کد خبر:33869
پ

کالچوپولی در مورد پرسپولیس تکرار می شود؟

کالچو پولی (به ایتالیایی: Calciopoli) رسوایی سال ۲۰۰۶ فوتبال ایتالیا، یا آشوب فوتبال، در لیگ‌های برتر حرفه‌ای فوتبال ایتالیا یعنی سری آ و سری بی اتفاق افتاد. این رسوایی در ماه می سال ۲۰۰۶ میلادی توسط پلیس ایتالیا بر ملا شد و مکالمات تلفنی حاکی از دخالت قهرمان لیگ یوونتوس و تیم‌های میلان، فیورنتینا، لاتزیو […]

کالچو پولی (به ایتالیایی: Calciopoli) رسوایی سال ۲۰۰۶ فوتبال ایتالیا، یا آشوب فوتبال، در لیگ‌های برتر حرفه‌ای فوتبال ایتالیا یعنی سری آ و سری بی اتفاق افتاد. این رسوایی در ماه می سال ۲۰۰۶ میلادی توسط پلیس ایتالیا بر ملا شد و مکالمات تلفنی حاکی از دخالت قهرمان لیگ یوونتوس و تیم‌های میلان، فیورنتینا، لاتزیو و رجینا و تماس‌های بین مدیران این باشگاه‌ها و سازمان داوران بود. این تیم‌ها متهم به تقلب در بازی‌ها با انتخاب داور دلخواه‌شان شدند. در حال حاضر نیز با توجه به اتفاقاتی که برای گل گهر رخ داده و ورود مستقیم پلیس فتا به موضوع و همچنین برخی ابهامات در خصوص چینش داوری ها با توجه به افشاگری های چند داور احتمال رخ دادن این اتفاق در فوتبال ایران بسیار بالاست. برخی معتقدند در صورت ورود رسمی نهادهای نظارتی به پرونده های بایگانی شده ای همچون دستکاری یا جعل در قرارداد مهدی طارمی که به اعتراف این بازیکن نیز رسید، احتمال بازپسگیری قهرمانی های پرسپولیس وجود دارد چرا که فیفا و CAS صرفاً در خصوص دعوا بین باشگاه پرسپولیس و ریزه اسپور اظهار نظر کرده اند و رای داده اند که بازیکنی که با ریزه اسپور قرارداد رسمی داشته، بدون فسخ رسمی، مجدداً با پرسپولیس قرارداد امضا کرده است و به موضوع دستکاری تاریخ قرارداد که به اعتراف طارمی و طاهری نیز رسید ورود نکرده است.

 

مصاحبه عبداله شاه حسینی رئیس پیشین کمیته انضباطی در خصوص جعل قرارداد طارمی

 

کالچوپولی در مورد پرسپولیس تکرار می شود؟

ابتدای داستان
این رسوایی، نتیجه تحقیقات دادستان دادگاه ناپل در آژانس فوتبال ایتالیا بود. بسیار زیاد مشاهده میشد اشتباهات داوری اکثرا به نفع چند تیم خاص به ویژه یوونتوس اتفاق افتد و اگر به ضرر اون باشد در مقابل تیم پایین جدول بوده که هیچ گونه مشکلی برای انها نداشت چون پیروز بودن ! گفتگوی‌های تلفنی که در فصل ۲۰۰۴/۰۵ در روزنامه‌های ایتالیایی چاپ شد این واقعیت را آشکار می‌کرد که مدیر یوونتوس لوچیانو موجی در تماس با مدیران فوتبال ایتالیا آنها را برای انتخاب داور خاصی تحت تأثیر قرار می‌داد. نام کالچوپولی برگرفته از نام تنجنتپولی رسوایی دهه ۸۰ سیاسی ایتالیاست. از کالچوپولی با نامهای موجیو پولی برگرفته از نام لوچیانو موجی و کالچو گیت (برگرفته از نام واتر گیت رسوایی سیاسی آمریکا در دهه ۷۰) نامبرده می‌شود.

مجازات ها
در روز چهارم ژوئیه ۲۰۰۶ روزی که ایتالیا باید در نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۰۶ به مصاف آلمان می‌رفت، دادستان فدراسیون فوتبال ایتالیا، استفانو پالاتزی درخواست سقوط چهار تیم اصلی محکوم در رسوایی Match-Fixing کرد. پالاتزی درخواست سقوط یوونوتس به سری سی۱ (او در صحبتهایش در دادگاه خواستار سقوط یوونتوس به پایینتر از سری بی شد) و برای فیورنتینا و لاتزیو درخواست سقوط حداقل به سری بی کرد. او همچنین درخواست امتیاز منفی برای همه تیم‌ها (شش امتیاز برای یووه، سه امتیاز برای میلان و ۱۵ امتیاز برای لاتزیو و فیورنتینا) داشت. او همچنین خواستار بازپس گیری اسکودتوی ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ از یوونتوس شد. در پرونده رجینا در روز ۱۳ آگوست دادستان خواستار سقوط رجینا به سری بی و ۱۵ امتیاز منفی برای این تیم شد. در روز ۱۷ آگوست مجازات رجینا تنها با ۱۵ امتیاز منفی اعلام شد و باشگاه مبلغ ۶۸۰۰۰ یورو جریمه مالی شد در حالیکهپاسکواله فاتی رئیس باشگاه ۲۰۰۰۰ یورو جریمه و دو سال و نیم از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم شد.
میلان : • کسر ۳۰ امتیاز از فصل ۲۰۰۵/۰۶
• یک بازی بدون تماشاگر • کسر ۸ امتیاز از فصل جدید
فیورنتینا : محرومیت از لیگ قهرمانان اروپا ۰۷–۲۰۰۶
• دو بازی بدون تماشاگر•کسر ۱۵ امتیاز از فصل جدید
یوونتوس : • پس گرفته شدن اسکودتوهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶
• محرومیت از لیگ قهرمانان اروپا ۰۷–۲۰۰۶
• سه بازی بدون تماشاگر
•سقوط به سری ب
•کسر ۸ امتیاز از فصل جدید
لاتزیو : • محرومیت از جام یوفا ۲۰۰۶–۰۷
• دو بازی بدون تماشاگر
•کسر ۳ امتیاز از فصل جدید
رجینا : • £۶۸٬۰۰۰ جریمه
• رئیس باشگاه پاسکواله فاتی جریمه £۲۰٬۰۰۰ (۲٫۵ سال محروم از فوتبال)
•کسر ۱۱ امتیاز از فصل جدید

تاثیر روی سری آ
با سقوط یووه، فیورنتینا و لاتزیو قرار بود سه تیم سقوط کننده یعنی مسینا، لچه و ترویزو در لیگ باقی بمانند اما با نهایی شدن احکام و سقوط یووه تنها مسینا در لیگ باقی ماند و تیمهای آتالانتا، کاتانیا و تورینو به سری آ صعود کردند. طبق جدول نهایی سری آ یووه و میلان به طور مستقیم به مرحله گروهی لیگ قهرمانان صعود می‌کردند واینتر و فیورنتینا در مرحله سوم مقدماتی به میدان می‌رفتند و رم، لاتزیو و کیه وو نیز در جام یوفا شرکت می‌کردند و پالرمو هم به اینترتوتو می‌رفت و فدراسیون فوتبال ایتالیا قادر به ارسال نمایندگانش تا ۵ ژوئن که مهلت یوفاست نبود و به همین دلیل از رسماً از اینترتوتو کنار کشید تا یوفا تا ۲۵ ژوئیه مهلت ایتالیا را تمدید کند. بعد از نتایج اعتراضات دادگاه، اینتر و رم به مرحله گروهی لیگ قهرمانان را یافتند تا میلان و کیه وو در مرحله سوم مقدماتی شرکت کنند در حالیکه پالرمو، لیوورنو و پارما به جام یوفا راه یافتند؛ و در بیست و ششم ژوئیه فدراسیون فوتبال ایتالیا اینتر را به عنوان قهرمان لیگ و برنده اسکودتو ۰۶ اعلام کرد. یوونتوس به دادگاه مردمی ایتالیا شکایت کرد تا احتمال محرومیت باشگاه و فدراسیون توسط فیفا احساس شود. فیفا که حساسیت خاصی روی دخالت دولت بر فوتبال دارد قبلاً فدراسیون فوتبال یونان را محروم کرده بود. فیفا رسماً اعلام کرد اگر یوونتوس به دادگاه برود تمام تیمهای ایتالیایی را از شرکت در مسابقات بین‌المللی محروم خواهد کرد. دادگاه برای روز ۱ سپتامبر برنامه‌ریزی شده بود ولی در روز ۳۱ آگوست یوونتوس شکایتش را از دادگاه منطقه‌ای اداری لاتزیو پس گرفت. سران یوونتوس اعلام کردند این اتفاق به علت تمایل فدراسیون فوتبال ایتالیا و کمیته المپیک ایتالیا برای مرور دوباره پرونده صورت گرفته‌است. دومین اعتراض؛ امتیازات منفی میلان را به ۸، لاتزیو را به ۳، فیورنتینا را به ۱۵ و یوونتوس را به ۹ رساند.
اتهامات دیگر
ماسیمو دی سانتیس نماینده داوران ایتالیا در جام جهانی ۲۰۰۶ پس از بازجویی و تحقیقات محروم شد. دیگر داور ایتالیایی روبرتو روزتی در این رسوائی بی گناه شناخته شد. دامنه بزرگ این رسوائی توجه را به متهمان دیگری در فوتبال ایتالیا جلب کرد. آدریانو گالیانی نایب رئیس میلان و رئیس سازمان سری آ. به اضافه تمام این تخلفات و تقلب‌های ورزشی که توسط مربیان، بازیکنان، داوران و مسئولان لیگ صورت گرفت؛ مجری بزرگترین برنامه فوتبالی ایتالیا آلدو بیسکاردی نیز استعفا کرد و اعتراف کرد که با لوچیانو موجی همکاری کرده تا وجهه یوونتوس را در تلویزیون بهتر نشان دهد. در ادامه بازجویی‌ها دادگاه ناپل پس از تحقیق روی ۴۱ نفر، ۱۹ بازی از فصل ۰۵– ۲۰۰۴، و ۱۴ بازی از فصل ۲۰۰۵/۰۶ به سراغ آنتونیو گیرائودو رفتند و او برای ترانسفرهای غیرقانونی، حساب‌های بانکی جعلی و فرار مالیاتی تحت بازجوئی قرار گرفت و دادستان پارما هم از جیانلوئیجی بوفون، انزو مارسکا، آنتونیو کیمنتی و مارک یولیانو بعلت تقلب در بازی‌ها بازجوئی کرد. بعد از اولین رای دادگاه اتهامات جدیدی به تبمها برای رابطه با رسوائی یافت شد. مسینا، لچه و سیه نا هم تحت بازجوئی قرار گرفتند و دادستانها به آنالیز مکالمات تلفنی پرداختند.

استعفاها
فرانکو کارارو رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا در تاریخ ۸ می، تمام مدیران یوونتوس در تاریخ ۱۱ می، لوچیانو موجی در تاریخ ۱۴ می از پست‌های خود استعفا دادند و در ۱۹ می، قیمت سهام یوونتوس نسبت به تاریخ ۹ می، به نصف کاهش یافت.
توی هر درسی که مشکل داری، «کلاسینو» بهترین انتخابه!

جریمه های فردی
لوچیانو موجی:محرومیت مادام العمر از فعالیت فوتبالی و عضویت در هرگونه زیر مجموعه FIGCآنتونیو گیرائودو: ۲۰۰۰۰ یورو جریمه، پنج سال محرومیت از فوتبال، سه سال زندان و محرومیت از عضویت در هرگونه زیر مجموعه FIGCپائولو دوندارینی: ۲ سال زندانتولیو لانسه: ۲ سال زندان و ۲٫۵ سال محرومیت از فوتبالاینوسنزو ماتزینی: ۵ سال محرومیت از فوتبالماسیمو دی سانتیس: ۴ سال محرومیت از فوتبالدیگو دلاواله: ۳٫۷۵ سال محرومیت از فوتبالپیرلوئیجی پایرتو: ۳٫۵ سال محرومیت از فوتبالآندره آ دلاواله: ۳ سال محرومیت از فوتبالپاسکواله فاتی: ۲٫۵ سال محرومیت از فوتبال و ۳۰۰۰۰ یورو جریمهکلودیو لوتیتو: ۲٫۵ سال محرومیت از فوتباللئوناردو مینی: ۲٫۵ سال محرومیت از فوتبالفابریزیو بابینی: ۱ سال محرومیت از فوتبالگنارو ماتزئی: ۱ سال محرومیت از فوتبالآدریانو گالیانی: ۵ ماه محرومیت از فوتبالجیانلوکا پاپارستا: ۵ ماه محرومیت از فوتبالکلودیو پولیسی: ۳ ماه محرومیت از فوتبالفرانکو کارارو: ۸۰۰۰۰ یورو جریمهپیترو اینارژیولا:اخطار و توبیخ

رسوایی حساب بانکی جعلی
این عمل در ایتالیا با اسم Doping Amministrativoشناخته می‌شود و به این معنی است که مدیران باشگاه‌ها با تجارت متقابل (به انگلیسی: Cross-Trading) یا خرید و فروش بازیکن به سود مالی‌شان بیفزایند تا از سقوط سهامشان جلوگیری کنند ولی در واقع سود مالی نداشته‌اند و این مانند دوپینگ است.

در اکتبر ۲۰۰۷م. آث‌رم ۴۰٬۰۰۰ یورو به علت فروش بازیکنان جوانش و درست اعلام نکردن قیمت آنها که مصداق بارز حساب جعلی است جریمه شد. لاتزیو که ناکاتا را خریده بود، تبرئه شد.

در دسامبر ۲۰۰۷م. ۷ باشگاه سری آ و چند باشگاه سری بی در تست اقتصادی سه سال گذشته مجرم شناخته شده و جریمه شدند. در ژوئن ۲۰۱۰م نیز رئیس پالرمو و بسیاری از اعضای باشگاه ترنانا مجرم شناخته شده و مدتی از فوتبال محروم شدند.

مجازات‌ها از این قرار بود:

آث میلان:

باشگاه: ۹۰٬۰۰۰ یوروآدریانو گالیانی (نایب رئیس): ۶۰٬۰۰۰ یورو

اینترمیلان:

باشگاه: ۹۰٬۰۰۰ یوروماسیمو موراتی (مالک): ۱۰٬۰۰۰ یوروگابریله اوریالی (مدیر تکنیکی): ۱۰٬۰۰۰ یورومائورو گامبارو (مدیر سابق): ۲۰٬۰۰۰ یورورینالدو گلفی (مدیر سابق): ۲۰٬۰۰۰ یورو

سمپدوریا:

باشگاه: ۳۶۰۰۰ یوروجوزپه ماروتا (مدیر): ۲۰٬۰۰۰ یوروریکاردو گارونه (مالک): ۱۸٬۰۰۰ یورو

جنوا:

باشگاه: ۴۰۰٬۰۰۰ یوروجیووانی بلوندت (مدیر): ۱۵٬۰۰۰ یوروانریکو پرزیوسی (مالک): ۱۵٬۰۰۰ یورو و ۴ ماه محرومیت از فوتبال

رجینا:

باشگاه: ۴۰۰٬۰۰۰ یوروپاسکواله فاتی (مالک): ۲۰٬۰۰۰ یورو و ۱ ماه محرومیت از فوتبال

اودینزه:

باشگاه: ۴۰۰٬۰۰۰ یوروفرانکو سولداتی (رئیس): ۳۰٬۰۰۰ یورو و ۳ ماه محرومیت از فوتبالپیرپائولو مارینو (نایب رئیس): ۱۵٬۰۰۰ یورو

کیه وو:

باشگاه: ۵۰٬۰۰۰ یورولوکا کامپدلی (مالک): ۴۰٬۰۰۰ یوروجیووانی سارتوری (مدیر ورزشی): ۱۵٬۰۰۰ یورو

پالرمو:

مائوریزیو زامپارینی (مالک): ۶ ماه محرومیت از فوتبالرینو فوشی (مدیر ورزشی): ۳ ماه محرومیت از فوتبال

ترنانا

باشگاه: ۲۰٬۰۰۰ یورولوئیجی آگارینی (مالک): ۷ ماه محرومیت از فوتباللوئیجی فراموسکا (مالک بعدی!): ۶ ماه محرومیت از فوتبالجیووانی لومباردو (مدیر): ۳ ماه محرومیت از فوتبالاستفانو دومینیکیس (مدیر): ۶ ماه محرومیت از فوتبال

تحولات اخیر
در آوریل ۲۰۰۷ روزنامه ایتالیایی لا رپابلیکا چاپ رم اطلاعات جدیدی دربارهٔ کالچوپولی منتشر کرد. دادستان ناپل ردی از مکالمات با سیم کارت خارجی بین موجی، برگامو، پایرتو و بسیاری از داوران پیدا کرده بود. از آنجا که سیم کارت خارجی بود پلیس ایتالیا نمی‌توانست مکالمات را شنود کند. سیم کارت‌ها از فروشگاهی در چیازوی سوئیس خریده شده بود. بعضی از آنها به نام اعضای خانواده صاحب فروشگاه و بعضی به نام شخص نامعلومی در لیختن اشتاین بود. حتی ردپای تماسی با سیم کارت اسلوونیایی هم پیدا شد. در تحقیقات قضایی؛ لوچیانو موجی، برگامو، پایرتو، فابیانی (مدیر ورزشی مسینا) و داوران دی سانتیس، راکالباتو، پاپارستا، پیری، کاسارا، داتیلو، برتینی و گابریله و کمک داور آمبروسینو متهم شناخته شدند. در ادامه تحقیقات معلوم شد که پاپارستا از سیم کارت سوئیسی برای استفاده شخصی استفاده می‌کرد و این به دادگاه برای برملا کردن شبکه ارتباطی مخفیانه کمک کرد. موجی یک سیم کارت سوئیسی با شماره ۴۱۷۶۴۳۳۴۷۴۱ برای ارتباط با برگامو و یک سیم کارت برای ارتباط با پایرتو و ۳ سیم کارت دیگر برای ارتباط با داوران و فابیانی استفاده می‌کرد. مکالمه‌ای دیگر هم توسط روزنامه لا استامپا چاپ تورین برملا شد که طی آن موجی و لیپی (مربی تیم ملی در آن زمان) به وضوح به ماسیمو موراتی و روبرتو مانچینی توهین می‌کند و لیپی می‌گوید مانچینی باید درس بگیرد و موجی می‌گوید که به او درس خواهد داد. در روز ۲۷ آوریل ۲۰۰۶ سایت روزنامه لا رپابلیکا حدود ۲۰۰ مکالمه را برای دانلود گذاشت، بعضی‌ها یک سال قبل منتشر شده بود ولی بعضی‌ها هنوز پخش نشده بود و این به مردم این توانایی را داد که خودشان نیز دربارهٔ موضوع قضاوت کنند. در بیست و سوم می۲۰۰۷ میلان که در اصل می‌بایست از جام باشگاه‌های اروپا اخراج می‌شد موفق شد قهرمان اروپا شود. در هفدهم ژوئن ۲۰۰۷ در برنامه ورزشی Qui studio a voi stadio شهر میلان برگامو اعتراف کرد که موجی دو سیم کارت سوئیسی به او و پایرتو داد. او در دادگاه گفته بود که ترس شنود مکالمات از آن سیم کارت فقط برای ارتباط با پایرتو استفاده کرد و بعد از پایان اعتبار دیگر از آن استفاده نکرده‌است. در ژوئن ۲۰۰۸ یوونتوس برای تقلب در ۳ بازی دیگر ۳۰۰٬۰۰۰ یورو دیگر جریمه شد. مسینا نیز ۶۰٬۰۰۰ یورو جریمه شد.

از جالب ترین صحبت های موجی با کمیته داوران ،از انها در خواست کرده بود که تا حد امکان از کولینا (داور سرشناس ایتالیایی ) استفاده نشود

دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
  • کوروش 19 دسامبر 2021 / 10:46 ق.ظ

    چقدر مطالب این متن ، هوادارای استقلالو یاد 7 8 سال وزارت بابا می اندازه و آشنا میاد !!! مخصوصا اون قسمتهای مجری شبکه ایتالیایی و شخصیت یووه و فساد داوران ایتالیا، یه دادستان مردی تو ایران پیدا نمیشه بره تحقیق کنه ؟؟؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید