کد خبر:35707
پ

گزارش مضحک و متناقض در ارزشگذاری برند باشگاه پرسپولیس

در حالی که مناقشه بر سر ارزشگذاری برند دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بین هواداران و پیشکسوتان دو تیم بالا گرفته، با نگاهی به گزارش رسمی که در سایت کدال در خصوص چرایی ارزشگذاری برند پرسپولیس، بیشتر به تناقض های این مسئله پی می بریم.   گزارش مضحک و متناقض در ارزشگذاری برند باشگاه پرسپولیس […]

در حالی که مناقشه بر سر ارزشگذاری برند دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بین هواداران و پیشکسوتان دو تیم بالا گرفته، با نگاهی به گزارش رسمی که در سایت کدال در خصوص چرایی ارزشگذاری برند پرسپولیس، بیشتر به تناقض های این مسئله پی می بریم.

 

گزارش مضحک و متناقض در ارزشگذاری برند باشگاه پرسپولیس

به نظر می رسد کارشناسی که این تحلیل را ارزشگذاری برند باشگاه پرسپولیس انجام داده، یا اصلا فوتبالی نبوده و فردی که هوادار پرسپولیس بوده به او مشاوره غلط داده و یا فوتبالی بوده و خود هوادار سرسخت پرسپولیس بوده که این گزارش متناقض را تنظیم کرده است. هر چه که هست، جناب کارشناس در حالی به افتخارات و رکوردهای باشگاه پرسپولیس اشاره کرده که در بخش بین الملل ظاهراً 5 سال اخیر را رصد کرده وحتی قهرمانی پرسپولیس در جام در جام آسیا را لحاظ نکرده تا مبادا مجبور به محاسبه افتخارات آسیایی رقیبش در آن سالها شود اما در عین ناباوری در بخش افتخارات داخلی، پرسپولیس را با 13 عنوان قهرمانی در لیگ سراسری به عنوان پرافتخارترین تیم ایران معرفی کرده است. به عبارت دیگر در این بخش از ابتدای تاسیس تاکنون لحاظ شده اما در بخش بین المللی فقط به رصد 5 سال اخیر اکتفا شده است!! با نگاهی به سایر رکوردهای این باشگاه به سادگی می توان دریافت که فقط یک هوادار افراطی پرسپولیس می توانسته چنین مواردی را در ارزشگذاری برند یک باشگاه لحاظ کند و نه یک کارشناس حرفه ای اقتصادی!

هر چه که هست، بدون شک واگذاری 10 درصد از مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس با این رویه ای که دوستان در پیش گرفته اند بدون شک مشکلات بازار سرمایه را بیشتر از قبل خواهد کرد چرا که ظاهراً تمایلات رنگی به مسئولین بازار سرمایه هم کشیده شده است!

 

با توجه به سند زیر که توسط خود نهاد ارزشگذاری منتشر شده، تاریخ به رسمیت شناختن باشگاه پرسپولیس از سال 1370 است. که باز هم تناقض در تعداد قهرمانی های محاسبه شده برای این تیم که از بدو تاسیس این تیم محاسبه شده به چشم می آید. هر چند تغییر اسم دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نباید ملاک ارزشیابی برند دو باشگاه قرار بگیرد اما حتی دوستان ظاهراً گزارشات خود را نیز قبول ندارند و هر قسمتی که به نفع تیم محبوبشان بوده، انگونه که دوست داشتند بدون توجه به تاریخ تاسیس، ارزشیابی کرده اند.

 

نکته جالب اینکه در بخشی از گزارش ارزشگذاری برند باشگاه استقلال که در تصویر زیر مشاهده می کنید به دو قهرمانی این تیم در مسابقات جام باشگاه های آسیا (لیگ قهرمانان آسیا) فعلی اشاره شده است که رکوردهای بیشترین صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا و  صعود به نیمه نهایی را از لیست افتخارات باشگاه پرسپولیس حذف خواهد کرد. چرا که در همه جای دنیا اینگونه بوده و هست و هرگز افتخارات رئال مادرید که در جام باشگاه های آسیا به دست آمده از ویترین افتخارات این تیم به واسطه تغییر نام مسابقات حذف نخواهد شد.

 

در بخش درآمدها نیز در حالی همچنان به درآمدهای باشگاه پرسپولیس نزد AFC اشاره شده که به اعتراف دو مدیر وقت پرسپولیس (یلوه و صدری)، این درآمدها دیگر وجود خارجی نداشته و همه آنها در قالب قرض در این سالها خرج شده است.

مزید اطلاع کارشناس محترم باید گفت در ارزشگذاری برند یک باشگاه به افتخارات و عناوین آن برند از ابتدا تاکنون نگاه می شود و نه یک برهه خاص! البته این شائبه در بین اهالی فوتبال دهان به دهان می چرخد که واگذاری دو باشگاه تا این لحظه به این خاطر به تاخیر افتاده بود تا یک تیم بتواند عناوین و افتخارات داخلی و خارجی خود را به تیم دیگر برساند. به واقع اگر 5 سال اخیر را از ویترین افتخارات یک تیم حذف کنیم، آیا این لیستی که اکنون به عنوان ارزشگذاری برند باشگاه پرسپولیس مشاهده می کنیم، وجود داشت؟ نتیجه اینکه به نظر می رسد تاخیر در واگذاری دو باشگاه، در بورس ریشه در تفاوت معنادار در ارزش برند دو باشگاه رقیب داشته است. البته دور شدن از دوران کمک های مفسد اقتصادی (حسین هدایتی مالک سابق باشگاه استیل آذین و بابک زنجانی) به یک باشگاه خاص در این 5 ساله نیز در زمان واگذاری دو باشگاه بی تاثیر نیست چرا که علی رغم اعلام دادستان کل کشور مبنی بر بازپسگیری کلیه کمک های مالی این افراد، در هیچ گزارش مالی خبری از کمک این افراد به یک باشگاه خاص و یا بازپسگیری آنها نشده است در حالی که به طور خاص به کمک مالی مالک باشگاه هوادار به تیم استقلال به طور عامدانه ای در گزارشهای مربوط به باشگاه استقلال درج شده است.

 

 

در نهایت اینکه جای بسی تاسف و تاثر دارد که به ظاهر کارشناسانی که این ارزشگذاری مهم را بر روی برند دو تیم انجام داده اند، استنادشان به سایتهایی همچون ترانسفر مارکت و ایسنا و … بوده و نه منابع رسمی در فدراسیون فوتبال و فیفا …. در چنین شرایطی باید هم اختلاف نظر در خصوص رقم ارزشگذاری برند دو باشگاه پیش بیاید چرا که اصلا این ارقام کارشناسی شده نیست و بیشتر شبیه نظر یک هوادار در خصوص تیم محبوب خود است تا یک ارزشگذاری کارشناسی شده و حرفه ای!

کلیدواژه : استقلالپرسپولیس

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه
  • کوروش 5 مارس 2022 / 10:38 ق.ظ

    احسن آقای صفایی ، به اینا فقط باید گفت : به خدا خیلی کثیفید ، این حجم از وقاحت بی شرفی بی حیایی تبعیض و ظلم و …. تو این چهل و خورده ای سال در هیچ کجای دنیا و هیچ کشور و باشگاهی دیده نشده و نخواهد شد ، در نظرات قبلیم به دوستان گفته بودم که با تعویض دولت بنفشم این ظلم و حمایت از سرخها ادامه خواهد داشت تنها فرقش این بوده که انسان با شرفی مثل سردار و برا تیم گذاشتن همین ، والا اون از وزارت ، فدراسیون ، انواع کمیته هاش و داوری و نظام وظیفه و سازمان بورس و کارشناسان دادگستری و انواع و اقسام برنامه های رادیو تلویزیون و مجریای بیشرف و …. همه برعلیه استقلالند و همه ارکان حکومت دارن از تیمشون حمایت می کنند . تا کی اینگونه خواهد بود خدا میدونه

    • علی 5 مارس 2022 / 2:33 ب.ظ

      داداش به همین خاطره که میگن پیزوری حکومتیه یعنی همه ارکان حکومت و در کل مافیا پشت همه بردهای پیزوریه که با کمک داور ، تخریب رقبا ، ، …بدست میاد.ولی استقلال از همون اول مردمی بوده و هیچ رکن و یا رسانه حکومتی حمایتش نکرده .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید