کد خبر:1587
پ

صفحه نمایش OLED بهتر است یا IPS | مقایسه دو صفحه نمایش در گوشی ها

یکی از مهم ترین بخش گوشی که کاربر بسیار با آن در ارتباط است، نمایشگر گوشی های هوشمند است. نمایشگر گوشی تقریبا ۶۰ درصد از کل قاب جلوی گوشی را تشکیل می دهد. نمایشگرها بخش بسیار مهمی در گوشی های هوشمند را بازی می کنند، زیرا ارتباط مستقیمی با چشم کاربر دارند. یک نمایشگر خوب […]

یکی از مهم ترین بخش گوشی که کاربر بسیار با آن در ارتباط است، نمایشگر گوشی های هوشمند است. نمایشگر گوشی تقریبا ۶۰ درصد از کل قاب جلوی گوشی را تشکیل می دهد. نمایشگرها بخش بسیار مهمی در گوشی های هوشمند را بازی می کنند، زیرا ارتباط مستقیمی با چشم کاربر دارند. یک نمایشگر خوب می تواند با اجرای تصاویر با کیفیت در گوشی، شما را به هیجان بیاورد؛ در مقابل یک نمایشگر با کیفیت پایین می تواند کاربر را حتی در خواندن پیام های کوتاه دچار مشکل کند.

 

صفحه نمایش OLED بهتر است یا IPS | مقایسه دو صفحه نمایش در گوشی ها

صفحه نمایش OLED بهتر است یا IPS | مقایسه دو صفحه نمایش در گوشی ها

در ادامه به شما خواهیم گفت، برای انتخاب یک گوشی هوشمند با نمایشگر خوب چه مشخصه هایی را در نظر بگیرید.

 

تراکم پیکسلی نمایشگر گوشی

یکی از مهم ترین مشخصه های تعیین کننده کیفیت یک نمایشگر، میزان تراکم پیکسلی آن است. واحد تراکم پیکسلی ” پیکسل بر اینچ ” است و آن را با یک فرمول ساده بین رزولوشن و سایز نمایشگر به دست می آورند. همان‌طور که از واحد آن مشخص است، تعداد پیکسل‌های موجود در هر اینچ از نمایشگر را نشان می‌دهد؛ هر چقدر تعداد تراکم پیکسلی بیشتر باشد، تصاویر در نمایشگر گوشی، با کیفیت بالاتر به نمایش گذاشته می شود و خستگی چشم هم کاهش می‌یابد.

حال برای مقایسه ی نمایشگر گوشی های هوشمند باید تراکم پیکسلی آن را در نظر بگیرید. با توجه به تحقیقات انجام شده، تراکم پیکسلی ایده آل برای چشم انسان ۳۰۰ پیکسل بر اینچ است. امروزه بسیاری از گوشی های هوشمند میان رده و با هزینه ی مناسب، تراکم پیکسلی آن ها بالای ۳۰۰ پیکسل بر اینچ است. البته بهتر است بدانید تراکم پیکسلی بالاتر به معنای پردازش سنگین‌تر واحد گرافیکی گوشی هوشمند است که منجر به کاهش عمر باتری می‌شود.

پنل و فناوری نمایشگر گوشی های هوشمند

نمایشگر گوشی‌ های هوشمند از پنل‌های مختلفی بهره می برند و با فناوری‌های متفاوتی طراحی و ساخته می‌شوند. این موارد هر کدام نقاط قوت و ضعفی دارد.

صفحه IPS چیست؟

اکثر مدل های پرچمدار شرکت های بزرگ مانند سامسونگ، اپل و وان پلاس از ال سی دی های Super AMOLED یا IPS با کیفیت پانل IPS استفاده می کنند. بنابراین نمایشگر IPS دقیقاً چیست؟ و چگونه می توان آن را در برابر امثال فوق العاده AMOLED ها نشان داد؟

باید در نظر داشته باشید که برای محصول نهایی که به بازار عرضه می شود، کیفیت نمایشگر فقط به IPS یا AMOLED بستگی ندارد. AMOLED ها فن آوری جدیدتری نسبت به IPS LCD هستند. IPS LCD مخفف نمایشگرهای کریستال مایع درون صفحه ای است. سامسونگ تولید کنندگان برجسته ای بودند که Super AMOLED را به کار گرفتند. صفحه نمایش IPS عمدتاً در گوشی های آیفون، اپل مورد استفاده قرار می گیرد.

نمایشگر IPS نسخه بهبود یافته ای از LCD های معمولی TFT است. صفحه نمایش IPS زمان بیشتری را برای ارائه زاویه دید بهتر به نمایش می گذارد. صفحه IPS را می توان بدون هیچ گونه تخریب رنگ و مبهمی در زاویه های کم عمق و بی نقص نسبت به نمایشگرهای TN و VA مشاهده کرد.

ویژگی های صفحه نمایش IPS

  • نمایشگرهای IPS وضوح بالاتری دارند.
  • طیف گسترده ای از رنگ ها را به نمایش می گذارند.
  • نمایشگرهای IPS نسبت به LCD های TN و VA گرانتر هستند.
  • معمولاً مانیتورهای IPS تا ۱۷۸ درجه زاویه دید را دارند.
  • این نمایشگرها تقریباً دقت رنگ مطلق را تضمین می کنند.
  • نمایشگرهای IPS قادر به نمایش طیف وسیع تری از رنگ ها هستند.

معایب صفحه نمایش IPS

  • وقتی صفحه نمایش سیاه است، نور پس زمینه همچنان منجر به مصرف بی نیاز از باتری گرانبهای شما می شود.
  • مانیتور IPS در اندازه های بزرگ برای مشتری متوسط ​​مقرون به صرفه نیست.

صفحه OLED چیست؟

OLED مخفف “دیود تابش نور ارگانیک” است. OLED یکی از جدیدترین نوآوری های نمایشگر است که در بسیاری از اسباب بازی ها و الکترونیک مانند گوشی های هوشمند و تلویزیون استفاده می شود. بر خلاف نمایشگرهای LCD ، پنل های OLED نور خود را تولید می کنند و به نور پس زمینه تکیه نمی کنند.

برای هر پیکسل در پنل OLED، این روند انتشار نور انجام می شود، به جز زمانی که نمایش رنگ سیاه است. در عوض پیکسل ها خاموش هستند. این باعث می شود OLED بهترین نمایشگر باشد که رنگ سیاه واقعی را نشان می دهد. روند خاموش کردن پیکسل ها هنگام نمایش سیاه نیز از ویژگی های هوشمندانه باتری در پنل های OLED است.

نکته: اگر می خواهید باتری را در گوشی های هوشمند OLED خود محافظت کنید، از تصاویر زمینه یا تم های سیاه استفاده کنید.

با توجه به کیفیت، OLED به طور کلی در نمایش تصاویر سیاه بهتر است. همچنین باریک تر هستند، گرمای کمتری تولید می کنند و نسبت به کنتراست LCD نسبت بهتری دارند. با این حال، تولید آنها گران تر است و به نوبه خود منجر به افزایش قیمت گوشی های هوشمند مورد استفاده در آنها می شود. طول عمر کوتاه تر نیز یک سیر نزولی در نمایشگرهای OLED است.

اپل برای اولین بار از نمایشگر OLED در آخرین آیفون های ۲۰۱۸ (iPhone XS و iPhone XS Max) با فناوری نمایشگر Super Retina استفاده کرد.

 

نتیجه گیری

LCD های OLED و IPS، هر دو مزایا و معایب خود را دارند. انتخاب یک فن آوری صفحه نمایش بر دیگری باید صرفاً ترجیح شخصی داشته باشد. اکنون که فن آوری پشت این نمایشگرها را درک کرده اید، می توانید خودتان یکی را انتخاب کنید.

 

 

 

 

کلیدواژه : گوشی موبایل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید