کد خبر:23726
پ

حداقل و حداکثر دست مزد کارگران در سال 1400

کارگران از جمله اقشار جامعه هستند که همیشه حقوقی کمتر از زحمتی که می کشند به آنها داده می شود و این بزرگ ترین ظلمی است که در حق آنها روا داشته می شود. این افراد در طول سال با مشکلات مالی زیادی مواجه بوده و همیشه در حال دست و پنجه نرم کردن با […]

کارگران از جمله اقشار جامعه هستند که همیشه حقوقی کمتر از زحمتی که می کشند به آنها داده می شود و این بزرگ ترین ظلمی است که در حق آنها روا داشته می شود. این افراد در طول سال با مشکلات مالی زیادی مواجه بوده و همیشه در حال دست و پنجه نرم کردن با انواع اقسام دردسرهایی هستند که حقوق کم برایشان ایجاد کرده است.

البته دولت سعی می کند با افزایش حقوق در هر سال تا حد امکان از بار مالی که بر روی دوش کارگران سنگینی می کند کم کند اما وقتی افزایش قیمت در بازار و در مورد خرید اقلام اساسی اتفاق می افتد عملا این افزایش حقوق نیز هیچ فایده ای نداشته و گویی حقوق آنها بیشتر نشده است. با این حال هنوز هم این روند افزایش در هر سال انجام می شود و وقتی نمایندگان مجلس بودجه سال بعد را مورد بررسی و بحث قرار می دهند سعی می شود حقوق این گروه نیز افزایش پیدا کند.

https://uupload.ir/files/qqot_111.jpg

کارگران در دیگر کشورها از نظر حقوقی که دریافت می کند خیلی تفاوتی با بقیه اقشار جامعه ندارند اما در کشور ما متاسفانه کارگران جزء گروهی هستند که همیشه کمترین دستمزدها را دریافت می کنند با اینکه ساعت کاری آنها از بقیه طولانی تر بوده و زحمت بیشتری برای تامین معاش خانواده خود می کشند. این تفاوت ها و بی عدالتی ها زمانی خود را نشان می دهد که کارگران نیز مانند بقیه مردم تصمیم می گیرند به مسافرت بروند. فرض کنید یک کارگر بخواهد به یکی از کشورهای خارجی مانند ترکیه سفر کند، این فرد شرایط را بررسی کرده و متوجه می شود که به هیچ عنوان نمی تواند به این سفر برود؛ زیرا اگر بخواهد هزینه تور ترکیه را پرداخت کند باید از دیگر هزینه های اصلی زندگی خود کم کند که این نیز عملا ممکن نیست.

https://uupload.ir/files/0w33_33.jpg

افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰

معمولا وقتی سال شمسی به آخر می رسد همه کسانی که به عنوان کارگر در این مرز و بوم در حال تلاش و کوشش هستند دوست دارند بدانند حقوق آنها برای سال بعد چقدر افزایش پیدا خواهد کرد. معمولا در ماه آخر سال یعنی اسفندماه، شورای عالی کار و وزارت کار شروع به تصمیم گیری در مورد افزایش حقوق کارگران برای سال بعد می کنند. این شورا وظیفه دارد تا قبل از آنکه سال شمسی به پایان برسد این رقم را اعلام کند.

در سال 1399، بعد از گمانه زنی های بسیار این شورا با حضور کارگران، نماینده کارفرمایان و دولت تصمیم گرفت تا حقوق کارگران را به مقدار 39 درصد افزایش دهد. وزیر کار وقت این میزان افزایش حقوق را تایید کرده و خبر داده که نمایندگان کارگری و کارفرمایی نیز بر روی این رقم توافق دارند و هیچ مشکلی در این رابطه ندارند.

https://uupload.ir/files/t2dd_222.jpg

حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰

دویست و دومین نشست شورای عالی کار و سومین نشست تعیین حقوق و دستمزد کارگران در سال 1399 برای تعیین حداقل دستمزد کارگران برگزار شد و اعضای شورا برای تعیین حداقل حقوق کارگران در سال 1400 به توافق رسیدند. حداقل حقوقی که به تصویب رسیده است مبلغ دو میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان است. البته افرادی که به عنوان فعالان کارگری در حال فعالیت برای این قشر هستند عنوان می کنند که حتی با دو برابر این مبلغ نیز نمی توان یک زندگی راه داشت و اگر حقوق به حدود 5 میلیون تومان برسد، این گروه هنوز هم زیر خط فقر هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید