کد خبر:44444
پ

مهندسی افراد استقلال به سبک و سیاق مهندسی نتایج لیگ!

حتماً در اخبار روز گذشته خبر عزل و نصب های متعدد در باشگاه استقلال را خوانده اید. جایی که دو فرد موثر در حرکت رو به جلوی استقلال تنها به دلیل انتقاد از مدیریت فشل و منفعل آقایان در مسائل مختلف، برکنار شدند تا مشخص شود، مدیران منصوبی در باشگاه استقلال نیز به همان سبکی […]

حتماً در اخبار روز گذشته خبر عزل و نصب های متعدد در باشگاه استقلال را خوانده اید. جایی که دو فرد موثر در حرکت رو به جلوی استقلال تنها به دلیل انتقاد از مدیریت فشل و منفعل آقایان در مسائل مختلف، برکنار شدند تا مشخص شود، مدیران منصوبی در باشگاه استقلال نیز به همان سبکی که اربابانشان در کمیته داوران مهندسی نتایج انجام می دهند، باشگاهداری می کنند و صرفاً افراد شایسته و با صلاحیت در پست های مختلف قرار نگرفته اند و تنها افراد منفعلی همچون پرویز مظلومی که پیرو حزب باد، هر چه به او دیکته شود، انجام می دهد و مطابق میل وزارتخانه مصاحبه می کند، در این تیم ماندگارند ولو تخلفات آنها توسط رئیس سازمان خصوصی سازی رسانه ای شده باشد!

این عزل و نصب ها از آن جهت قابل تامل و البته تاسف است که بدانیم روال کلی در بخش های مختلف فدراسیون فوتبال هم به همین گونه است. روز گذشته به مهندسی نتایج لیگ توسط کمیته داوران به شکل نامحسوس اشاره کردیم و امروز بار دیگر ادعای ما در این خصوص ثابت شد.

وقتی بسیاری از داوران ما مستقل نبوده و در استان های خود، به نوعی کارمند وزارت ورزش محسوب می شوند، چطور انتظار داشته باشیم آنها در سوت های خود را به سمت تیم محبوب وزارت و به ضرر تیم های رقیب به صدا در نیاورند؟ چرا که در صورت ناراحتی آقازاده ها، خیلی سریع داور مغضوب که باعث شکست تیم محبوب آقایان شده، از کارش برکنار می شود. هنوز از یاد نبرده این که نفوذ آقایان در بخش های مختلف حکومت چقدر زیاد بوده که یک مجری تنها به جرم کری خوانی علیه تیم محبوب آقایان به دستور آقازاده ها از کار تعلیق شد! با وجود این شرایط انحصاری طبیعی است که امثال محمدحسین میثاقی با دغدغه از دست ندادن صندلی و برنامه خود، مطابق میل آقایان برنامه سازی و جریان سازی کند. از افشاگری رسول پناه از فساد گسترده در زمان انصاری فرد جلوگیری می شود اما سراسیمه به دنبال افشاگری در خصوص رقم قرارداد استقلالی ها و فساد مالی این تیم می رود!

قاعده بازی هم در بخش داوری روشن است و در هفته های انتهایی چند فصل اخیر، جهت سوت ها به سود تیم محبوب آقایان و ضرر رقبا به صدا در می آید. تا قبل از آن هم برای طبیعی جلوه دادن اشتباهات داوری به سود تیم محبوب آقایان، هرزچندگاهی یک اشتباه داوری در ابتدا یا میانه فصل به ضرر تیم محبوب آقایان انجام می شود تا با صحنه سازی در مافیای رسانه ای و تریبون های آلوده، تیم محبوب را قربانی و مظلوم نشان دهند و این در حالیست که بیشتر اشتباهات داوری صورت گرفته در نتیجه نهایی تاثیری نداشته و مثلاً بعد از مسجل شدن پیروزی تیم مذکور یک پنالتی به سود آنها گرفته نشده است و …

داور نگون بخت نیز از ترس اینکه تا قبل از خشک شدن عرقش پس از سوت پایان بازی، شغل اصلی اش را در استان از دست نداده باشد، مجبور به پذیرش این شرایط است چرا که از سرنوشت داورانی که در مسیر عدالت سوت زدند و خیلی زود از جامعه داوری حذف شدند، مطلع هستند. یکی از دلایلی هم که داوران علی رغم اشتباهات پر تعداد همچنان قضاوت بازی های مهم را می گیرند همین حمایت پشت پرده ای است که از اشتباهات آنها به سود تیم خاص و به ضرر رقبا انجام می شود.

سخن نهایی اینکه وقتی رئیس کمیته داوران در گاف کلامی معروف خود مدعی شد، ما نمی توانیم بگوئیم فلان صحنه پنالتی بود چرا که در آن صورت هواداران و مسئولین تیم محبوب آقایان ناراحت می شوند، حرفی باقی نمی ماند. ظاهراً همه امور در فوتبال ایران طوری چینش می شود که احدی از تیم محبوب آقایان ناراحت نشود!

امروز نیز افرادی در استقلال ماندگار شده اند که حرف از حق و عدالت زدند و در این مسیر از مدیریت و بازی های پشت پرده ش انتقاد کردند. مدیریت استقلال که هنوز توضیح نداده علت حضور او در جلسه مربوط به بازی پرسپولیس و پیکان و امضای صورتجلسه چه بوده(به باشگاه استقلال چه ارتباطی داشت که در جلسه مذکور صاحب نظر و رای باشد؟ چر مثلاً نماینده سپاهان یا تیم های دیگر در این جلسه نبودند؟)، در حال جایگزینی افراد باشگاه با نفراتی است که همسو با نظرات او و وزارت حرکت می کنند. در فوتبال ایران یا باید مثل سرپرست آن تیم معروف شارلاتان باشی تا بمانی و یا مثل پرویز مظلومی یک فرد خنثی و منفعل تا در همه دولت ها، همیشه در باشگاه استقلال حاضر باشی ولو بدون خروجی خاصی برای باشگاه!

در نهایت اینکه مهندسی اتفاقات در فوتبال ایران و به طور خاص باشگاه استقلال به اینگونه است که اتفاقی که باید رخ دهد یا در موعد خود رخ نمی دهد و بعد از اینکه فرصت از دست رفت، رخ می دهد یا کلاً رخ نمی دهد که در هر دو حالت سودی برای باشگاه و هوادارانش ندارد اما بالانشینان منت انجام کاری را که سودی برای تیم نداشته بر سر استقلال می گذارند و همین مصاحبه ها مستمسکی برای این می شود که وزارت به استقلال هم کمک کرده است و …

به عنوان مثال در ماجرای تمدید قرارداد تیام و جباروف، به قدری منابع مالی باشگاه را محدود کردند که تیام و جبارف رفتند و افتخاری برکنار شد اما بلافاصله پس از روی کار آمدن امیرحسین فتحی، منابع مالی آزاد شد تا با حدود دو برابر رقم درخواستی تیام و جبارف 4 بازیکن بی کیفیت (طارق همام، مرتضی تبریزی، الحاجی گرو، نیومایر) جذب تیمی شوند که 3-4 هفته از شروع بازی هایش گذشته بود.

در موردی دیگر، استراماچونی می توانست با دریافت تنها 140 هزار دلار معوقات خود به کارش در استقلال ادامه دهد اما با عدم پرداخت عامدانه مبلغ فوق توسط مدیریت وقت او به سمت فسخ قرارداد هدایت شد و پس از آن نیز بلافاصله قانون منع استخدام خارجی ها را تنها برای 6 ماه وضع کردند تا بازگشت او با پرداخت 140 هزار دلارش هم غیرممکن شود.

در موردی دیگر به قدری جلوی ورود منابع مالی به استقلال در زمان مدیرعاملی فتح اله زاده را محدود کردند تا فرصت اعلامی توسط afc به پایان برسد و استقلال از آسیا حذف شود اما بلافاصله پس از قطعی شدن این موضوع، با اخذ وام 150 میلیاردی از بانک شهر موافقت شد.

سناریوی بی ثبات سازی استقلال در ابتدای فصل با تغییر پیاپی سرمربی و باز کردن راه برای کوچ ستاره ها هم یک قصه تکراری در فصول گذشته بوده است و امسال نیز با عدم پرداخت معوقات بازیکنان، به نوعی در خروج به روی همه بازیکنان استقلال با فسخ یک طرفه قرارداد باز شده است. هواداران استقلال فراموش نکرده اند با چه عناوینی بازیکنانی همچون مهدی قایدی، الهیار صیادمنش، میلیچ و … از تیم دور شدند و امسال نیز این قصه دردناک احتمالاً تکرار خواهد شد.

تنها فردی که پشت پرده این مسائل را می دانست سردار آجورلو بود که با آقایان مثل خودشان رفتار کرد و ولو به قیمت از دست دادن اعتبارش اما دل میلیون ها هوادار استقلالی که در ده سال گذشته به انحا مختلف مورد ظلم قرار گرفتند شاد کرد و یک جماعت آقازاده را ناراحت کرد که بهای آن، برکناری اش از سمت مدیرعاملی استقلال بود چرا که قاعده بر این است هیچ مدیر، مربی و بازیکن موفقی نباید در استقلال ماندگار شود.

پی نوشت: عوامل مختلف تیم محبوب آقایان با تکرار کلید واژه انحرافی “اونا نمیخوان ما قهرمان بشیم” در چند سال گذشته سعی در انحراف افکار عمومی داشته و دارند و نکته جالب اینکه در 5 سال از 6 سال اخیر که این جملات را تکرار کردند به قهرمانی رسیدند و هیچ نهادی هم با اتهاماتی که از دهان مدیرعامل، سرپرست، سرمربی، بازیکن و … در این خصوص به زبان آوردند، برخورد جدی نکرد چرا که همگی در مسیر یک جریان بوده و هستند.

عکس تزئینی و برداشت آزاد

دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
  • کوروش 11 مه 2023 / 10:26 ق.ظ

    احسن تنها سایتی که تو ایران حقایقو می نویسه ، تشکر از افشاگریاتون ، عرزه میخواد تو این لجن زار رسانه ای اینها رو نوشتن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید