کد خبر:43135
پ

نحوه استفاده از سایت سامانه ضد تحریم 403 | خطرات سایت online.403

نحوه استفاده از سایت سامانه ضد تحریم 403 توسط وزیر ارتباطات اعلام شد. نحوه استفاده از سایت سامانه ضد تحریم 403 وزیر ارتباطات، ۱۹ بهمن ماه در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی و آغاز فعالیت سرویسی برای دور زدن تحریم‌های مربوط به برخی سرویس‌های بین‌المللی خبر داد. این سرویس به […]

نحوه استفاده از سایت سامانه ضد تحریم 403 توسط وزیر ارتباطات اعلام شد.

نحوه استفاده از سایت سامانه ضد تحریم 403

وزیر ارتباطات، ۱۹ بهمن ماه در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی و آغاز فعالیت سرویسی برای دور زدن تحریم‌های مربوط به برخی سرویس‌های بین‌المللی خبر داد. این سرویس به برنامه‌نویسان کمک خواهد کرد که بدون نیاز به استفاده از VPN به سرویس‌های مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند.

برای استفاده از خدمات این سامانه می بایست ابتدا احراز هویت انجام شود و پس از ثبت نام، کاربر می تواند به سایت وارد شود و با وارد کردن مشخصات خود در سایت های تحریم شده، به آنها دسترسی داشته باشد.

این سامانه که به تعبیر وزیر ارتباطات برای دور زدن تحریم ها رونمایی شده، در چند روز گذشته باعث بروز اختلالاتی در دسترسی به سایت و اپلیکیشن برخی کسب و کارها شده است. حال باید منتظر ماند و دید رویکرد دولت امریکا که به نوعی اصلی ترین تحریم کننده ایران در حوزه فناوری است، در خصوص این سامانه چیست و آیا می توانند با آن مقابله کنند یا خیر؟ گفته می شود در پیاده سازی این سامانه از DNS داینامیک استفاده شده و به طور مداوم آی پی ان عوض می شود تا هیچ کشوری قادر به فیلتر کردن آی پی سایت مذکور نباشد.

خطرات استفاده از سایت online.403

اگرچه به نظر می رسد کاربرانی که از این سامانه برای اتصال به سرویس های تحریم شده استفاده کنند، با خطر بالقوه مسدود شدن حساب کاربری خود در صورت شناسایی توسط سایت مقصد مواجه هستند. در واقع ریسک شناسایی کاربرانی که از این سامانه قصد اتصال به سرویس های تحریم شده را دارند، متوجه خود کاربر است.

مسدود شدن اکانت در صورت استفاده از سامانه ضد تحریم 403

پیشتر راه اندازی سایت های تحریم شکنی همچون شکن (shekan.ir) مورد توجه کاربران قرار گرفته بود و حال باید منتظر ماند و دید تجربه کار با سایت تحریم شکن online.403 چطور خواهد بود.

وزیر ارتباطات درباره نیاز برخی اقشار از جمله برنامه‌نویسان به این سرویس گفت: هزار سایت و سرویس مردم ما را تحریم و فیلتر کرده‌‎اند. بسیاری از این ابزار و سرویس‌ها مورد نیاز برنامه‌نویسان، محققین و دانش‌پژوهان است. این افراد در شرایط فعلی برای دسترسی به این‌ سرویس‌ها از فیلترشکن استفاده می‌کنند که هم امنیت سامانه‌هایشان را به خطر می‌اندازد و هم سرعت دسترسی را کند می‌کند.

به گفته زارع‌پور این سرویس با حداکثر سرعت امکان دسترسی به سایت‌های تحریم‌شده از خارج از کشور را فراهم می‌کند: از امروز با کمک بخش خصوصی و نخبگان سرویسی راه‌اندازی شده که امکان دسترسی به تمام این سایت‌ها را با حداکثر سرعت برای اقشاری که از آن‌ها استفاده می‌کنند، فراهم کرده است. این سایت به آدرس 403.online از همین الان در دسترس قرار دارد.

او علت نام‌گذاری این سرویس به 403 را نیز این طور توضیح داد: وقتی کاربران می‌خواهند به سایت‌هایی که ما را تحریم کرده‌اند وارد شوند، خطای 403 می‌دهد و به همین خاطر هم این نام برای این سرویس انتخاب شده است.

پیش از معرفی سایت 403، اواخر دی ماه بود که سرویس رادار گیم هم با هدف حل مشکلات گیمرها رونمایی شده بود. طبق اعلام وزیر ارتباطات، این سایت سه سرویس مختلف ارائه می‌کند: CDN برای ارائه فایل‌های مرتبط با برخی از بازی‌ها، ابزار سنجش تأخیر و پینگ اینترنت کاربر و DNS رایگان برای کاهش پینگ بازی‌ها.

در پنج ماه اخیر که محدودیت‌های اینترنت مشکلات فراوانی را برای دسترسی به اینترنت برای اقشار مختلف به وجود آورده بود، وزارت ارتباطات طرح‌هایی را برای کاهش مشکلات آن‌ها دنبال و راه‌اندازی کرد. هرچند هنوز برای قضاوت درباره میزان کارایی این طرح‌ها زود است اما این سرویس‌ها و خدمات در حالی به برخی مشاغل و اقشار اختصاص داده می‌شود که عموم مردم همچنان برای اتصال به شبکه جهانی اینترنت با سختی‌های بسیاری روبه‌رو هستند.

زارع‌پور همچنین از امکان استفاده از دو پیام‌رسان داخلی با شماره‌های غیر ایرانی خبر داد و گفت: دو پیام‌رسان داخلی امکان استفاده توسط کاربران خارج از کشور را دارند. یعنی با شماره‌های خارجی هم امکان فعال‌سازی هست. این قابلیت پیش از این وجود نداشته است.

گفتنیست اجرای این طرح مشکلات زیادی را برای برخی از کسب و کارها به وجود آورده است به طوری که اپلیکیشن یا سایت برخی از کسب و کارها در چند روز گذشته با اینترنت یک اپراتور در دسترس است اما با اینترنت اپراتور دیگر در دسترس نیست. گفته می شود تغییراتی که در برخی روترها برای پیاده سازی سامانه ضد تحریم 403 اعمال شده، باعث بروز اختلالات اخیر در اینترنت بوده است.

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه
  • نیو 9 جولای 2023 / 1:27 ق.ظ

    چجوری حساب درست کنم ؟

  • میم میم 15 ژوئن 2023 / 1:32 ب.ظ

    برای من میزنه متوقف شده..

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید