستان 1401 کشور، بارش های سنگینی در نوع باران و برف را تجربه کرده اما همچنان شاهد این مسئله هستیم که مسئولین از تریبون های رسمی مدام از کمتر بودن نسبت بارش ها نسبت به سالهای قبل ناله می کنند! به نظر می رسد تیتر شدن و بولد شدن صحبتهای […]

در حالی که پائیز و زمستان 1401 کشور، بارش های سنگینی در نوع باران و برف را تجربه کرده اما همچنان شاهد این مسئله هستیم که مسئولین از تریبون های رسمی مدام از کمتر بودن نسبت بارش ها نسبت به سالهای قبل ناله می کنند!

به نظر می رسد تیتر شدن و بولد شدن صحبتهای مسئولین با عنوان بارش های امسال فلان درصد کمتر بوده است و … تنها یک حقه ای رسانه ای هدفمند است. چرا که با باز کردن خبر و مشاهده موضوعات مطرح شده در آن متوجه می شویم که مقایسه های آنها نسبت به متوسط بارش بلند مدت کشور بوده است. قیاسی عجیب که معمولاً بیان نمی شد و هر سال نسبت به سال قبل، درصد و آمار میزان بارش ها مطرح می شد اما چه شده که امسال به یکباره همه مسئولین به جای اشاره به افزایش بی سابقه درصد بارش ها و بالا آمدن آب سدهای کشور و رودخانه ها مدام به مقایسه میزان بارش ها با متوسط بلند مدت کشور اشاره می کنند؟

پاسخ روشن است، پس از افشای صادرات آب به کشورهای همسایه (که طبق انتظار به سبب حساسیت مردم بر روی این مورد، تکذیب شد)، امروز مسئولین کشور چاره ای ندارند تا وضعیت آبی را همچنان بحرانی نشان دهند تا احدی پیگیر افزایش آب ورودی به سدها نسبت به سال گذشته نشود؛ البته که همچنان در وضعیت نا به سامان آبی به سر می بریم اما آنچه مسلم است، نسبت بارش ها نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. نکته ای که هرگز در اعلام مسئولین به طور برجسته به آن پرداخته نشده است و تاکید زیادی به کم بودن بارش ها نسبت به میانگین بلند مدت بارش ها در ایران دارند.

در واقع مسئولین می خواهند اینطور وانمود کنند که اگر همچنان در تابستان شهروندان ایران با مشکل آب مواجه باشند، علتش بارش های کم، عدم صرفه جویی مردم (کیست که نداند بیشتر هدررفت در بخش کشاورزی و صنعتی و حالا صادرات رخ می دهد و نه مصرف خانگی) بوده است تا گله ای بابت مشکلات آب در سال جدید وجود نداشته باشد.

در سوء مدیریت مسئولین امر در قضیه آب هیچ تردیدی وجود ندارد چرا که با یک بارش ساده، در بسیاری از شهرهای کشور شاهد سیل و خسارات بوده ایم؛ آنها امروز با توجه به کم آبی در منطقه و نیاز کشور به درآمدزایی به جای صادرات نفت و گاز تحریم شده، تمرکز ویژه ای بر روی صادرات آب کرده اند تا درآمد نقد آن از کشورهای همسایه را صرف مملکت داری نمایند. سال گذشته بود که ویدئویی از چند جوان در استان خوزستان منتشر شد که خط لوله صادرات مخفی آب به عراق را شناسایی و سوراخ کردند تا به مسئولین اعتراض خود را برسانند که چرا در استان خوزستان آب نیست یا اگر هم هست بی کیفیت ترین آب ممکن در قلب تپنده اقتصاد کشور در جریان است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی:

🔹

بارش متوسط کشور از ابتدای سال آبی تاکنون، ۲۳ میلیمتر یا ۱۶ درصد نسبت به بلندمدت کاهش نشان می‌دهد.

🔹

در نیمه‌شمالی و شرق کشور میزان بارش به شدت کمتر از نرمال است.

🔹

یک چهارم جمعیت کشور در تهران و البرز هستند.

🔹

وضعیت منابع آبی تهران و البرز مناسب نیست و ارتفاع بارش به‌شدت زیر حد نرمال است./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید