کد خبر:32148
پ

رد ادعای عوام فریبانه مسئولین پرسپولیس در خصوص ارزش برند

در حالی که هیچ مرجع رسمی به طور واضح از ارزش برند دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس صحبتی به میان نیاورده اما مسئولین پرسپولیس با استناد به 5 قهرمانی اخیر خود و رسیدن به دو فینال آسیایی در 5 سال گذشته، ارزش برند پرسپولیس را بالاتر از رقیب سنتی می دانند و به همین […]

در حالی که هیچ مرجع رسمی به طور واضح از ارزش برند دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس صحبتی به میان نیاورده اما مسئولین پرسپولیس با استناد به 5 قهرمانی اخیر خود و رسیدن به دو فینال آسیایی در 5 سال گذشته، ارزش برند پرسپولیس را بالاتر از رقیب سنتی می دانند و به همین جهت نیز خواستار دریافت درآمد بیشتری از سمت سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در بحث تبلیغات محیطی نسبت به استقلال شده اند. در ادامه با ذکر چند مثال ساده، ادعای عوام فریبانه مسئولین باشگاه پرسپولیس در مقایسه با نمونه ها اروپایی نقض می شود.

 

رد ادعای عوام فریبانه مسئولین پرسپولیس در خصوص ارزش برند

 

ارزش گذاری یک برند متر و معیارهای بسیاری دارد و صرفاً بر اساس قهرمانی یک تیم، برند یک باشگاه ارزش پیدا نمی کند بلکه قهرمانی یکی از عوامل ارزش پیدا کردن برند یک باشگاه و سهام آن است و مقایسه آماری در خصوص میزان افتخارات یک تیم در دوره های مختلف از بدو تاسیس تا به امروز و همچنین میزان بدهی، سرمایه فعلی باشگاه، درآمد، تعداد حدودی هواداران و … همگی از جمله مواردی هستند که بر روی ارزش یک برند تاثیر می گذارند و اینطور نیست که اگر تیمی در یک مقطع زمان به چند عنوان قهرمانی دست پیدا کند، به یکباره ارزش برندش، سر به فلک بکشد!

 

روز گذشته با اعلام رسمی مسئولین سازمان مالیات کشور، باشگاه پرسپولیس تاکنون بیش از 300 میلیارد مالیات پرداخت نشده دارد و این در حالی است که بر طبق شنیده های غیر رسمی این تیم بالغ بر 100 میلیارد بدهی انباشت دارد و یکی از دلایلی که صدری سرپرست این تیم تاکنون در این تیم ماندگار شده نیز تعیین وضعیت ریخت و پاش های مالی چند سال اخیر این تیم بوده که به موجب آنها، قهرمانی های پرسپولیس به دست آمده است.

 

مسئولین پرسپولیس در حالی به افتخارات خود در 5 سال اخیر اشاره می کنند که آنها در طول 20 دوره برگزاری لیگ برتر، حضور منظم و مستمری در رده های بالای جدول نداشته اند و حتی در یک دوره، تیم پرسپولیس کاندید سقوط به دسته پائینتر بود. این ادعا از آن جهت مصداق پیدا می کند که با وجود 5 قهرمانی متوالی پرسپولیس، اما همچنان این استقلال است که پرامتیازترین تیم تاریخ لیگ برتر به حساب می آید.

 

مسئولین پرسپولیس در حالی به حضور در دو فینال آسیایی به عنوان افتخار یاد می کنند که در هیچ مرجعیف نایب قهرمانی یک تورنمنت به عنوان افتخار محسوب نمی شود و این در حالی است که استقلالی ها (چه پرسپولیسی ها قبول داشته باشند چه نه) از نظر بین المللی پرافتخارترین تیم ایران محسوب می شوند و لوگو و هویت این باشگاه در امار رمسی AFC و FIFA به عنوان تیمی که دو قهرمانی آسیایی در رزومه ش ثبت شده، وزن برند استقلال را بیشتر می کند.

 

از منظر تعداد عناوین قهرمانی داخلی و خارجی نیز به نظر می رسد وضعیت استقلال از بدو تاسیس بهتر از پرسپولیس باشد که البته این موضوع به قدمت بیشتر استقلال نسبت به پرسپولیس باز می گردد که تیمی قدیمی تر از پرسپولیس محسوب می شود و همین قدمت و استمرار در حضور در سطح اول فوتبال ایران و آسیا بر اعتبار برند استقلال افزوده است.

در نهایت اینکه به نظر نمی رسد تفاوت محسوس و آشکاری بین تعداد تماشاگران دو تیم وجود داشته باشد و از این جهت هر دو تیم در یک مقیاس قرار می گیرند و پرسپولیس برتری خاصی نسبت به استقلال در این زمینه ندارد.

 

در ادامه توجه شما را به ارزش گذاری چند برند باشگاه های معروف اروپایی جلب می نمائیم. در جایی که برند منچستریونایتد بالاتر از منچسترسیتی ارزش گذاری شده و این در حالی است که منچستری ها در دوران پسا فرگوسن به هیچ مقام قابل ذکری دست پیدا نکرده اند اما پیشینه این تیم و ارزش دارایی های بیشتر و همچنین بدهی کمتر منچستریونایتد به منچسترسیتی باعث شده تا ارزش برند شیاطین سرخ بالاتر از سیتیزن ها و لیورپولی ها قرار بگیرد که در چند سال گذشته هم به مقام قهرمانی لیگ برتر رسیده اند و هم بر بام فوتبال اروپا به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دست یافته اند اما همانطور که پیشتر ذکر شد، حرف اول در ارزش گذاری یک برند را صرفاً قهرمانی های این تیم ها نمی زند … وقتی علی رغم تبلیغات گسترده مسئولین پرسپولیس در خصوص تماشای بازی های این تیم از طریق یوتیوب رسمی این باشگاه، تنها  35 هزار دنبال کننده در پیج رسمی پرسپولیس در یوتیوب صفحه این تیم را دنبال می کنند، بسیاری از عددسازی ها و آمار فیک در سپر رسانه ای آقایان که قابلیت دستکاری شدن دارند، رنگ می بازند. آیا آن فردی که معتقد است پرسپولیس 50 میلیون هوادار دارد، قادر به توجیه فقط 35 هزار دنبال کننده کانال رسمی یوتیوب این تیم است؟ حتی اگر محدودیت های فیلترینگ در داخل هم لحاظ کنیم، آیا پرسپولیس در بین ایرانیان خارج از کشور هواداری ندارد که علی رغم تبلیغات گسترده، عدد نازل 35 هزار سابسکرایب برای صفحه رسمی این تیم ثبت شده است؟

حقیقت ماجرا این است که کارگزار قبلی پرسپولیس نیز بر اساس همین عددهای فیک بر روی اپلیکیشن پرسپولیس سرمایه گذاری کرد اما در عمل با آنچه انتظار داشت، مواجه نشد و امروز آقایانی که در راس کار هستند نیز همچنان بر روی ادعای عوام فریبانه هوادار بیشتر و درآمد بیشتر اصرار دارند. اتفاقی که در عمل دیده نمی شود …

 

 

 

رده بندی ارزشمندترین برندهای فوتبال اروپا تا سال 2020

لینک سایت فوربز مرجع اقتصادی معتبر جهانی در خصوص ارزش گذاری برندهای تیم های فوتبال ارپا

 

پی نوشت: اگر ارزش گذاری برند تیم ها صرفاً تعداد قهرمانی های داخلی و بین المللی تیم ها در چند سال اخیر بود، امروز تیمهایی مثل منچسترسیتی و لیورپول در جایگاه بالاتری از منچستریونایتد قرار داشتند اما در عمل مشاهده می کنیم که اینگونه نیست و مسئولین پرسپولیس وحشت زده از دسترسی استقلال به منابع مالی بیشتر به لطف قرارداد حداقل 500 میلیاردی با کارگزار جدید خود، این روزها خواهان دریافت سهم بیشتر از تبلیغات محیطی هستند و این در حالی هست که هنوز اسپانسری در قد و قواره های عقد قرارداد 500 میلیارد تومانی برای پرسپولیس پیدا نشده و بر طبق آخرین اعلام غیررسمی مسئولین این تیم، رقم پیشنهادی اسپانسر فصل جدید پرسپولیس 300 میلیارد تومان بوده است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در شرایط فعلی اسپانسرها و کارگزارهایی که به سمت همکاری با باشگاه ها برای استفاده از تبلیغات محیطی در استادیوم های میزبان بازی ها می روند، همه جوانب از جمله ارزش برند باشگاه مذکور را درنظر می گیرند و سپس نسبت به ارائه پیشنهاد مالی اقدام می کنند و این موضوع از ید اختیار سازمان لیگ برای پرداخت بیشتر به یک تیم خارج شده و تیمها می بایست خود به دنبال پیدا کردن کارگزاری باشند که حاضر است برای برند آنها پول بیشتری بدهد.

دیدگاه کاربران 3 دیدگاه
  • کوروش 25 اکتبر 2021 / 8:20 ق.ظ

    اینا تقصیر ندارن 8 ساله هر چی پول امکانات بازیکن مربی داور فدراسیون و …. بوده دادن به اینا به استقلالم مددی و فتحی و سعادت دادن هر کی باشه بد عادت میکنه و الان که کم کم بعضی چیزا داره سر جاش میشینه زور داره براشون

  • رضا 24 اکتبر 2021 / 6:32 ب.ظ

    این کثافتها میلیاردها به پای برانکو ریختن تا هویت سازی کنن برا تیمشون

  • لنگی چرت نگو 24 اکتبر 2021 / 5:51 ب.ظ

    مگه برند برتر نبودید؟ مگه تو زمین حرفتون رو‌ نمی‌زدید؟ مگه نمی‌گفتید وزیر گل نمی‌زنه؟

    پس چه مرگتونه؟ چرا به خاطر قرارداد اسپانسریِ ‎#استقلال، باشگاه‌تون بیانیه میده، پیشکسوت‌تون جیغ بنفش می‌کشه و هواداراتون ضجه می‌زنه؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید