کد خبر:12543
پ

واکسن فایزر چیست و چطور مانع ابتلا به کرونا می شود؟

شرکت آمریکایی فایزر (pfizer) با همکاری یک شرکت آمانی به نام بیونتک توانسته به تکنولوژی ساخت واکسنی دست پیدا کند که بر مبنای RNA است و با تقویت سیستم ایمنی بدن، مانع از ابتلای افراد به کرونا می شود که به واکسن فایزر معروف شده است.. این واکسن با احتمال موفقیت 9 از 10، امید […]

شرکت آمریکایی فایزر (pfizer) با همکاری یک شرکت آمانی به نام بیونتک توانسته به تکنولوژی ساخت واکسنی دست پیدا کند که بر مبنای RNA است و با تقویت سیستم ایمنی بدن، مانع از ابتلای افراد به کرونا می شود که به واکسن فایزر معروف شده است.. این واکسن با احتمال موفقیت 9 از 10، امید زیادی را در بین مردم آمریکا برای رهایی از کرونا به وجود آورده است. در ادامه به شرح کارکرد و چگونگی عملکرد واکسن فایزر می پردازیم.

 

فروش واکسن فایزر در ایران از کی آغاز می شود؟

 

 

واکسن فایزر چیست و طرز کار آن برای جلوگیری از ابتلا به کرونا چطور است؟

واکسن فایزر چیست و چطور مانع ابتلا به کرونا می شود؟

 

تا پیش از این واکسن های اینگونه بودند که با تزریق یک پروتئین یا ویروس ضعیف شده به بدن، سیستم ایمنی فرد تحریک می شد و در مقابل بیماری مصون می ماند اما در تهیه واکسن کرونای فایزر از فناوری mRNA استفاده شده است که به از طریق تزریق کدهای ژنتیک خاص به بدن فرد و تولید پروتئین های چرخشی، سیستم ایمنی او را در مقابل حملات ویروس کرونا هوشیار می کنند. از این فناوری نوظهور برای درمان آنفولانزا، ایدز و چند بیماری دیگر نیز استفاده خواهد شد که در آینده نزدیک، واکسن های پیشگیری از این بیماری ها نیز منتشر خواهد شد.

 

آیا تزریق واکسن فایزر باعث تغییرات ژنتیکی می شود؟

اما برخی از افراد در استفاده از این واکسن واهمه دارند چرا که اگر معتقدند کد ژنتیک تزریق شده دچار اشتباه شود، این امکان وجود دارد که در موارد دیگر فرد اختلال ژنتیکی به وجود بیاید اما دانشمندان معتقدند این فناوری نیز مثل هر فناوری در زمینه تولید واکسن، ریسک های خاص خود را دارد ولی جای نگرانی برای مصرف واکسن هایی که با فناوری mRNA تولید می شوند وجود ندارد. آنها بروز اختلال ژنتیکی به واسطه تزریق واکسن فایزر را رد نکرده اند اما در عین حال معتقدند این احتمال بسیار ناچیز خواهد بود.

 

همانطور که در شکل زیر می بینید، واکسن فایزر در زمره ایمن ترین واکنسهایی است که تاکنون تولید شده سات.

 

واکسن فایزر

 

واکسن فایزر چطور ساخته می شود

این واکسن با 30 میکروگرم از ماده BNT 162b2 شرکت بیونتک در هر دوز ساخته می شود که با نانوذرات چربی مخلوط شده و به دور RNA کشیده می شوند.

 

دمای نگهداری واکسن کرونای فایزر

نگهداری از این واکسن بسیار سخت است به طوری که می بایست در دمای منفی 75 درجه سلسیوس نگهداری شود و همین مسئله، توزیع و انتقال آن به کشورهای دیگر و توزیع در داروخانه ها را سخت کرده است. این واکسن تا 5 روز قادر است در این دما معتبر باقی بماند و پس از آن، تاریخ انقضایش تمام می شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید