کد خبر:12493
پ

همه حالات حذف نام علیرضا فغانی از لیست بین المللی داورران الیت ایران

به نظر می رسد تصمیم کمیته داوران برای حذف نام علیرضا فغانی از لیست الیت داوران ایرانی به جنجالی بزرگ در بین فوتبالدوستان و پیشکسوتان فوتبال و داوری تبدیل شده است؛ در ادامه قصد داریم به بررسی زوایای مختلف این تصمیم بپردازیم.   واکنش فغانی به حذف نامش از لیست الیت ایران   همه حالات […]

به نظر می رسد تصمیم کمیته داوران برای حذف نام علیرضا فغانی از لیست الیت داوران ایرانی به جنجالی بزرگ در بین فوتبالدوستان و پیشکسوتان فوتبال و داوری تبدیل شده است؛ در ادامه قصد داریم به بررسی زوایای مختلف این تصمیم بپردازیم.

 

واکنش فغانی به حذف نامش از لیست الیت ایران

 

همه حالات حذف نام علیرضا فغانی از لیست بین المللی داورران الیت ایران

همه حالات حذف نام علیرضا فغانی از لیست بین المللی داورران الیت ایران

حتماً در جریان قرار گرفته اید که از سال گذشته علیرضا فغانی با مهاجرت به کشور استرالیا، رسماً در لیگ استرالیا سوت می زند اما همچنان نامش در لیست داوران بین المللی ایرانی قرار داشت. در زمانی که او فوتبال ایران را ترک کرد بسیاری بر این عقیده بودند داوران نیز می توانند مثل فوتبالیست ها، لژیونر شوند و این موضوع منافاتی با بحث های ملیتی ندارد. اما با دقت در این موضوع به سه حالت مختلف می رسیم که در ادامه به آن می پردازیم. در حال حاضر سه دسته از افراد هستند که با شرایطی متفاوت در فوتبال ایران فعالیت می کنند.

 

بازیکن یا داور یا مربی ایرانی و در ایران نیز فعالیت می کند

تکلیف این دسته مشخص است و به طور طبیعی در هر تورنمنت بین المللی با نام ایران در مسابقات حاضر خواهند شد چرا که زیر نظر فدراسیون فوتبال ایران فعالیت می کنند.

 

بازیکن یا داور یا مربی ایرانی به طور موقت در خارج از ایران فعالیت حرفه ای می کنند

این دسته نیز اصطلاحاً لژیونر خوانده می شوند و بسیاری از بازیکنان و مربیانی که در فوتبال قطر یا فوتبال اروپا اکنون مشغول هستند، همچنان قادرند با فدراسیون فوتبال ایران همکاری کرده و به تیم ملی دعوت شوند چرا که نه تغییر ملیت داده و نه به طور دائم مهاجرت کرده اند.

 

بازیکن یا داور یا مربی ایرانی که شهروندی یک کشور خارجی را دارند اما در خاک ایران فعالیت می کنند

این دسته از بازیکنان و مربیان دو تابعیتی نیز در فوتبال ایران فراوان یافت می شود که از آن جمله می توان به امیر قلعه نویی، علی دایی، حمید استیلی، علیرضا منصوریان و … اشاره کرد که عمدتاً تابعیت یک کشور دیگر را نیز دارند اما مادامی که در ایران هستند، می توانند تحت نام ایران در مسابقات حاضر شوند.

 

بازیکن یا مربی یا داور ایرانی که هم تابعیت کشور دیگر را پذیرفته هم با مهاجرت به آن کشور به طور دائم با فوتبال ایران خداحافظی کرده است

علیرضا فغانی در زمره این دسته از افراد قرار می گیرد که به طور رسمی از مهاجرت دائمی خود به استرالیا گفت و تابعیت کشور استرالیا را نیز دارا است و مادامی که او در خاک ایران فعالیتی نداشته باشد و زیر نظر فدراسیون فوتبال ایران کار نکند، قادر نیست در رقابتهای بین المللی با نام ایران شرکت کند. در واقع شرایط علیرضا فغانی در حال حاضر شبیه به شرایط علی قربانی مهاجم سابق استقلال است که دیگر قادر نیست در تیم ملی ایران بازی کند چرا که او تابعیت کشور آذربایجان را پذیرفت و برای تیم ملی این کشور بازی کرد و فغانی نیز با پذیرش تابعیت استرالیا، زیر نظر فدراسیون فوتبال استرالیا فعالیت می کند و اگر چه قانون صریحی در این خصوص در مورد داوران وجود ندارد اما فدراسیون فوتبال ایران تصمیم گرفت نام او را که ارتباطش را به طور کامل با فوتبال ایران قطع کرده از لیست الیت داورانش حذف کند.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید