کد خبر:40808
پ

فارکس: ریال ایران به رتبه 1 بی ارزش ترین واحد پولی جهان رسید

به نظر می رسد شعارهای مسئولین در دولت با آنچه کارشناسان خارجی از وضعیت اقتصاد بیمار ایران ارزیابی می کنند همخوانی ندارد. سایت فارکس به تازگی اقدام به انتشار لیست جدیدی از بی ارزش ترین واحد های پولی جهان کرده که واحد پول ایران یعنی ریال با اقتدار در صدر جدول تکیه زد تا اقتصاد […]

به نظر می رسد شعارهای مسئولین در دولت با آنچه کارشناسان خارجی از وضعیت اقتصاد بیمار ایران ارزیابی می کنند همخوانی ندارد. سایت فارکس به تازگی اقدام به انتشار لیست جدیدی از بی ارزش ترین واحد های پولی جهان کرده که واحد پول ایران یعنی ریال با اقتدار در صدر جدول تکیه زد تا اقتصاد ایران حداقل در این زمینه یک مدال جهانی گرفته باشد!

ریال ایران به رتبه 1 بی ارزش ترین واحد پولی جهان رسید

اگرچه مسئولین تلاش می کنند با آمارسازی و قیمت سازی دستوری و گزارش های خلاف واقع در خصوص تورم و وضعیت اقتصاد کشور، شرایط را طور دیگری نشان دهند اما حتی اگر گزارش منبع رسمی و معتبری همچون فارکس هم نبود، بسیاری از مردم در ماه های اخیر رشد لجام گسیخته تورم و گرانی بی حد و مرز اقلام حیاتی معیشت خود را با تمام وجود حس کرده اند و گزارش های خیالی جناب آقای رئیسی و دوستانش در خصوص عملکرد اقتصادی دولت، تنها از اعتبار این عزیزان نزد مردم می کاهد چرا که حقیقت با آنچه جناب رئیسی در تلویزیون مقابل میلیون ها بیننده روایت می کند، فاصله زیادی دارد.

 

قیمت دلار هم اکنون

 

به واقع در این 43 سال، مسئولین جمهوری اسلامی چه کرده اند که هنوز هم که هنوز هست، اتکای اقتصاد کشور به درآمد نفت بوده و هست و در صورت تحریم، اینگونه اوضاع اقتصادی کشور آشفته می شود؟ آیا ایران از کشورهایی که نفت و منابع گاز ندارند هم کمتر بوده که نتوانسته در 43 سال، اقتصاد خود را از اتکا به درآمد نفتی نجات دهد؟ چطور باید بپذیریم که واحد پولی ایران حتی از دورافتاده ترین کشور محروم افریقایی هم ضعیف تر شده است؟ آیا اکنون وقت پاسخگویی مسئولین به مطالبه به حق مردم در این خصوص نیست؟ درآمدهای نفتی که مسئولین دولت از چند برابر شدنش صحبت می کنند، کجا رفته که نه مردم آثار افزایش درآمد کشور را حس می کنند و نه در بخش تولید و اقتصاد این ادعا تائید می شود.

امروز به لطف سوء مدیریت محض آقایان که اتکای بیش از حدی به بلوک شرق(چین و روسیه) داشته و دارند شاهد این افتضاخ بزرگ جهانی هستیم و این در حالیست که یکی از شعارهای اصلی انقلاب، نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی بود … اما ظاهراً آقایان تنها با غرب مشکل دارند و امروز تاثیرات منفی اتکای بیش از حد به چین و روسیه را به چشم می بینند. امروز ایران به لطف سوء مدیریت آقایان به کشوری تبدیل شده که اگر چین و روسیه حمایتشان را از کشور بردارند، آقایان پر ادعا در همه زمینه ها(!) شاید حتی 2 ماه هم قادر به مملکت داری نباشند.

بخش از گزارش فارکس را در ادامه می خوانیم.

ارزان ترین ارز دنیا ریال ایران است. کاهش ارزش ریال در سال 1979 پس از انقلاب اسلامی آغاز شد، زمانی که بسیاری از مشاغل به دلیل شرایط نامشخص کشور را ترک کردند. سپس جنگ ایران و عراق و تحریم های اقتصادی به دلیل برنامه هسته ای این کشور آغاز شدند. دولت ایران همچنین دسترسی شهروندان خود به ارز خارجی را محدود کرد که منجر به افزایش چشمگیر بازار سیاه شد. همه اینها به اقتصاد آسیب زد و ارزش پول را تقریباً 400 درصد کاهش داد.

در سال 2015، دولت ایران با امضای توافقنامه هسته ای با آمریکا، فرانسه، انگلیس، چین، روسیه و آلمان برای کاهش تحریم ها موافقت کرد. این وضعیت را بهبود بخشید و ریال را تا حدی تقویت کرد.

با این حال، در سال 2018 آمریکا مدعی شد که ایران برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد. تحریم ها تشدید شد و دسترسی این کشور به بازارهای جهانی کالا را محدود کرد. ایران دیگر نمی توانست نفت خود را صادر کند که سالانه حدود 69 درصد درآمد این کشور را به ارمغان می آورد. کسری بحرانی در بودجه ملی ایران ایجاد شد. این تحریم ها سایر صنایع از جمله پتروشیمی و متالورژی را نیز شامل می شد.

تا ماه مه 2020، ایران با تورم بی سابقه ای مواجه شد و ارزش پول آن 600 درصد کاهش یافت. به همین دلیل دولت تصمیم گرفت ریال را به تومان تبدیل کند و چهار صفر از ارزش اسمی آن کم کند، یعنی 10000 ریال قدیمی به یک تومان تبدیل شود.

 

کلیدواژه : متفرقه

دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید