کد خبر:7434
پ

اقدام کمیته انضباطی AFC در بخشش کارت قرمز بن عطیه مقابل پرسپولیس درست بود؟

در حالی که از ساعاتی قبل از شروع بازی پرسپولیس و الدحیل، خبر بخشش محرومیت مهدی بن عطیه حسابی اردوی پرسپولیس را به هم ریخته بود به نظر می رسد کمیته انضباطی AFC کار درست را انجام داد و با اجماع حداکثری نظر کارشناسان داوری، اخراج بن عطیه را سخت گیرانه تلقی کرده و کارت […]

در حالی که از ساعاتی قبل از شروع بازی پرسپولیس و الدحیل، خبر بخشش محرومیت مهدی بن عطیه حسابی اردوی پرسپولیس را به هم ریخته بود به نظر می رسد کمیته انضباطی AFC کار درست را انجام داد و با اجماع حداکثری نظر کارشناسان داوری، اخراج بن عطیه را سخت گیرانه تلقی کرده و کارت قرمز او را پاک کردند تا بتواند مقابل پرسپولیس بازی کند.

 

اقدام قانونی کمیته انضباطی AFC در بخشش کارت قرمز بن عطیه مقابل پرسپولیس

 

این اتفاق در حالی رخ داد که بر طبق قانون، کمیته انضباطی این اختیار را دارد تا در مواردی که مورد اعتراض تیم ها قرار می گرد ورود کرده و اگر تصمیم بحث برانگیزی در یک مسابقه رخ داده باشد، نسبت به اصلاح آن رای صادر کند. نمونه این اتفاق بارها در فوتبال انگلیس رخ داده و کارت قرمز یا زرد بازیکنان پس از بازبینی بخشیده شده است.

همانطور که قانونگذار به کمیته انضباطی این اختیار را داده تا حتی بعد از پایان مسابقه یا در جریان مسابقه در صحنه هایی که از دید داوران مخفی مانده، ورود کرده و نسبت به محرومیت بازیکن خاطی اعمال قانون کند، در طرف مقابل نیز مدافع تیمهایی است که به واسطه اشتباه داور، منافعشان به خطر می افتد.

متاسفانه از روز گذشته با جوسازی عجیبی که برخی مسئولین پرسپولیس نسبت به این اتفاق به راه انداخته اند، اینطور وانمود شده که آنها با لابی توانسته اند این رای را برگردانند که با نگاهی به اعضای اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا به سادگی می توان متوجه شد که هیچ فرد با نفوذی از قطر در آنجا حضور ندارد و از کشورهای امارات، عربستان و بحرین که دشمن شماره 1 قطر در سیاست محسوب می شوند در AFC کرسی های حساس را به دست گرفته اند که اتفاقاً تیم های دو کشور امارات و عربستان نیز در این گروه ذی نفع بودند و علی القاعده نمی بایست این رای با لابی صادر شده باشد.

نمونه بارز و برجسته این اتفاق نیز پاک شدن کارت قرمز سون هیون مین در فصل گذشته در برخورد با آندره گومز بود که با تشخیص کمیته انضباطی اتحادیه فوتبال انگلیس پاک شد چرا که در تصاویر مشخص شد این بازیکن مستحق دریافت کارت قرمز نبوده است و برخورد او غیر عمد تشخیص داده شد.

 

اگر در کمیته انضباطی فوتبال ایران که به طور فرمایشی و رنگی و سلیقه ای اداره می شود، چنین مواردی دیده نمی شود و دوستان به آن عادت ندارند، این مشکل آنهاست چرا که ورود کمیته انضباطی در چنین صحنه هایی که اشتباه مسلم داوری حق یک تیم را پایمال می کند، امری عادی و طبیعی در فوتبال جهان به شمار می رود و به عنوان نمونه دریکی از بازیهای فصل گذشته پرسپولیس نیز تنها چند ساعت مانده به بازی این تیم، محرومیت شجاع خلیل زاده بخشیده شد تا مشخص شود دوستان در باشگاه پرسپولیس چندان با این پدیده نا آشنا نیستند.

 

 

پی نوشت: شاید اگر عیسی آل کثیر دروازه خالی الدحیل را باز کرده بود یا شجاع خلیل زاده آن اشتباه را مرتکب نمی شد و بازی با نتیجه تساوی به پایان می رسید اکنون شاهد این جوسازی عجیب از سوی مسئولین پرسپولیس نبودیم و در مصاحبه های آنها با مواردی همچون ما AFC را هم شکست دادیم مواجه می شدیم!به طور کلی هر تیمی برای حفظ منافع خود تا آخرین لحظه تلاش می کند و الدحیل نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به واسطه فشردگی مسابقات و نبود زمان کافی، اعلام این تصمیم به چند ساعت قبل از بازی رسید. گفتنیست بازی الدحیل و الشارجه 72 ساعت قبل از دیدار پرسپولیس و الدحیل برگزار شد و همینکه کمیته انضباطی AFC در این فرصت کم تشکیل جلسه داده و در مورد این صحنه نظر کارشناسان داوری را گرفته و اعلام رای کرده، خود بزرگترین شاهکار آنها محسوب می شود. این اتفاق را مقایسه کنید با آرای کمیته انضباطی در ایران که مثلاً شجاع خلیل زاده 6 ماه پیش در یک بازی مرتکب خطایی شد و پس از 6 ماه و پس از مسجل شدن قهرمانی پرسپولیس، دوستان تازه یادشان افتاد تا تشکیل جلسه داده و خلیل زاده را محروم کنند! شاید همین رویه های رنگی و بد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در ایران بوده که پرسپولیس را بدعادت کرده و باعث شده تا دوستان به اتفاقات روز فوتبال جهان آشنایی نداشته و این گونه متعصبانه علیه مورد یک اقدام درست صحبت کنند.

دیدگاه کاربران 6 دیدگاه
  • محمد 22 سپتامبر 2020 / 9:43 ق.ظ

    متاسفانه شما استقلالی ها گوه کاری هاتون تو زمین با ماله کشی داوران تو زمین بازی در ایران پاک میشه و بازی های اخر فصلی رو که همشو باید می باختین براتون دراوردن تا نایب قهرمان بشین. الان این زرو ورها رو برای کی می کنین شما شیشتقلالی ها تو اسیا با عد شش عجین هستین پس بهتره کوری نخونین اگر این اتفاق برای شیشتقلال میافتاد چیکار می کردین چشاتون باز کنین می دید که داور یکطرفه سوت می زد چون ترسیده بود تمام صحنه های 50-50 رو به نفع الدحیل می گرفت چیزی که تمام کارشناس های داوری روش صحه گذاشتند البته خدا جای حق نشسته موقعش که برسه در خدمت تون هستم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید