کد خبر:31520
پ

پرسپولیس از اسپانسر مشترک سود برده یا استقلال ؟

در حالی که این روزها بحث بر سر داشتن یا نداشتن اسپانسر مشترک بین دو تیم رقیب و قدیمی استقلال و پرسپولیس داغ است، برخی از مسئولین و پیشکوستان پرسپولیس با مصاحبه های عجیب خود، بر آتش این ماجرا افزوده اند و این در حالی است که آنها پا را فراتر گذاشته و قصد دارند […]

در حالی که این روزها بحث بر سر داشتن یا نداشتن اسپانسر مشترک بین دو تیم رقیب و قدیمی استقلال و پرسپولیس داغ است، برخی از مسئولین و پیشکوستان پرسپولیس با مصاحبه های عجیب خود، بر آتش این ماجرا افزوده اند و این در حالی است که آنها پا را فراتر گذاشته و قصد دارند تا برای کارگزاری که به طور رسمی و قانونی قصد دارد در مزایده پرسولیس شرکت کند هم تعیین تکلیف کنند!

 

پرسپولیس از اسپانسر مشترک سود برده یا استقلال ؟

پرسپولیس از اسپانسر مشترک سود برده یا استقلال ؟

اما جدای از اینکه احتمال رخ دادن این اتفاق با توجه به اختلافات شدید بین های وب و فرهاد مجیدی و البته موارد اعتراضی که سردار اجورلو مدیرعامل استقلال با های وب دارد، حتی اگر اسپانسر مشترکی هم در کار باشد، سابقه دو تیم نشان داده این پرسپولیس بوده که همواره از اسپانسر مشترک نفع بیشتری بده است.

برخی منتقدان این طرح که اتفاقا از پیشکسوتان این تیم هم هستند با اشاره به ارزش بالاتر برند پرسپولیس نسبت به استقلال، این اتفاق را به ضرر باشگاه پرسپولیس دانسته اند. حال سوال این است که دوستان بر چه اساسی برند باشگاه پرسپولیس و ارزش این باشگاه را بیشتر از استقلال می پندارند؟ اینکه پرسپولیس در 5 سال اخیر به عنوان قهرمانی در لیگ برتر رسیده و دو بار تا فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده دلیل خوبی برای بالاتر بودن ارزش برند پرسپولیس نسبت به استقلال نمی تواند باشد چرا اگر پرسپولیس در 5 سال اخیر 2 با تا فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده، این استقلال بوده که دو بار به عنوان قهرمانی در این مسابقات دست یافته است و چندین بار هم به فینال رسیده و این لوگوی استقلال است که در تالار افتخارات AFC نقش بسته و نه پرسپولیس!

در ادامه باید گفت ارزشگذاری برند، به همین سادگی نیست که با چند جمله عوامفریبانه بتوان آن را پنهان کرد. به لحاظ سابقه استقلال حدود 20 سال قدمت بیشتری نسبت به پرسپولیس دارد و در افتخارات داخلی و خارجی اختلاف فاحشی بین افتخارات دو تیم دیده نمی شود و اگر 5 سال اخیر در دوران سلطانی فر را از تاریخ باشگاه پرسپولیس، حذف کنیم، به جرات می توان گفت پرسپولیس در همه رده ها، پائینتر از استقلال قرار داشته است.

اگرچه نمی توان منکر افزایش ارزش برند پرسپولیس در 5 سال اخیر شد اما این مسئله با زیر سوال بردن ارزش برند باشگاه استقلال در تضاد است. معیارهای ارزش گذاری برند یک باشگاه، موارد مختلفی است که با چند سال قهرمانی نمی توان در مورد آن نظر داد چرا که در با وجود 5 سال قهرمانی پرسپولیس در 5 دوره اخیر لیگ برتر اما این تیم همچنان در جدول امتیازی ادوار لیگ برتر پائینتر از استقلال قرار دارد و استقلال صدرنشین جدول امتیازی لیگ برتر است که این مورد، نشان دهنده ثبات و استمرار حضور این تیم در رده های بالای جدول، ولو نرسیدن به قهرمانی است و این در حالی است که پرسپولیس در مقطعی در هفته آخر، برای فرار از سقوط به دسته پائینتر می جنگید.

 

در نهایت باید گفت اگر باشگاهی نسبت به اسپانسر مشترک معترض باشد، آن باشگاه قطعاً استقلال است چرا که در فصل گذشته صدری رئیس هیئت مدیره پرسپولیس در کوران مشکلات مالی استقلال، رسماً اعلام کرد های وب به آنها کمک کرده است و در فصل نوزدهم نیز کار از اسپانسر مشترک فراتر رفت و عضو هیئت مدیره وقت استقلال (!) یعنی جناب موسوی با پرداخت مبلغ پیش پرداخت قرارداد جنجالی یحیی گل محمدی با پرسپولیس، رسماً به این تیم کمک کرد تا مشخص شود، رقابت بین این دو تیم معنای خاصی ندارد چرا که در هیچ جای دنیا چنین پدیده ای مشاهده نشده و نمی شود که عضو هیئت مدیره یک تیم بابت جذب مربی تیم رقیب، به آنها کمک مالی انجام دهد!

 

پی نوشت: در مجموع به نظر می رسد باشگاه پرسپولیس که در چند فصل گذشته نیازی به اسپانسر برای تزریق مالی به تیمش را احساس نکرده و دو وزارتخانه همواره در بزنگاه های مهم، از این تیم شد حمایت کرده اند، این روزها با رفتن مسعود سلطانی فر و آذری جهرمی، به شدت به کمک های اسپانسر احساس نیاز می کند و بحث های اخیر نیز بی ارتباط با این موضوع نیست چرا که تا پیش از این هم به نوعی اسپانسر هر دو باشگاه یک مجموعه بوده و به طور کلی متولی هر دو باشگاه دولت بوده و هست و قیل و قال فعلی، معنایی ندارد جز آشکار شدن یک حقیقت …

حقیقتی از جنس پنهان کردن صورتهای مالی و میزان درآمد و هزینه واقعی تیمهای دولتی… چرا که تا پیش از این وقتی صحبت از هزینه های بالای پرسپولیس می شد، منبع تامین مبالغ به پاداش های آسیایی ارجاع داده می شد و وقتی بازیکنان این تیم از بی پولی می نالیدند و پولی برای پرداخت به طلبکاران داخلی و خارجی در بساط نبود، به مسدود بودن حساب های پرسپولیس برای برداشت از پاداش آسیایی اشاره می شد تا یک با م و دو هوای ادعاهای مسئولین این باشگاه بیش از پیش عیان شود. در جایی که ظرف 24 ساعت و با یک جلسه اضطراری با وزیر ورزش وقت (سلطانی فر) کل پول برانکو تامین شد، به نظر نمی رسد جای نگرانی برای پرداخت مطالبات کالدرون وجود داشته باشد و این تیم به طور کلی، بی نیاز از اسپانسر به نظر می رسد!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید