کد خبر:41534
پ

مرور همه اشتباهات کارلوس کیروش با تیم ملی در جام جهانی 2022

تیم ملی فوتبال کشورمان در نهایت نتوانست از مرحله گروهی صعود کند و با پذیرش شکست در بازی حیثیتی مقابل آمریکا، به رده سوم جدول سقوط کرد تا با دو شکست تلخ، جام جهانی را ترک کند. در این اتفاق، نقش کارلوس کیروش ملموس بود. در ادامه به اشتباهات کیروش می پردازیم که نه تنها […]

تیم ملی فوتبال کشورمان در نهایت نتوانست از مرحله گروهی صعود کند و با پذیرش شکست در بازی حیثیتی مقابل آمریکا، به رده سوم جدول سقوط کرد تا با دو شکست تلخ، جام جهانی را ترک کند. در این اتفاق، نقش کارلوس کیروش ملموس بود. در ادامه به اشتباهات کیروش می پردازیم که نه تنها به تیم فعلی بلکه به یک نسل از فوتبال ایران آسیب زد.

تاوان کودتا علیه اسکوچیچ

از قدیم گفته اند بار کج هرگز به منزل نخواهد رسید و وقتی بازیکنان تیم ملی با همراهی مسئولین رده بالای ورزش کشور به آن سبک و سیاق، با اسکوچیچ خداحافظی کردند تا کیروش را دوباره روی نیمکت تیم ملی بنشانند، مشخص بود این تیم به جایی نخواهد رسید؛ مضاف بر اینکه دعای خیر همه ملت هم بدرقه راه این تیم نبود و انرژی منفی زیادی از داخل ایران به بازیکنان تیم ملی وارد شد که در نهایت منجر به پذیرش شکست سنگین و تاریخی مقابل انگلیس شد.

کارلوس کیروش که گویی با معامله ای پشت پرده مبنی بر پذیرش همه شرط و شروط فوتبالی و غیرفوتبالی (بخوانید سیاسی) فدراسیون فوتبال به تیم ملی ایران بازگشته بود از همان ابتدا نشان داد که یک مربی بازنده است.

بازیکنان پکیجی توریستی به قطر رفتند؟

یکی از انتقادات بزرگی که به دراگان اسکوچیچ وارد بود، دعوت از بازیکنان پکیجی به تیم ملی بود. در کمال شگفتی پس از روی کار آمدن کیروش همان بازیکنان پکیجی مجدداً به تیم ملی دعوت شدند و اتفاقاً هیچ بازی هم به آنها در جام جهانی نرسید و تنها در نقش توریست به قطر مسافرت کردند تا مشخص شود، کیروش با توصیه و علی رغم میل باطنی چند بازیکن را دعوت کرده است. ظاهراً شرط ضمن عقد قراردادش با فدراسیون چنین مواردی بوده است!

کیروش یک نسل فوتبال ایران را سوزاند

اما بزرگترین ایرادی که به کیروش وارد است این بود که او همانطور که یک نسل از فوتبال ایران را برای حضور در سطح اول فوتبال جهان ساخت اما در این دوره از مسابقات، یک نسل را سوزاند تا با عنوان پیرترین تیم جام جهانی با میانگین سنی 29 سال در این تورنمنت حاضر شویم. او در حالی چشمانش را بر روی محمد محبی، شهاب زاهدی، سعید صادقی و … بست که نفراتی مثل سردار آزمون، علی کریمی، وحید امیری که به تازگی از بند مصدومیت رها شده بودند را به آنها ترجیح داد. در واقع کیروش در حالی به تیم ملی بازگشت که 90 درصد بازیکنانی که قبلاً در جام جهانی 2018 با او کار کرده بودند به تیم ملی دعوت شدند و خبری از تحول در تیم ملی و استفاده از نیروهای جوانتر نبود تا تیم ملی بیشترین مصدوم و تلفات را در بازی مقابل انگلیس و ولز داده باشد.

تاوان قلم قرمز روی نام سیدحسین حسینی

کیروش که تا پیش از این به شجاعت و زیر بار حرف زور نرفتن مشهور بود، در اشتباهی عجیب به یکباره بر روی نام سیدحسین حسینی که با نمایش خوبش مقابل ولز در بهترین فرم روحی قرار داشت، خط قرمز کشید تا بیرانوندی در درون دروازه بایستد که به تازگی از مصدومیت شدید ناحیه صورتش خلاص شده بود و اتفاقاً به دلیل تعلل در خروج از دروازه روی پاسی که سرجینو دست با ضربه سر از کنج محوطه جریمه داد، یکی از مقصرین اصلی دریافت گل از آمریکا بود.

علت اصرار به بازی نوراللهی چه بود؟

او در حالی در سه بازی پیاپی تیم ملی به حضور احمد نوراللهی در ترکیب تیم ملی اعتقاد داشت که احمد نور نتوانست جام جهانی موفقی را پشت سر بگذارد و نمایش ضعیفی از خود به نمایش گذاشت. شاید میلاد سرلک برای بازی در این پست بهترین گزینه بود که به طور ناگهانی، علی کریمی به وی ترجیح داده شد. نکته جالب اینکه تیم ملی پس از بیرون رفتن نوراللهی مقابل ولز و حضور علی کریمی به گل رسید. در بازی مقابل آمریکا نیز تا زمان حضور نوراللهی تیم ملی نمایش خوبی ارائه نمی کرد اما پس از خروج او، نمایش بهتری را شاهد بودیم.

لیست 25 نفره چرا؟

کمدی ترین و در عین حال تلخ ترین اتفاق ممکن در خصوص لیست تیم ملی جائی بود که کیروش با مصدومیت امید ابراهیمی، از بازیکن دیگری دعوت نکرد تا تیم ملی با 25 بازیکن راهی قطر شود. در بدترین شرایط او می توانست یک بازیکن جوان را ولو به عنوان توریست با خود به قطر ببرد تا به لحاظ تجربی و حضور در تورنمنت بین المللی، آبدیده شود اما او این فرصت را از فوتبال ایران گرفت. شاید مهدی قایدی بهترین گزینه برای پر کردن جای خالی بازیکن 26 ایران بود و می توانست در دقایق پایانی بازی مقابل آمریکا با تکنیک خودش، کاری برای تیم ملی انجام دهد اما کیروش ترجیح داد با 3 مهاجم شبیه به هم در جام جهانی حاضر شود و در عین حال 4 دروازه بان را هم با خود به قطر برد. هنوز کسی علت دعوت از 4 دروازه بان به لیست تیم ملی برای جام جهانی را نمی داند.

در نهایت اینکه کارلوس کیروش در زمین مردم بازی نکرد و در نقش یک مربی گوش به فرمان ظاهر شد تا دستورات نامرئی عوامل غیر فوتبالی را به ملی پوشان دیکته کند. رویه ای که پیشتر از او ندیده بودیم اما ظاهراً افراد در گذر زمان و در شرایط متفاوت، تغییر می کنند …

با این شرایط به نظر می رسد کیروش که درس های خود را به خوبی به غیرفوتبالی ها پس داده و به وعده هایش عمل کرده، مزد برخی از کارهایش در بزنگاه های حساس را بگیرد و در جام ملتهای آسیا هم روی نیمکت تیم ملی حضور داشته باشد و باز هم شاهد دعوت از نفرات تکراری در تیم ملی خواهیم بود.

دیدگاه کاربران 3 دیدگاه
  • ناشناس 2 دسامبر 2022 / 12:10 ب.ظ

    دفعه قبل که دعای ملت پشت تیم ملی بود چرا صعود نکردند جام ملت ها چرا سه گل از ژاپن خوردیم اونجا که ملت ضد تیم ملی نبودند…. در ضمن اشتباهات کی‌روش را به مسوولان گره نزنید اگه قرار بود مسوولان سفارش بدهند آزمون به تیم ملی دعوت نمیشد… منتهی دیدید که دعوت شد

    • مافی 2 دسامبر 2022 / 12:24 ب.ظ

      مگه ما خنگ هستیم؟ شما این جام جهانی و تیماشو با جامهای جهانی قبلی و تیمهای قدرتمندترش مقایسه میکنید؟ توی جام های جهانی قبی آیا مهدی طارمی همینی بود که الان هست (در اوج قدرت و شهرت و تجربه) جام ملتهای آسیا فراموش کردیم برانکو و باند پرسپولیسی تیم ملی چطوری گذاشتن توی کار تیم ملی؟ همین الانشم وحید امیری و چند نفر دیگه سفارشی دعوت شدن. فشار روانی سیاسیون روی این تیم نبود، خیلی ساده صعود میکردیم چون آمریکا قدرتش از ما کمتر بود. ما در هر صورت از انگلیس میباختیم چه با 1 گل چه 6 گل و فرقی نداشت . اونقد توی مغز این بچه ها کردن که باید به آمریکا نبازیم که حتی نتونستن یه مساوی بگیرن. سیاسیون دوره های قبل اصلاً نبودن و اظهار نظر نمی کردن اما این دوره از بازی اول، کیهان و خبرگزاری فارس و … شده بودن تریبون دوستان و مدام نطق می کردن

  • بی نام 30 نوامبر 2022 / 9:22 ق.ظ

    با همه حرفاتون موافقم اما جنگ سیاسی کیروش با سووالات سیاسی و بازگردوندن سوالات به خبرنگاران فقط به خاطر دور نگه داشتن تیم ملی از حاشیه بود و ربطی به حرف شنوی از کسی نداشت مسایلو قاطی نکنید. و اتفاقا همین کاریزما و هوش مدیریتی اش ما رو در بازی با ولز موفق کرد و اقبال را به تیم ملی برگرداند. مشکل تیم ملی نداشتن بازیکنان نسل جدید مثل محبی قایدی خدابنده لو شکاری و سپاهانی ها و عباس زاده و ….بود . کیروش دیر اومد و لیگ را نشناخت باید زودتر میومد.تا امثال قدوس ها انصاری فر ها و … که تضمینی و بی جهت تو تیم ملی هستن حذف بشن. اسموچیچ مربی جام جهانی نبود شاید با برد با ولز هم نمی داشتیم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید