کد خبر:2560
پ

تاثیر آزادسازی سهام عدالت در بورس مثبت است یا منفی؟

با نزدیک شدن به زمان آزاد شدن سهام عدالت و عرضه آن در بورس، بسیاری بر این عقیده اند که بازار بورس با افت مواجه خواهد شد اما با توجه به مستنداتی که در دست است، جای هیچگونه نگرانی در این خصوص برای سهامداران وجود ندارد و آنها می بایست از ورود نقدینگی جدید به […]

با نزدیک شدن به زمان آزاد شدن سهام عدالت و عرضه آن در بورس، بسیاری بر این عقیده اند که بازار بورس با افت مواجه خواهد شد اما با توجه به مستنداتی که در دست است، جای هیچگونه نگرانی در این خصوص برای سهامداران وجود ندارد و آنها می بایست از ورود نقدینگی جدید به بازار خوشحال باشند.

 

پاسخ به همه سوالات در خصوص آزادسازی سهام عدالت

 

تاثیر آزادسازی سهام عدالت در بورس مثبت است یا منفی؟

تاثیر آزادسازی سهام عدالت در بورس مثبت است یا منفی؟

۴۹.۱ میلیون نفر دارنده سهام عدالت هستند که ارزش اولیه برگ سهم ۳۵ میلیون نفر متوسط ۵۰۰ هزار تومان و ۱۴.۱ میلیون نفر نیز دارنده ارزش اولیه برگ سهم ۱ میلیون تومانی هستند. به عبارتی ۷۱٪ دارندگان سهام عدالت، برگ سهم متوسط ۵۰۰ هزار تومانی دارند و ۲۹٪ برگ سهم ۱ میلیون تومانی دارند.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفته است که برگ سهام ها با رشد بیش ۱۱ برابر روبرو شده است که فرض ما این است که این رشد ۱۳ برابر باشد. یعنی برگ سهم ۵۰۰ هزار تومانی ارزش روز ۶.۵ میلیون تومان و برگ سهم ۱ میلیون تومانی ارزش ۱۳ میلیون تومان دارد.

حالا نه ارزش روز ۶.۵ میلیون تومان ملاک است و نه ۱۳ میلیون تومان. بلکه باید میانگین وزنی گرفت، چرا ۷۱٪ دارندگان سهام عدالت برگ سهمی با ارزش ۶.۵ میلیون تومان دارند و ۲۹٪ دارنده برگ سهم با ارزش ۱۳ میلیون تومان هستند. میانگین وزنی ارزش برگ سهم این دو گروه ۸.۴ میلیون تومان است.

مطابق با گفته مقامات اقتصادی، حدود ۱۰ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت در خواست مدیریت مستقیم سهام خود را داده اند و با توجه به نزدیک شدن به پایان موعد رشدی هم نخواهد داشت.

مطابق با خبر امروز، دارندگان سهام عدالت که قصد مدیریت سهم خود را اعلام کرده اند می توانند ۳۰٪ از ارزش سهام را به فروش برسانند. پس ۳۰٪ از ارزش ۸.۴ میلیون تومان (همان میانگین وزنی ارزش روز سهام عدالت برای دو گروهی که در بالا اعلام شد) معادل ۲.۵ میلیون تومان است.

?اگر فرض کنیم همه افرادی که اعلام کردند قصد مدیریت مستقیم سهام خود را دارند در سمت فروش ظاهر شوند پس کل ارزش فروش برابر با ۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود:
۸.۴ میلیون تومان ضرب در ۳۰٪ ضرب در ۱۰ میلیون نفر

متوسط ارزش روزانه بازار ما در سال ۱۳۹۹ حدود ۹ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان است که در بدترین حالت طی چند روز بلعیده خواهد شد. حالا بماند که این فروش به تدریج است، توسط کارگزاری ها بوده و … و چیز اصلا نگران کننده ای نیست و خیلی ها حتی با واریز وجه به حسابشان اقدام به ورود مجدد آن به بازار خواهند کرد.

 

پورتفوی سهام عدالت

 

فایرا : 32 سهم
خودرو : 61 سهم
وتجارت : 1822 سهم
وبصادر: 1427 سهم
وبملت: 305 سهم
بسویچ : 9 سهم
شبندر : 117 سهم
شتران : 627 سهم
شیران : 4 سهم
شپنا : 208 سهم
شبریز : 41 سهم
مارون : 49 سهم
وپست : 16 سهم
کچاد : 237 سهم
حپترو : 1 سهم
خساپا : 40 سهم
وتوصا : 12 سهم
ورنا : 3 سهم
ساراب : 9 سهم
سدشت : 8 سهم
فولاژ : 48 سهم
فخوز :116 سهم
فولاد: 1276 سهم
لکما : 23 سهم
حکشتی: 80 سهم
کگهر : 107 سهم
اخابر : 244 سهم
مپنا : 143 سهم
فملی : 763 سهم
بنیرو : 3 سهم
ودانا : 45 سهم
شاوان : 5 سهم
شگویا : 49 سهم
جم: 42 سهم
شفارس : 1168 سهم

کلیدواژه : سهام عدالت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید