کد خبر:46941
پ

پایان استقلال در جام حذفی با سریال اشتباهات فنی عجیب نکونام

همانطور که پیش بینی می شد، تیم فوتبال استقلال مقابل تیم متحول شده مس رفسنجان و مربی جدیدش نتوانست پیروز شود و برای اولین بار در ده سال گذشته در مرحله یک شانزدهم پایانی مسابقات از جام کنار رفت. در ادامه به بررسی علل این شکست و مقصرین آن می پردازیم. پایان استقلال در جام […]

همانطور که پیش بینی می شد، تیم فوتبال استقلال مقابل تیم متحول شده مس رفسنجان و مربی جدیدش نتوانست پیروز شود و برای اولین بار در ده سال گذشته در مرحله یک شانزدهم پایانی مسابقات از جام کنار رفت. در ادامه به بررسی علل این شکست و مقصرین آن می پردازیم.

پایان استقلال در جام حذفی با سریال اشتباهات فنی عجیب نکونام

از پیش از آغاز مسابقه سبک بازی مس رفسنجان که به صورت فشرده باعث از کار افتادن هافبک های میانی استقلال می شد، مشخص بود اما کادر فنی استقلال در طول 90 دقیقیه به جز ارسال های بی هدف و بلند و اوت دستی هیچ طرح و برنامه ای برای مواجهه با این تاکتیک محرم نویدکیا که هرگز مبتنی بر دفاع محض و وقت کشی نبود، نداشت.

استقلال در حال در نیمه اول مسابقه به پنالتی رسید که با حضور نفراتی همچون سیلوا، ماشاریپوف، این ضربه پنالتی به بازیکن ضعیف الجثه استقلال عن صالح حردان سپرده شد که به واسطه قدرت ضعیف عضلات پایش، سانترهای او به زحمت به محوطه جریمه حریفان می رسند! اینکه کادر فنی چه فکری کرد که در غیاب یامگا، این پنالتی حساس را به بدترن فرد ممکن در ترکیب استقلال سپرد، جا سوال دارد.

اینکه علت تعویض ماشاریپوف مصدومیت بوده یا علت فنی بر ما پوشیده است اما هر چه که هست، در اسکواد فعلی استقلال که به لطف انتخاب ها کیروش گونه نکونام، پر شده از بازیکنان بلندقامت و بدون انعطاف بدنی، او تنها امید هواداران استقلال برای گلزنی محسوب می شود. نکونام در این بازی چوب لجاجت اول فصلش با خطیر را خورد و مقابل چشمانش دید که منتظر محمد که توسط خطیر به تیم لینک شد، چه بازیکن با کیفیتی بود و نکونام به سادگی او را دیپورت کرد تا سعید مهری در تیمش بماند!!!

یکی دیگر از اشتباهات کمرشکن جواد نکونام و کادر فنی استقلال، دست کم گرفتن حریف در نیمه اول بود. به طوری که دو بازیکن برتر استقلال در امر گلسازی یعن مهدی پور و جلالی در نیمه اول روی نیمکت نشسته بودند تا میانه میدان استقلال به 3 بازیکن فیزیکی و تقریباً بدون خلاقیت این تیم سپرده شود.

حضور بازیکن ضعیفی همچون جعفر سلمانی پس از مدتها نیمکت نشینی آن هم در این مسابقه مهم جای سوال دارد که با نمایش ضعیف خود باعث شد بارها منتظر محمد، جناح چپ استقلال را دور بزند. به راستی سامان تورانیان برای چه جذب شده جناب نکونام؟

نیمکت نشینی میلاد فخرالدینی و حضور بازیکن کوتاه قامت و ضعیف الجثه ای همچون صالح حردانی، از نکات عجیب مهره چینی نکونام بود.

نکونام در حالی عملکرد ضعیف آرمین سهرابیان را در طول 90 دقیقه نظاره کرد که مرادمند را رو نیمکت داشت. سهرابیان بر روی هر دو گل استقلال، مقصر شماره 1 بود. سهرابیان با اشتباهات بد خود در دربی و جام حذفی، تاکنون بیشترین ضربه را به تیم نکونام وارد کرده و راه حمایت از این بازیکن فیکس بودنش در مسابقه بعد استقلال نیست چرا که در اینصورت بازیکن نیمکت نشینی همچون مرادمند، انگیزه ای برای تمرین کردن و رسیدن به ترکیب اصلی نخواهد داشت. سهرابیان با نیمکت نشینی متوجه خواهد شد که می بایست با حداکثر تمرکز در مسابقات حاضر شود.

او که با بهای بیش از حد دادن به بلانکو، آرمان رمضانی و مهرداد محمدی را از دوران خوب خود دور کرده، مشخص نیست بر چه اساسی به یکباره رمضانی را به صورت فیکس آن هم در این بازی در ترکیب اصلی تیمش قرار داد! سوال اینجاست پیمان بابایی کجاست؟!

عجیب ترین بخش از اشتباهات نکونام آنجاست که او با علم به اینکه حامد لک خروج ها موفقی دارد و مدافعین بلندزن خوبی در مس حضور دارند، 90 دقیقه تنها به فکر بازی مستقیم و اوت دستی بود و هیچ تاکتیک دیگری برای باز کردن دفاع مس از استقلال ندیدیم.

همه این موارد نشان می دهد کادر فنی استقلال شناخت خوبی از تیم متحول شده مس نداشتند و با دست کم گرفتن این تیم با تلفیقی از بازیکنان ذخیره و اصل پای به این میدان گذاشتند که با توجه به موقعیت جغرافیایی کرمان، هرچه از زمان بازی بیشتر  گذشت، خستگی و اشتباهات فردی در ساق های بازیکنان استقلال بیشتر شد و در آن سمت آبی ها خوش شانس بودند که تنها دو بار دروازه شان باز شد.

تیم چالاک محرم نویدکیا سزاوارانه به این پیروی دست پیدا کرد. او به نکونام با روش های ارباش کیروش که فوتبال مبتنی بر قدرت بدنی و بازیکنان بلندقامت با سبک دفاعی را دنبال می کند این درس را داد که با این شیوه فوتبال سرنوشتی بهتر از کیروش نخواهد داشت. او که حالا رسماً یک جام را از دست داده،تنها امیدش به قهرمانی در لیگ برتر است که با این شیوه بازی بدون پلن B بعید است به آن دست پیدا کند.

 

نکته جالب در خصوص سبک بازی استقلال و بازیکنان بلندقامت پرتعدادش اینکه تنها یک رامتین سلیمان زاده برا دفع همه سانترهای بی کیفیت استقلال ها کافی بود تا مشخص شود نکونام چندان هم نباید بر رو میانگین قدی بالای تیمش حساب باز کند چرا که وقتی نقطه فرود توپ مشخص است، دفع آن برای مدافع و دروازه بان بسیار راحت می شود. یک خط جلوتر هم فرشید باقری با انگیزه نشان داد م تواند به تنهایی مقابل سه هافبک تنومند استقلال استادگی کند و ضربات سر اول را بزند و با بازی درگیرانه خود اجازه نفس کشیدن به هیچ بازیکن استقلال در میانه میدان را ندهد.

 

پی نوشت: مضحک ترین شایعه روز هم به دعوت احتمالی صالح حردانی و سهرابیان به تیم ملی اختصاص داشت که ظاهراً این شوخی زشت، حسابی با روح و روان این 2 بازیکن بازی کرده که اولی به خود جرات پنالتی زدن در حضور این تعداد پنالتی زن استقلال را داد و دومی هم با اشتباهاتش زمینه دو گل مس را فراهم آورد. در صورت دعوت این دو بازیکن به تیم ملی باید به پشت پرده های تیم امیر قلعه نویی شک کرد چرا که بازیکنان به مراتب با کیفیت تری از این دو در لیگ ایران حضور دارند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید