کد خبر:46573
پ

آتش تساوی تلخ دربی برای پرسپولیس خاموش نشد | ادامه سیاه نمایی اینبار علیه اتاق VAR

عوامل رسمی باشگاه پرسپولیس در رویه ای بی سابقه، نسبت به موارد بی ربط و باربط در ثبت نتیجه تساوی در دربی 102 طرح اتهام می کند و از هر فرد یا رسانه ای که نظری مخالف با نظر ایشان دارد، شکایت می کند. پرسپولیسی ها ابتدا اتهامات سنگینی را توسط سرمربی خود علیه مهدی […]

عوامل رسمی باشگاه پرسپولیس در رویه ای بی سابقه، نسبت به موارد بی ربط و باربط در ثبت نتیجه تساوی در دربی 102 طرح اتهام می کند و از هر فرد یا رسانه ای که نظری مخالف با نظر ایشان دارد، شکایت می کند.

پرسپولیسی ها ابتدا اتهامات سنگینی را توسط سرمربی خود علیه مهدی تاج و مدیرعامل استقلال مطرح کردند؛ سپس به سراغ طرح اتهام علیه رئیس کمیته داوران بابت شادی فرد دیگری رفتند و حالا به موضوع انتشار فایل صوتی مکالمه داور وسط با داوران عراقی اتاق VAR تمرکز کرده اند و به آن شبهه وارد کرده و حتی فدراسیون فوتبال را تهدید به شکایت به فیفا کرده اند!!!

اینکه این تساوی ثانیه آخری برای آقایانی که برای خروج از بحران لحظه شماری می کردند، چقدر دردناک بوده قابل درک است اما زیر سوال بردن همه چیز و اتهام وارد کردن به افراد مسئول زیبنده نیست.

در موضوع اتاق var و داوران عراقی به نظر می رسد که استناد آنها به صحبت های حیدر سلیمانی کارشناس داوری است که مدعی شده او اطلاع دارد داور مسابقه سه بار به درخواست داوران عراقی اتاق var بی اعتنا بوده است.

موضوعی که نیاز به غیب گویی جناب سلیمانی نداشت و همه بینندگان و حاضران در استادیوم هم دیدند که در 3 مرتبه، بنیادی فر با مشاهده مجدد صحنه با VAR ، رای اولیه خود را تائید کرد و در چهارمین درخواست، رای اولیه خود را مبنی بر عدم اعلام پنالتی نقض کرد و پنالتی به سود استقلال اعلام کرد.

برخی نیز مدعی هستند که اساساً اتاق var ی وجود نداشته و فرد دیگری  به جز داوران عراقی در گوشی به بنیادی فر در خصوص صحنه ها نظر می داده است. احتمالی تقریباً محال که با هیچ عقل سلیمی جور در نمی آید چرا که خود حیدر سلیمانی به عنوان فرد مطلع مورد استناد(!) وجود و حضور داوران عراقی در اتاق var را به نوعی تائید کرده است که مدعی شده بنیادی فر به حرف آنها بی اعتنا بود.

در نهایت اینکه اگر وارد کردن این شبهات به داوری و سیستم var تنها برای توجیه تساوی لحظه آخری و فرار از پاسخگویی فنی به هواداران پرسپولیس بابت عملکرد ضعیف نیمه دوم این تیم باشد، موردی ندارد اما اینکه پای تهدید و شکایت و اتهام و … وسط باشد، زیبنده باشگاه پرسپولیس نیست.

داور مسابقه در 6 صحنه نیاز به VAR داشت که در ادامه مرور می کنیم:

1.صحنه سرنگون شدن آرمین سهرابیان روی شهاب زاهدی که بنیادی فر صحنه را بررسی و ادامه بازی داد. (به ضرر پرسپولیس)

2.صحنه سرنگون شدن بلانکو توسط کنعانی زادگان که باز هم بنیادی فر دستور به ادامه بازی داد. (به سود پرسپولیس)

3.صحنه برخورد توپ به دست مهدی ترابی که بنیادی فر دستور به ادامه بازی داد. (به سود پرسپولیس)

4.صحنه خطای حامد فر روی شهاب زاهدی که بدون بررسی var دستور به ادامه بازی داد. (به ضرر پرسپولیس)

5.صحنه سرنگون شدن پیمان بابایی توسط علی نعمتی که پس از بررسی VAR  دستور به ادامه بازی داده شد. (به سود پرسپولیس)

6.صحنه سرنگون شدن رضاوند توسط علی نعمتی که پس از بررسی VAR، بنیادی فر نظر اوله خود را نقض کرد و پنالتی اعلام کرد. (به ضرر پرسپولیس)

 

نکته اینجاست که داوران اتاق VAR هرگز به داور وسط نمی گویند که صحنه ای پنالتی بوده یا خیر یا نیاز به اخراج دارد یا خیر و تنها در موارد مشکوک او را فرا می خوانند تا خود او با بازبینی صحنه، نظر نهایی را صادر کند.

نکته دیگر اینکه اتاق VAR در خصوص صحنه هایی که احتمال دریافت کارت زرد وجود دارد، دخالت نمی کند و تنها در صحنه هایی که احتمال دریافت کارت قرمز وجود دارد ورود می کند. با توجه به اینکه صحنه مشابه با خطای حامدی فر روی زاهدی هفته گذشته در لیگ انگلیس اتفاق افتاد و داور وسط پس از بازبینی VAR حکم اولیه خود مبنی بر عدم دادن حتی یک کارت زرد به بازیکن لوتون را تائید کرد به نظر می رسد تصمیم بنیادی فر در این زمینه درست بوده است.

با نگاهی به تصمیمات داور تا قبل از اعلام پنالتی به سود استقلال مشاهده می کنیم که تا آن لحظه احتمالاً از نظر باشگاه پرسپولیس، هم داوران عراقی در اتاق var بوده اند و هم بنیادی فر بهترین قضاوت ممکن را انجام داده بود و هیچ شکایتی هم بابت رفاقت علی خطیر و مهدی تاج وجود نداشت و …

چرا که پرسپولیس تا آن لحظه در سه تصمیم سرنوشت ساز داوری منتفع شده بود و در دو تصمیم متضرر شده بود اما با اعلام پنالتی ثانیه آخری که با نظر قاطع کارشناسان داوری به درستی اعلام پنالتی شده است، همه چیز زیر سوال رفت! آیا تلخی و دردناکی این تساوی باید وجدان و شرف افراد را در طرح اتهام علیه دیگران از بین ببرد؟ گل محمدی بهتر است به جای صحبت در مورد رفاقت تاج و خطیر در خصوص ناکامی تیم پرستاره ش مقابل تیم استقلال به خصوص در نیمه دوم صحبت کند. جائی که به جز اشتباه منجر به گل سهرابیان، پرسپولیسی ها در هیچ کار تاکتیکی دیگری نتوانستند حتی به دروازه استقلال نزدیک شوند چه برسد به ایجاد موقعیت گل!

همه این بازیکنان در همین مقطع زمانی در پرسپولیس بازی می کنند و با وجود این بازیکنان خلاق، پرسپولیس مشکل گلزنی و ایجاد موقعیت دارد.

به قدری این تساوی بری آقایان دردناک بوده که رو به تناقض گوئی آورده اند. بعضاً مدعی می شوند اتاق var بدون حضور داوران عراقی اداره شده و خواستار مکالمه داوران می شوند. سپس مدعی می شوند داور به درخواست بازبینی صحنه ها به خصوص صحنه خطای حامدی فر روی زاهدی توسط داوران عراقی بی توجه بوده است. افکار عمومی متوجه نشد که بالاخره باشگاه پرسپولیس قبول دارد که داوران عراقی در اتاق var بوده اند و از طریق هدست با بنیادی فر در ارتباط بودند یا خیر؟ مسئولین این باشگاه که قصد دارند شائبه دستور از بالا برای در آوردن بازی به سود استقلال را به خورد افکار عمومی دهند آیا به این فکر کرده اند که اگر اینگونه بود، داور می توانست خیلی زودتر دست به کار شود و چرا خطای حادث شده روی پیمان بابایی را پنالتی اعلام نکرد؟

اگر حب و بغض رنگی یا توصیه ای در این بین وسط بود، داور می توانست صحنه قبلی که پیمان بابایی سرنگون شد را پنالتی بگیرد تا استقلال را از شکست نجات دهد چه بسا صحنه بعدی به وجود نمی آمد. اما این اتفاق رخ نداد تا مشخص شود، این هجم از سیاه نمایی باشگاه پرسپولیس ریشه در عمق ناراحتی آنها از پریدن یک پیروزی با ارزش دارد که می توانستند تا مدتها با آن برای رقیب کری بخوانند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه همه چیز برعکس شد و حالا هواداران استقلال هستند که برای هواداران پرسپولیس و آن مجری معلوم الحال با VAR کری می خوانند!!

 

اندکی تامل …

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید