کد خبر:85
پ
امسال؛

تالابهای آذربایجان غربی میزبان بیش از ۱۲۰هزارقطعه پرنده هستند

ارومیه- رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در زمان حاضر تالاب های استان میزبان بیش از ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار قطعه پرنده آبزیو کنار آبزی هستند. امید یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه استان دارای ۶۰ تالاب فصلی، دایمی، طبیعی و مصنوعی است افزود: تمامی این […]

ارومیه- رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در زمان حاضر تالاب های استان میزبان بیش از ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار قطعه پرنده آبزیو کنار آبزی هستند.
امید یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه استان دارای ۶۰ تالاب فصلی، دایمی، طبیعی و مصنوعی است افزود: تمامی این تالاب های استان میزبان بیش از ۱۲۰ هزار قطعه انواع پرنده آبزی و کنار آبزی هستند که اقدام به گذران و زادآوری می کنند.
وی با اشاره به زادآوری و جوجه آوری این پرندگان در تالاب های استان اظهارداشت: این پرندگان بومی استان هستند وشهریور ماه به بعد در صورت نامساعد بودن وضعیت آب و هوایی همراه پرندگان مهاجر به سایر مناطق کوچ و مجدد با مساعد شدن شرایط به استان باز می گردند.
یوسفی با اشاره به اینکه تمامی پرنده های مشاهده شده در تالاب ها هم اکنون مهاجر نبوده بلکه بومی استان هستند عنوان کرد: تالاب های استان بعد از شهریور به بعد میزبان پرندگان مهاجر هستند.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه از تعداد کل پرندگان حاضر در تالاب های استان در زمان حاضر ۳۰ الی ۳۵ هزار قطعه فلامینگو است افزود: این پرندگان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه زندگی می کنند و اغلب آنها با آغاز فصل گرما و بالا رفتن غلظت و شوری دریاچه ارومیه بیشتر پرندگان ‌به تالاب های شهرستان نقده مهاجرت کرده اند.
یوسفی تالاب های نقده را مناسب برای زادآوری و گذران زندگی پرندگان دانست و گفت: وضعیت مناسب و تغذیه خوب در موقع جوجه آوری پرندگان در تالاب های شهرستان نقده باعث افزایش ۳۰ درصدی این پرندگان در مقایسه با سال گذشته شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر پرندگان تالابهای استان انواع پرستوی دریایی، انواع کاکایی، حواصیل، اکراس، باکلان، انواع اردک، چنگر، عقاب تالابی، سنقر و انواع پرندگان کنار آبزی است.
تالاب بین المللی کانی برازان با وسعتی افزون بر ۹۲۷ هکتار در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.
شهرستان نقده نیز با داشتن ۷ تالاب فصلی و دائمی سالانه در سطح استان آذربایجان غربی بیشترین پرندگان مهاجر را به خود اختصاص داده است.

منبع
خبرگزاری مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید