کد خبر:40390
پ

طرح صیانت نسخه فیلترینگ در ایران را می پیچد | استارلینک مسئولین را مجبور به عقب نشینی می کند؟

در حالی که چندی پیش آذری جهرمی وزیر ارتباطات وقت ایران در خصوص خطرات بالقوه اجرای طرح صیانت گفته بود، اما مسئولین امر در شورای عالی فضای مجازی بدون توجه به تبعات این اتفاق و اعمال محدودیت و فیلترینگ در اینترنت، آن را اجرا کردند و حالا خبر از ورود غیرقانونی تجهیزات استارلینک به کشور […]

در حالی که چندی پیش آذری جهرمی وزیر ارتباطات وقت ایران در خصوص خطرات بالقوه اجرای طرح صیانت گفته بود، اما مسئولین امر در شورای عالی فضای مجازی بدون توجه به تبعات این اتفاق و اعمال محدودیت و فیلترینگ در اینترنت، آن را اجرا کردند و حالا خبر از ورود غیرقانونی تجهیزات استارلینک به کشور می آید.

طرح صیانت نسخه فیلترینگ در ایران را می پیچد | استارلینک مسئولین را مجبور به عقب نشینی می کند؟

آذری جهرمی پیشتر هشدار داده بود که در صورت اجرای طرح صیانت به طور غیر مستقیم برای اینترنت استارلینک تبلیغات کرده ایم و به نوعی کاربران را به سمت استفاده از اینترنت ماهواره ای سوق داده ایم. او در آن مصاحبه جنجالی به مسئولین خاطرنشان کرد که بدترین اتفاقی که پس از اجرای طرح صیانت و محدودیت در استفاده از پلتفرم های خارجی برای حاکمیت خواهد افتاد این است که تمایل به استفاده از اینترنت ماهواره ای افزایش پیدا خواهد کرد و آن وقت است که هیچ کنترلی بر روی چگونگی استفاده کاربران از اینترنت نخواهد بود و عملاً شرکت زیرساخت و بسیاری از شرکت های توزیع اینترنت و اپراتورهای همراه اول به سمت ورشکستگی حرکت خواهند کرد.

امروز بر خلاف دیدگاه امنیتی که در برخی مسئولین ذی نفوذ در رده های بالای مدیریت کشور دیده می شود، بسیاری از نمایندگان مجلس بابت قیلترینگ گسترده و بیکار شدن میلیون ها جوان ایرانی به واسطه قطع دسترسی به اینستاگرام صحبت کرده اند.

با توجه به اتفاقاتی که به سرعت در فضای فناوری کشور در حال رخ دادن است، به نظر می رسد مسئولین خیلی زود به اشتباه استراتژیک خود در اعمال فیلترینگ و طرح صیانت پی خواهند برد و از مواضع خود عقب نشینی می کنند چرا که در غیر اینصورت، خیلی زود آثار اجتماعی منفی بیکاری میلیون ها جوان در جامعه در قالب افزایش انواع بزه و خشونت دیده می شود و از همه مهمتر با فراگیر شدن استفاده از استارلینک، عملاً حاکمیت هیچ کنترلی بر فضای مجازی نخواهد داشت؛ اتفاقی که مسئولین اصلا دوست ندارند رخ دهد و چه بهتر تا قبل از فرلگیر شدن استارلینک در کشور، از مواضع خود عقب نشینی کنند چرا که در صورت فراگیر شدن استفاده از استارلینک در بین کاربران ایرانی، احتمال بازگشت آنها به اینترنت بی کیفیتی که شرکت زیرساخت ارائه می دهد تقریباً 0 است حتی اگر همه درهای اینترنت رابه روی کاربران باز کرده باشیم.

زمان به سرعت برای مسئولین نظام در حال سپری شدن است و اکنون آنها می بایست یک تصمیم بزرگ در این زمینه بگیرند چرا که ظاهراً  آمریکا عزم خود را جزم کرده تا با ارسال پک های مجانی استارلینک به ایران، جنگ جدیدی را با حاکمیت در ایران کلید بزند. جنگ سایبری که تا پیش از این نمونه آن را در درگیری روسیه و اوکراین دیده بودیم.

پی نوشت: پیگیری و اجرای طرح موسوم به صیانت جدای از اینکه میلیاردها تومان به بیت المال ضرر وارد کرده، وقت و انرژی زیادی از مسئولین گرفته و امروز با مشخص شدن ناکارآمدی آن، به نظر می رسد مسئولین چاره ای جز پذیرش شکست در این پروژه را ندارند در غیر اینصورت اینترنت بدون کنترل حاکمیت خیلی زود در بین میلیون ها کاربر ایرانی رواج پیدا خواهد کرد. این ناکامی بزرگ به واسطه توصیه های اشتباه مشاورین نزدیک به نهادهای تصمیم گیر بود که از ابتدا مدعی شدند استارلینک نمی تواند بدون مجوز به ایرانی ها سرویس دهد و دستگاه های آن قابل ردیابی است، گران است و … که امروز خلاف همه این ادعاها ثابت شده و فرصت برای اتخاذ تصمیم بزرگ برای مسئولین به سرعت در حال تمام شدن است چرا که هر روز تاخیر در رفع فیلتر واتساپ، تلگرام و اینستاگرام مساوی با واردات بیشتر تجهیزات استارلینک به ایران خواهد بود. مسئولینی که به دنبال قطع ارتباط جاسوسان با همراهان داخل کشور بودند، با تعلل در این زمینه عملاً راه را برای آنها هموار خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید