کد خبر:2182
پ

قیمت طلا چطور تعیین می شود؟

از آنجا که بشر برای اولین بار طلا را کشف کرد، به عنوان یک دارایی گرانبها به حساب می آید. برای ساخت اشیاء بسیار زیبا و هنری بسیار تقاضا دارد و بین سرمایه گذاران معامله می شود. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که قیمت طلا چطور تعیین می شود؟ در ادامه مطلب […]

از آنجا که بشر برای اولین بار طلا را کشف کرد، به عنوان یک دارایی گرانبها به حساب می آید. برای ساخت اشیاء بسیار زیبا و هنری بسیار تقاضا دارد و بین سرمایه گذاران معامله می شود. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که قیمت طلا چطور تعیین می شود؟

در ادامه مطلب ما به شما خواهیم گفت که چگونه قیمت طلا محاسبه می شود، پس با ما همراه باشید.

 

قیمت طلا چطور تعیین می شود؟

قیمت طلا چطور تعیین می شود؟

 

طلا به عنوان یک سرمایه گذاری

سرمایه گذاران که پول های خود را در جاهای مختلف از جمله کالاها، سهام ها، صندوق ها و سهام های مختلف پراکنده کرده اند، اغلب به منظور متنوع سازی اوراق بهادار خود، طلا خریداری می کنند. دلیل این امر آن است که آنها طلا را به عنوان محافظت در برابر تورم یا نوسانات ارزش ارز می دانند. از این گذشته، طلا در برابر این متغیرها ایستادگی می کند و به طور سنتی تصور می شود که از طریق آشفتگی اقتصادی و سیاسی، ارزش خود را حفظ می کند. یک سرپناه برای سرمایه گذاران از آنچه بعضا می تواند یک بازار سرمایه گذاری بی ثبات باشد، فراهم می کند.

 

قیمت طلا چطور تعیین می شود؟

 

پس چه کسی قیمت طلا را تعیین می کند؟

اولین طلای استخراج شده در برزیل، طوفان طلای دهه 1600 به لندن آمد. این شهر تنها بازار شمش است، که از آن زمان اعتبار جهانی را پذیرفته است. برای این سوال که چه کسی قیمت طلا را تعیین می کند، لندن مرکز طلای جهان است. بازار شمش هایی که اعتبار آن در سراسر جهان مشاهده می شود، انجمن بولینگ بازار لندن (LBMA) نامیده می شود.

قیمت طلا در هر گرم اکنون توسط ICE معیار مدیریت LBMA (IBA) با استفاده از سیستم حراجی که بصورت الکترونیکی اداره می شود، تعیین می شود. این مورد از سال 2015 رخ داده است، قبل از آن سیستم تلفنی بیش از یک قرن استفاده شده بود.

در سال های اخیر، هر روز ساعت 3 بعد از ظهر به وقت انگلیس، LBMA قیمت طلا را منتشر می کند. در پاسخ به معاملات انجام شده از طریق حراج ناشناس هر 45 ثانیه، قیمت واقعی هر گرم طلا در طول روز تغییر می کند. فعالیت خرید و فروش طلا که توسط سرمایه گذاران، بانک های مرکزی و مصرف کنندگان در سراسر جهان انجام می شود، بر قیمت طلا در هر گرم تأثیر می گذارد.

برای تعیین قیمت طلا در انگلیس از چه مدل های قیمت گذاری استفاده می شود؟

قیمت نقره و قیمت معاملات آتی طلا برای کمک به ارزش LBMA هر روز طلا استفاده می شود. هر دو مدل قیمت گذاری طلا در نظر گرفته می شود، بگذارید کمی دقیقتر به اینها نگاه کنیم.

قیمت های آتی طلا

قیمت های آتی طلا، قیمت هایی است که در قراردادهایی که با معامله ای مربوط به تحویل مقدار مشخصی از طلا در تاریخ آینده توافق دارند، ذکر شده است. قیمت های اعلام شده در این قراردادهای آتی طلا اساس قیمت طلا LBMA است.

قیمت معاملات آتی طلا در واقع چگونه تعیین می شود؟

چندین عامل بر قیمت های آتی طلا که در قراردادها ذکر شده است، تأثیر می گذارد. این موارد شامل میزان عرضه و تقاضا برای طلا، نرخ بازده گیرنده طلا، قیمت نقطه طلا و هزینه احتمالی ذخیره و حمل طلا است.

قیمت نقطه طلا

قیمت نقطه طلا، قیمت طلا در هر گرم پرداخت شده در حال حاضر است. این معامله بعنوان میانگین قیمت طلا در هر زمان فعلی توسط معامله گران استفاده از طلا در بازار عمده فروشی تهیه می شود. قیمت ها برای طلا واقع در لندن است. طلا در سایر مکان ها اعم از استرالیا، دبی یا نیویورک مستقر شده است، سپس از نظر حق بیمه یا تخفیف در نرخ نقطه انگلیس نقل قول می شود.

 

قیمت طلا چطور تعیین می شود؟

 

شرایط عمومی بازار چگونه بر قیمت طلا در هر گرم تأثیر می گذارد؟

عدم اطمینان اقتصادی یا حتی رکود اقتصادی می تواند تأثیر عمده ای بر قیمت طلا داشته باشد. به این دلیل است که طلا به عنوان یک “پناهگاه امن” دیده می شود، به این معنی که وقتی نااطمینانی یا آشفتگی اقتصادی از بین می رود، بانک های مرکزی جهان در معرض قرار گرفتن نوسانات طلا قرار می گیرند.

نوسانات ارزش ارز چه تاثیری در قیمت طلا در هر گرم دارد؟

به عنوان مثال سیاست های پولی مانند کاهش کمی یا تورم می تواند به کاهش ارزش ارز منجر شود، سرمایه گذاران غالباً با افزایش مواجهه با طلای خود واکنش نشان می دهند. به دلیل محدودیت وجودی طلا، اغلب ارزش خود را حفظ می کند، در حالی که ارزها به راحتی تحت تأثیر عوامل اقتصادی گسترده تری قرار می گیرند. وقتی تعداد بیشتری از مردم در آن سرمایه گذاری می کنند، قیمت طلا افزایش می یابد. در نتیجه، وقتی ارزش ارزها سقوط می کنند، قیمت طلا در هر گرم اغلب افزایش می یابد.

 

قیمت طلا چطور تعیین می شود؟

 

عرضه و تقاضا چه تاثیری بر قیمت طلا در انگلیس دارد؟

قوانین عرضه و تقاضا ساده و شناخته شده است. اگر کمبود کالای خاصی وجود داشته باشد، اما تقاضا ادامه یابد، قیمت آن کالا اغلب افزایش می یابد. این در مورد همه چیز از طلا گرفته تا غذا و دارایی صدق می کند.

اگر منابع طلا کاهش یابد و تقاضا افزایش یابد، قیمت طلا در هر گرم معمولاً بالا می رود. در مواقعی که تقاضا برای طلا کم می شود، اما منابع فراوان هستند، قیمت کاهش می یابد. البته باید به خاطر داشته باشید که لوازم طلا محدود است. دیگر نمی توان تولید کرد، فقط استخراج شده است.

باید در طلا سرمایه گذاری کرد؟

از دیرباز طلا به عنوان یک طبقه دارایی با ریسک نسبتاً کم دیده می شود که می تواند شرایط اقتصادی و سیاسی دشوار خود را حفظ کند. سرمایه گذاری روی طلا می تواند راهی مفید برای گسترش ریسک در سبد سرمایه گذاری شما باشد و می توانید با اندکی پول خرید سکه و شمش طلا را شروع کنید.

 

قیمت طلا چطور تعیین می شود؟

 

چگونگي معامله طلا در ایران

برای خرید و فروش طلا در ایران بهتر است، ابتدا فرمول های تعیین قیمت مربوط به طلا را یاد بگیرید. اما بهتر است، قبل از هر چیزی اصطلاحات مربوط به این بازار را بدانید:

  1. یک اونس طلا برابر با 31.103431گرم باعیار(999.9) که عیار (24) هم خوانده می شود.
  2. یک مثقال طلا برابر با 4.608گرم است.
  3. مظنه طلا درایران (که بر سر زبان ها است) یعنی قیمت 4.608گرم طلای17عیار یا(705).

اما برای اینکه از چگونگی تعیین قیمت طلا و سکه در بازارهای مختلف اطلاع کسب کنیم، در اینجا مهمترین فرمول های مربوط به تعیین قیمت را آورده ایم:

فرمول1 – بدست آوردن مظنه طلای ایران از طریق اونس جهانی

  •   قیمت یک اونس طلا ضرب در قیمت یک دلار تقسیم بر 9.5742  = مظنه طلای ایران.
  •   مثال: قیمت یک انس طلا 614.2دلار و  قیمت یک دلار915تومان مظنه چقدرمی شود؟
  • 614.2دلار*915تومان تقسیم بر 9.5742 = 58698 تومان (مظنه ایران).

فرمول 2- بدست آوردن قیمت سکه تمام از طریق اونس جهانی:

  •   قیمت یک اونس طلا ضرب در قیمت یک دلار تقسیم بر 4.24927 = قیمت سکه تمام.
  •   مثال:614.2دلار ضرب 915تومان تقسیم بر 4.24927=132256تومان (قیمت یک عدد سکه تمام بهار آزادی).

فرمول3- بدست آوردن یک مثقال طلا از طریق اونس جهانی:

  •  قیمت یک اونس طلا ضرب در قیمت یک دلار تقسیم بر  8.999 = قیمت یک مثقال طلا.
  •  مثال:642دلار ضرب در 915تومان تقسیم بر 8.999 = 65277 تومان قیمت یک مثقال طلا.

فرمول4- قیمت یک مثقال طلا که در فرمول3 بدست آورده ایم را تقسیم بر 4.608 می کنیم، قیمت یک گرم طلای 18(750)عیار بدست می آید.

  • مثال:65277  تقسیم بر 4.608 = 14166تومان قیمت یک گرم    طلای18(750)عیار.
کلیدواژه : طلاقیمت طلا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید