کد خبر:46621
پ

وای به روزی که بگندد نمک | ذبح شرعی استقلال توسط کمیته استیناف

در حالی که همگان منتظر صدور حکم کسر یا عدم کسر امتیاز از استقلال و تراکتور به واسطه شکایت تیم های دیگر بودند، کمیته استیناف به یکباره با حکمی عجیب در تاریخ دستگاه قضا، حکم اولیه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مبنی بر کسر امتیاز از تیم های سپاهان و پرسپولیس را لغو کرد. وای به […]

در حالی که همگان منتظر صدور حکم کسر یا عدم کسر امتیاز از استقلال و تراکتور به واسطه شکایت تیم های دیگر بودند، کمیته استیناف به یکباره با حکمی عجیب در تاریخ دستگاه قضا، حکم اولیه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مبنی بر کسر امتیاز از تیم های سپاهان و پرسپولیس را لغو کرد.

وای به روزی که بگندد نمک | ذبح شرعی استقلال توسط کمیته استیناف

وای به روزی که بگندد نمک | ذبح شرعی استقلال توسط کمیته استیناف

این اتفاق شگفت انگیز که قابلیت پیگیری در محاکم بین المللی را نیز داراست از آن جهت مضحک به نظر می رسد که رکن قضائی، تخلف صورت گرفته را محرز دانسته اما با استناد به این ادعا که نتایج مسابقات باید درون زمین رقم بخورد، کسر امتیاز از تیم ها را لغو و تنها جریمه مالی را در محکومیت تیم های متخلف تائید کرد! اتفاقی که بازدارندگی قانون وضع شده را از بین رد و تیمها با علم به اینکه اگر تخلف کنند، جریمه ش را می پردازند، پس از این به سادگی قانون سقف قرارداد را زیر پا خواهند گذاشت و این به معنای عدم رعایت فیرپلی مالی مدنظر فیفا است. به گفته برخی مسئولین تیمها، برای تیمی که بیش از 800 میلیارد تومان هزینه کرده، پرداخت جریمه 30-40 میلیاردی عددی محسوب نمی شود. هدف از وضع این قانون جلوگیری از ریخت و ماش مالی باشگاه ها بود و حال میبینیم تیمهای پولدارتر به ریش بقیه تیمها بابت رعایت نکردن قانون و بهره مند شدن از مزایای جذب بازیکنان با کیفیت، می خندند.

اکنون تیمی مثل استقلال که در ابتدای فصل نتوانست بازیکنانی مثل روبرت تورس، منتظر محمد، ماشاریپوف را به خدمت بگیرد، بازنده بزرگ این تصمیم  کمیته استیناف است و تیمی مثل سپاهان و پرسپولیس که عدول آنها از قانون سقف قرارداد محرز گردیده برنده مطلق این نمایش کمدی و البته تراژیک هستند.

نکته خنده دار ماجرا اینکه کمیته استیناف به این مورد ارجاع داده که در قانون سقف قرارداد موردی مبنی بر کسر امتیاز از تیم ها دیده نشده است که بتواند با آن موافقت کند! این در حالیست که مهدی تاج بارها در مصاحبه های تلویزیونی خود از 3-0 شدن نتایج تیمهایی که قانون را زیر پا گذاشته اند صحبت کرد و بر طبق همین مورد نیز به ترتیب 4 و 1 امتیاز از سپاهان و پرسپولیس کسر شد.

اما اوج افتضاح جائیست که بدانیم قرار شده بازیکنانی که با تیم ها متخلف عقد قرارداد کرده اند و سقف قرارداد و بودجه باشگاه را زیر پا گذاشته اند، پس از این نتوانند برای تیم مذکور بازی کنند! این در حالیست که تیمی مثل سپاهان به واسطه حضور ستارگان مولتی میلیاردی اش تا این لحظه توانسته در صدر جدول قرار بگیرد و اگر قرار بر عدم استفاده از بازیکنانی مثل اسدی، مغانلو، کاوه رضائی، آل کثیر و … بود، این تیم در میانه جدول دست و پا می زد.

 

کمیته استیناف با این تصمیم خود، ماهیت بی طرفی و عدالت خود را از دست داد و اعتبار احکام قبلی این کمیته نیز به نوعی زیر سوال رفت که مبادا در این احکام نیز چنین ملاحظات مضحکی در نقض حکم اولیه کمیته انضباطی لحاظ شده باشد. از جمله این موارد می توان به محکومیت مهدی مهدوی کیا و تیم کیا در پرونده جنجالی در صغرسن در کمیته انضباطی اشاره کرد که به ناگاه توسط کمیته استیناف حکم بر تبرئه مهدوی کیا و تیمش صادر شد. یا در موردی دیگر محرومیت 5 ساله افشین پیروانی به واسطه آنچه در تیم ملی در دوران کیروش گذشت، به ناگهان لغو و ایشان مجدداً به فوتبال بازگشتند. در نهایت اینکه می توان حدس زد این حکم کمیته استیناف ریشه در لابی ها و توصیه های مقامات فرافدراسیونی و در سطح نفرات اول کشور صادر شده است. همان هایی که در قیف فساد تاکنون به نفع یک تیم دولتی عمل کرده اند و به ضرر تیم دیگر دولت دسیسه ها کردند! اکنون نیز ظاهراً عمق ناراحتی آقایان از تساوی در ثانیه های آخر دربی به قدری زیاد بوده که حتی نتوانستند قهرمانی نیم فصل استقلال را تحمل کنند و با این تصمیم عجیب (مهندسی نتایج) قصد خارج کردن تیم محبوب خود از بحران و ایجاد بحران برای تیم دیگر را دارند.

به واقع اگر کمیته استیناف به این معتقد است که نتایج باید درون مستطیل سبز رقم بخورد چرا در موضوع سوپرجام جنجالی بین استقلال و پرسپولیس چنین حکمی نداد؟ چرا در موضوع تخلف تیم شمس آذر چنین حکمی صادر نشد و امتیازات این تیم بازنگشت؟ چرا در موضوع مسابقه جنجالی پرسپولیس و سپاهان در نقش جهان، حکم به 3-0 شدن نتیجه به سود تیم پرسپولیس تائید شد؟ و …

افکار عمومی هنوز فراموش نکرده است که در ماجرای بازگشت استراماچونی، چطور نهادهای بالادستی در بازگشت او مانع تراشی و سنگ اندازی کردند و به یکباره قانونی وضع شد که مربیان و بازیکنان خارجی نمی توانند در فوتبال ایران فعالیت کنند و به شکل عجیبی تنها 6 ماه بعد با شروع فصل جدید، این قانون لغو شد!

هنوز مدت زیادی از رسوایی حذف عمدی استقلال برای جایگزین کردن تیم محبوب آقایان در لیگ قهرمانان آسیا نگذشته اما وقاحت آقایان به حدی رسیده که شادی تنها کار ممکن، گزارش اتفاقات رخ داده به فیفا و تعلیق موقت فوتبال ایران برای رسیدگی به تخلفات عوامل فسادی است که در چند سال گذشته مهندسی نتایج را انجام می دهند.

دیگر بر همگان مشخص شده که یک تیم خاص در 4-5 سال اخیر با حضور یک فرد خاص در راس فدراسیون فوتبال چطور 15-16 قهرمانی داخلی به دست آورده و همین تیم در مسابقات برون مرزی با یک لشگر ستاره حتی قادر به صعود از گروهش نیست و برای متوقف کردن رقبا دست به ناهموار کردن عمدی چمن ورزشگاه می زند!  این مسئله، موضوع جدیدی نیست و شادی فراتر از حد تصور کادر فنی استقلال پس از دربی نیز ریشه در همین موضوع دارد که آنها تیمی را متوقف کردند که به طور همه جانبه از سوی نهادهای بالادستی و به طور خاص توسط چند آقازاده حمایت شده و می شود. کار بسیار فراتر از وزیر و وکیل و … است.

 

پی نوشت: نکته جالب اینکه در بررسی شکایت سایر تیمها از استقلال و تراکتور مشخص شد استقلال هیچ تخلفی در ماجرا سقف قرارداد انجام نداده است و جوسازی رقبا تنها برای بر هم زدن تمرکز این تیم بوده است. این در حالیست که مشخص شد تراکتور هم تخلفاتی داشته اما به سبب حکم عجیب استیناف تنها به پرداخت جریمه مالی و نه کسر امتیاز محکوم شد. با این اوصاف می توان گفت استقلال مظلوم در سال های اخیر بازنده مطلق نمایش خیمه شب بازی آقازاده های بالادستی شده که نتایج را از بیرون مهندسی می کنند.

 

کلیدواژه : استقلالپرسپولیس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید