کد خبر:47607
پ

شکست بزرگ جبهه پایداری و انقلاب در انتخابات 1403 | حتی خودی ها هم قبولشان ندارند!

در حالی که 4 کاندید ریاست جمهوری یعنی قاضی زاده هاشمی، زاکانی، قالیباف و سعید جلیلی در مناظرات انتخاباتی سعی داشتند خود را نزدیک به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید کشور معرفی نمایند، اما با مشخص شدند نتایج آرای ریاست جمهوری در مرحله اول سال 1403، این جبهه پایداری بود که ضربه مهلکی از ملت […]

در حالی که 4 کاندید ریاست جمهوری یعنی قاضی زاده هاشمی، زاکانی، قالیباف و سعید جلیلی در مناظرات انتخاباتی سعی داشتند خود را نزدیک به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید کشور معرفی نمایند، اما با مشخص شدند نتایج آرای ریاست جمهوری در مرحله اول سال 1403، این جبهه پایداری بود که ضربه مهلکی از ملت دریافت کرد.

شکست بزرگ جبهه پایداری و انقلاب در انتخابات 1403 | حتی خودی ها هم قبولشان ندارند!

همانطور که می دانید، ابراهیم رئیسی به عنوان نماینده جبهه پایداری در انتخابات 1400 شرکت کرد و با 18 میلیون رای قاطع توانست به عنوان رئیس جمهور ایران معرفی شود. اما عملکرد بسیار ضعیف دولت او در سه سال منتهی به شهید شدنش ضربه ای به جبهه پایداری وارد کرد که حتی ترکش های آن به حاکمیت و نظام هم برخورد کرد.

پس از کناره گیری زاکانی و قاضی زاده هاشمی که مدعی بودند تا پایان در انتخابات می مانند اما انصراف دادند، وجهه نمایندگان جبهه پایداری نزد مردم و حتی هواداران این گروه مخدوش شد و قالیباف سعی داشت با اعلام برائت از جبهه پایداری برای خود رای جمع کند و به همین دلیل نیز در نهایت به نفع کاندید اصلی این گروه انصراف نداد تا آرای حامیان پایدارچی ها بین قالیباف و جلیلی تقسیم شود.

اما آنچه در عمل مشخص شد این بود که مسعود پزشکیان با 10 میلیون بالاتر از سعید جلیلی که 9 میلیون رای جمع کرده بود ایستاد و قالیباف تنها موفق به کسب 3 میلیون رای شد.

این اعداد در کنار درصد مشارکت پائین مردم  چند نکته را به وضوح نشان می دهد:

*پایدارچی ها که مورد حمایت حاکمیت نیز قرار دارند، حتی در روزی که پائینترین نرخ مشارکت در انتخابات در 45 سال گذشته ثبت شد، نتوانستند در سکوی اول بایستند.

*مجموع آرای قالیباف و جلیلی حدود 14 میلیون است که نشان می دهد حتی اگر این دو اجماع کرده بودند هم باز هم 4 میلیون رای کمتر از آرای 3 سال قبل دیگر کاندید پایداری یعنی ابراهیم رئیسی داشتند که خود نشان از ریزش سنگین در هواداران این گروه است.

*شانس کمتر جلیلی نسبت به پزشکیان وقتی بیشتر مشخص می شود که بدانیم هواداران قالیباف به شدت از جلیلی بابت عدم انصراف ناراحت هستند و اگرچه هر دو چهره در طیف اصول گراها طبقه بندی می شوند ولی احتمال عدم مشارکت بسیاری از آنهایی که به قالیباف رای داده اند، در دور دوم بسیار بالاست و او نمی تواند بر روی همه آرای قالیباف به نفع خود حساب باز کند.

*نکته حائز اهمیت این است که رای فعلی کف آرای پزشکیان محسوب می شود ولی مجموع آرای قالیباف و جلیلی سقف آرای جبهه پایداری محسوب می شود و اگر تنها 10 درصد از آرایی که می توانستند شمارش شوند و نشده اند (عدم مشارکت یا آرای باطله) در دور دوم فعال شود معادل 6 میلیون رای جدید خواهد بود که بدون شک اکثریت آن به سمت پزشکیان خواهد چرخید چرا که اگر عده ای که در انتخابات مشارکت نکرده اند، قصد شرکت داشتند، بدون شک به جلیلی که به نوعی نماینده نظام و دولت در سایه محسوب می شود، رای می دادند.

*رای جلیلی نشان داد که جبهه پایداری مقبولیت خود نزد آحاد مردم را از دست داده و با توجه به فسادهای بزرگی که در سه سال اخیر در کشور شناسایی شد، مردم اعتمادی به این گروه ندارند.

 

در پایان مشارکت حدود 40 درصدی مردم در انتخابات که به نوعی رفراندوم غیرمستقیم برای مشروعیت نظام نیز محسوب می شود، تلنگری برای حاکمیت بود که ادامه این وضعیت، مقبولیت خود را بیش از پیش نزد ملت از دست می دهند و هرچه سریعتر می بایست گشایشی در وضعیت کشور ایجاد شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید