کد خبر:39027
پ

ساپینتوی خیال پرداز با این فرمان نیم فصل را هم نمی بیند | خسرو حیدری چه کار می کرد؟

هفته اول لیگ برتر با بازی حساس استقلال و سپاهان آغاز شد و تیم اصفهانی توانست در یک بازی احت، با نتیجه 2 بر 0 از سد استقلال در ورزشگاه آزادی بگذرد. شکستی تلخ و تعیین کننده که بدون شک درس های زیادی برای ساپینتو خواهد داشت. در ادامه به تحلیل بازی استقلال مقابل سپاهان […]

هفته اول لیگ برتر با بازی حساس استقلال و سپاهان آغاز شد و تیم اصفهانی توانست در یک بازی احت، با نتیجه 2 بر 0 از سد استقلال در ورزشگاه آزادی بگذرد. شکستی تلخ و تعیین کننده که بدون شک درس های زیادی برای ساپینتو خواهد داشت. در ادامه به تحلیل بازی استقلال مقابل سپاهان پرداخته ایم.

ساپینتوی خیال پرداز با این فرمان نیم فصل را هم نمی بیند | خسرو حیدری چه کار می کرد؟

با اعلام ترکیب استقلال برای این دیدار حساس بسیاری از هواداران استقلال متوجه شدند که تیمشان برنده این بازی نیست. مهره چینی ضعیف ابتدایی ساپینتو به قدری در چشم بود که مورایس به سادگی در نیمه دوم، نقاط ضعف استقلال را شناسایی کرد و از همان نقاط، ضربات مهلکی به استقلال وارد شد.

اولین اشتباه ساپینتو، استفاده از سیستم نامانوس 3-4-3 مقابل تیم قدرتمند سپاهان در بازی اول بود. بازیکنان ایرانی نشان داده اند به شدت تاکتیک ناپذیر هستند؛ استقلالی ها در این بازی نیز نشان دادند در انجام شرح وظایف خود در اجرای این سیستم مدرن ناتوان هستند و سردرگمی خاصی در فاز هجومی آبی ها دیده می شد. این سیستم ها که تنها در تیم های بالارده فوتبال اروپا مثل لیورپول، منچسترسیتی و … می توان اجرای آن را دید، پیشتر توسط محمود فکری تست شده بود (3-3-4) و خروجی کار بسیار بد بود و به نظر می رسید خسرو حیدری باید در این خصوص به ساپینتو کمک فکری بهتری می داد تا حداقل در این بازی با احتیاط بیشتر وارد مسابقه شوند تا بازنده نباشند.

ترکیب کمدی و طنز جلالی و جعفر سلمانی در سمت چپ استقلال به قدری افتضاح بود که آن منطقه به جولانگاه تیم سپاهان تبدیل شده بود. ساپینتو در حالی از جعفر سلمانی در پست وینگر چپ استفاده کرده بود که یک دو جین بازیکن تهاجمی برای بازی در این پست در اختیار داشت. جعفر سلمانی که کیفیت پائین بازی اش او را کاندید شماره 1 مازاد شدن کرده بود، به طرز معجزه آسایی در حضور پیمان بابایی و امیر علی صادقی به عنوان وینگر چپ بازی کرد تا به همراه ابولفضل جلالی یک نیمه بر روی اعصاب هواداران استقلال پیاده روی کنند.

اشتباه بعدی ساپینتو استفاده از روزبه چشمی کند در قلب دفاع بود. چشمی که نشان داده کندی خاصی در سبک بازی اش وجود دارد، هرگز معیارهای لازم برای بازی در پست سوئیپر را ندارد؛ پستی که سیاوش یزدانی در فصل گذشته، بهترینش در فوتبال ایران بود.

ساپینتو که در پست هافبک بازیساز با کمبود مهره مواجه است باید در خصوص خط خوردن امانوف از لیست استقلال در این بازی توضیح قانع کننده ای داشته باشد. همه هافبک های میانی استقلال (چه فیکس چه تعویضی ها و نیمکت نشینان) همگی خصوصیات دفاعی داشتند و این در حالیست که ترافیک سنگینی در خط حمله این تیم به وجود آمده و به دلایل نامعلوم با جدایی آرش رضاوند در ترافیک هافبک های دفاعی تیم مخالفت شد.

 

هر چه که هست، ساپینتو باید درس های زیادی از این بازی برای بازی های بعدی گرفته باشد چرا که ادامه اشتباهات کمرشکن او در مهره چینی و انتخاب بازیکنان منجر به ادامه ناکامی های استقلال خواهد شد و سرنوشتی شبیه به محمود فکری در انتظارش خواهد بود که نیم فصل را هم ندید.

با پتانسیل بازیکنان فعلی استقلال شاید بهترین سیستم، 2-4-4 یا 1-4-1-4 باشد تا از حداکثر توان بازیکنان در فاز هجومی استفاده شود. شاید ساپینتو سطح فنی لیگ ایران را خیلی پائین تصور کرده که به خود جسارت بازی با سیستم بسیار سخت 3-4-3 مقابل سپاهان را داده است. او باید بداند پیاده سازی چنین سیستم هایی با یک ماه کار با بازیکنان و یک اردوی 10 روزه میسر نیست و به تدریج می بایست برای دقایقی از مسابقه در بازیهایی که تیمش از حریف جلو است، این سیستم و تاکتیک های مخصوصش را تست کرد وگرنه تکرار این تصمیم در بازیهای بعدی باز هم به سردرگمی آبی پوشان در فاز هجومی خواهد انجامید.

دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
  • کوروش 13 آگوست 2022 / 11:21 ق.ظ

    ترکیب اشتباه سیستم اشتباه ، بدن و نفس بازیکنها از دقیقه 55 ، 60 بریده ، مربی سردرگم ، دستیارا مثل ماست وایسادن دارن نگاه میکنن ، باید قبل اینکه گل اول و میخورد تعویض میکرد بدن بازیکنا خالی کرده بود تو کورس عقب موندن و گلها رو خوردن تازه بعد اون یادش افتاد تعویض کنه ، این از تیم قهرمان مجیدی ، از اونطرف سازمان لنگ و داورم مثل همیشه حرومزاده ، دیگه باید تیم ببازه ، من نمیدونم این سیستم سه مهاجمه چیه که این مربیا ول نمیکنن سه تا مهاجم اون جلو قدم میزنن میانه میدان که مهمترین جای بازیه دادن به تیم مقابل ، همون 3 5 2 سیستم خوبیه برا استقلال ، که آخرای بازی با این سیستم سپاهانو تحت فشار گذاشتن منتها وقت نمونده بود و قدرت بدنی بازیکنا تموم شده بود ، باید از 8 تا مهاجم اونهایی که میتونن تو هافبک بازیکنن روبیاره عقب بازیشون بده مثلاً یامگا و محبی و قائدی و پیمان بابایی یه خط بیان عقب

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید