کد خبر:3057
پ

قیمت استقلال در بورس گرانتر از پرسپولیس است!

با نزدیک شدن به وعده وزیر ورزش مبنی بر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بورس، قیمت پایه استقلال و پرسپولیس از اهمیت زیادی برخودار شده است که با توجه به دارایی های دو باشگاه به نظر می رسد قیمت استقلال بالاتر از پرسپولیس ارزیابی شود.   قیمت استقلال در بورس گرانتر از پرسپولیس […]

با نزدیک شدن به وعده وزیر ورزش مبنی بر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بورس، قیمت پایه استقلال و پرسپولیس از اهمیت زیادی برخودار شده است که با توجه به دارایی های دو باشگاه به نظر می رسد قیمت استقلال بالاتر از پرسپولیس ارزیابی شود.

 

قیمت استقلال در بورس گرانتر از پرسپولیس است!

سال‌های سال است که خصوصی‌سازی ۲ باشگاه مهم و پرطرف‌دار فوتبال ایران مطرح است، اما هیچ‌گاه جنبه واقعی به خود نگرفته است. بدون‌شک به‌این‌خاطر که اراده واگذاری استقلال و پرسپولیس وجود نداشته است؛ اما به نظر می‌رسد این‌بار دولت عزم خود را جزم کرده تا برای همیشه این ۲ باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کند. با این اتفاق دیگر رسانه‌ای به وزارت ورزش و جوانان به‌خاطر اتفاقاتی که در ۲ باشگاه رخ می‌دهد، انتقاد نمی‌کند و از همه مهم‌تر دولت از هزینه برای آبی‌وقرمز‌ها خلاص می‌شود. همه این‌ها به کنار؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا بار‌ها و بار‌ها به فدراسیون فوتبال هشدار داده حضور یک مالک با ۲ تیم در لیگ برتر غیرقانونی است و به‌همین‌بهانه کنفدراسیون فوتبال آسیا سال گذشته فدراسیون فوتبال را به‌خاطر اطلاعات غلطی که درمورد باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان داده، جریمه نقدی کرده است.

 

قیمت استقلال در بورس گرانتر از پرسپولیس است!

قیمت استقلال در بورس گرانتر از پرسپولیس است!

وزیر ورزش و جوانان، اما در نشست خصوصی که با سردبیران رسانه‌های ورزشی داشت، به نکات جالبی اشاره کرد. اینکه درحال‌حاضر قیمت سهم آبی و قرمز مشخص نیست. برای خیلی‌ها جای سؤال است که در بازار بورس قیمت سهم استقلال بیشتر است یا سهم پرسپولیس؟ قرار است در ابتدای واگذاری که احتمالا شهریورماه خواهد بود، ۱۰ درصد از سهام ۲ باشگاه در بورس ارائه شود. با واگذاری ۱۰ درصد از سهام ۲ باشگاه، قیمت آن مشخص خواهد شد.

تصمیم جالب و مهم دیگری که وزارت ورزش و جوانان برای واگذاری ۲ تیم آبی و قرمز گرفته، این است که سهام ۲ باشگاه اصلا و ابدا به اشخاص واگذار نخواهد شد. وزارت ورزش و جوانان بر این عقیده است که در صورت واگذاری سهام به اشخاص ممکن است ۲ تیم آبی و قرمز ناخواسته وارد فضای غیرفوتبالی شوند که به شأن ۲ باشگاه ضربه می‌زند و چه‌بسا اتفاقاتی رخ دهد که ناراحتی تماشاگران را به‌همراه داشته باشد. ازسویی اشخاص قادر نیستند که برای تأمین هزینه‌های تیم به وزارت ورزش و جوانان تضمین بدهند. برنامه وزارت ورزش و جوانان این است که سهام ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس را به شرکت سهامی عام واگذار کند؛ شرکت سهامی عامی که در بازار بورس حضور داشته باشد. وزارت ورزش و جوانان بر این باور است با واگذاری امتیاز ۲ باشگاه به شرکت سهامی عام، ۲ باشگاه آبی و قرمز از پشتوانه مالی خوبی برخوردار خواهند شد و از همه مهم‌تر وارد فضای غیرفوتبالی نخواهند شد.

 

قیمت پایه استقلال و پرسپولیس چقدر است؟

قمیت پایه برای واگذاری ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس ۱۰۰۰ میلیارد تومان است؛ البته این قمیت هنوز نهایی نشده است و بر اساس اعلام یکی از مدیران وزارت ورزش و جوانان شاید قیمت نهایی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان باشد. لوگوی پرسپولیس با توجه به اینکه تماشاگران بیشتری به نسبت استقلال دارد، گران‌تر از لوگوی استقلال است؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که استقلال هم‌اکنون دارای اموال بیشتری به نسبت پرسپولیس است. قیمت سهم آبی و قرمز را البته کارشناسان اقتصادی و بورس تعیین خواهند کرد.
از زمانی که بحث واگذاری ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس مطرح شده است، اشخاص نام‌آشنایی برای خرید سهام ۲ تیم اعلام‌آمادگی کرده‌اند؛ اما با تصمیم وزارت ورزش و جوانان، واگذاری این‌گونه صورت نخواهد گرفت. جالب اینکه در ماه‌های اخیر هر ۲ باشگاه برای خرید سهام، شرکت پیش‌کسوتان تشکیل داده‌اند؛ اما نظر وزارت ورزش و جوانان بر این است که امتیاز به شرکت سهامی عام واگذار شود. شرکت پیش‌کسوتان پرسپولیس با نظر علی پروین و سعید شیرینی، سرپرست سابق این تیم، تشکیل شده است و بازیکنان قدیمی این تیم در این شرکت صاحب سهام شده‌اند. اما مشکل اینجاست که این شرکت در بورس فعال نیست. نمی‌شود به این تصمیم وزارت ورزش و جوانان خرده گرفت، به‌این‌خاطر که نظر وزارت ورزش و جوانان بر این است که غول‌های اقتصادی باید اداره ۲ باشگاه را برعهده بگیرند تا دوباره وزارت ورزش و جوانان برای اداره ۲ تیم با چالش مواجه نشود.

 

دولت آماده واگذای صددرصدی سهام سرخابی‌ها

قرار است سهام ۲ باشگاه آبی‌وقرمز، شهریور‌ماه واگذار شود و طبیعی است شرکت سهامی عامی که برنده می‌شود، در همان ابتدای کار به‌دنبال تغییرمدیریت در باشگاه باشد. ازآنجاکه شهریورماه زمان تصمیم‌سازی برای ۲ تیم آبی‌وقرمز است، وزارت ورزش و جوانان تأکید زیادی دارد مالکان جدید ۲ باشگاه برای حفظ آرامش بلافاصله کادر مدیریتی و فنی تیم را تغییر ندهند، چون این باعث ضربه به تیم و درنهایت ناراحتی تماشاگران خواهد شد و موضوع مهم دیگر، وزارت ورزش و جوانان و درنهایت دولت مخالفتی با واگذاری ۱۰۰ درصد سهام ۲ باشگاه آبی‌وقرمز ندارد. این را هم وزیر ورزش و جوانان گفته است. پیش‌تر گفته شد دولت تنها بخشی از سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را واگذار خواهد کرد و قسمت عمده‌ای از سهام را خودش در اختیار خواهد داشت که این خبر رد شد.

کلیدواژه : استقلالپرسپولیس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید