کد خبر:40099
پ

سندی که نشان می دهد فیلتر اینستاگرام و واتساپ در ایران شکست خورد

دولت ایران به دستور نهادهای امنیتی بالادستی فیلترینگ کامل اینستاگرام را کلید زد تا ظاهراً جلوی ارتباط معترضین با یکدیگر را گرفته باشد و با قطع دسترسی همه کاربران به اینستاگرام از انتشار اخباری که بر خلاف میل حکومت در ایران است(به زعم انها اخبار فیک و دروغ)، جلوگیری کرده باشد. اما پایگاه آماری مشهور […]

دولت ایران به دستور نهادهای امنیتی بالادستی فیلترینگ کامل اینستاگرام را کلید زد تا ظاهراً جلوی ارتباط معترضین با یکدیگر را گرفته باشد و با قطع دسترسی همه کاربران به اینستاگرام از انتشار اخباری که بر خلاف میل حکومت در ایران است(به زعم انها اخبار فیک و دروغ)، جلوگیری کرده باشد. اما پایگاه آماری مشهور statcounter نشان داد همه این هیاهو و بوق و کرنا برای فیلترینگ اینستاگرام هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است.

سندی که نشان می دهد فیلتر اینستاگرام و واتساپ در ایران شکست خورد

بر طبق آمار زیر که از سپتامبر 2021 تا سپتامبر 2022 است، جمعیت کاربران ایرانی(در خاک ایران) در اینستاگرام در ماه های منتهی به اعتراضات با رشد چشمگیری مواجه شده و در سپتامبر 2022 (ماه منتهی به اعتراضات و شروع فیلترینگ)نسبت به ماه قبل تنها با افت 2 درصدی مواجه شده است که چندان قابل ملاحظه محسوب نمی شود و نشان دهنده شکست سیاست دولت در پیاده سازی فیلترینگ روی این شبکه اجتماعی است.

 

از طرفی دولت ایران با فیلتر کردن واتساپ نیز ظاهرا با شکست مواجه شده است چرا که با فیلتر شدن تلگرام، بسیاری از کاربران ایرانی تلگرام به واتساپ کوچ کردند و حال که واتساپ نیز مثل اینستاگرام و تلگرام فیلتر شده، کاربرانی که برای استفاده از اینستاگرام فیلترشکن خود را روشن می کنند، ترجیح داده اند تا بار دیگر به پیام رسان پرقدرت تلگرام بازگردند و تنها دلیل استفاده از واتساپ تا پیش از این، صرفاً فیلتر نبودن آن بود.
بر طبق گزارش ها، در روزهای اعمال محدودیت اینترنت و فیلترینگ پلتفرم های خارجی، استفاده ایرانیان از فیلترشکن ها رشد 3000 درصدی داشته است تا عملاً موضوع فیلترینگ اتفاقی مضحک به نظر برسد چرا که کاربرانی که تا پیش از این بدون فیلترشکن به پلتفرم های مذکور دسترسی داشتند، حالا با فیلترشکن های قدرتمند به اینستاگرام دسترسی دارند و به فعالیت های روزمره خود می پردازند اما سوال اساسی امروز این است که چه کسانی از فروش فیلترشکن سود می برند و چرا نهاد ناظر بر فیلترینگ نمی تواند جلوی فروش فیلترشکن ها را بگیرد؟
نمی تواند یا نمی خواهد؟

با تامل در خصوص نوع فروش فیلترشکن ها در می یابیم که جدای از فیلترشکن های رایگان؛ عمده آنها با استفاده از درگاه های رسمی پرداخت بانک ها کشور از کاربران شارژ دریافت می کنند و هیچ برخورد جدی هم با آنها نمی شود تا شائبه ها در خصوص ذی نفع بودن برخی در فروش فیلترشکن ها افزایش پیدا کند.

بدون شک با افزایش استفاده کاربران از فیلترشکن، مصرف ترافیک بین الملل اینترنت آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد و طبیعتاً زودتر به خرید ترافیک اضافه از اپراتورهای توزیع کننده اینترنت متوسل می شوند و سهامداران این شرکت ها را خوشحال می کنند. شاید اگر اپراتورهای اینترنتی کشور آمار مصرف ترافیک بین الملل خود در یک ماه اخیر و مقایسه با مدت مشابه را منتشر کنند، بهتر بتوان در خصوص این موضوع نظر داد که فیلترینگ موثر بوده یا خیر؟
نکته جالب اینکه اتفاقاً زیرمجموعه های یک نهاد نظامی سهامدار عمده چند شرکت بزرگ توزیع اینترنت در کشور هستند که این روزها تاکید زیادی بر امر فیلترینگ دارند. بالاخره فیلترینگ اگر نان مردم را در اینستاگرام بریده باشد، برای برخی شرکتها ظاهراً سود کلانی در پی داشته است!

پیشتر نیز اشاره شده بود که نان برخی در تحریم بودن کشور و فیلتر کردن پلتفرم های خارجی به بهانه های واهی مثل طرح صیانت است و امروز مشخص شده علت سنگ اندازی سالهای اخیر در مذاکرات برجام و فیلترینگ پلتفرمهای خارجی چه بوده است.

 

به نظر شما پیدا کردن مالکین حساب هایی که این روزها با استفاده از درگاه های رسمی بانک های کشور اقدام به فروش vpn به کاربران می کنند برای افرادی که مدعی هستند عبدالمالک ریگی را به آن صورت گرفتار کردند، سخت است؟ پس چرا اتفاقی در جهت بر خورد با این فروشندگان نمی شود؟ چرا ارتش سایبری دوستان قادر به قطع دسترسی انواع فیلترشکن ها نیست؟

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه
  • ناشناس 13 اکتبر 2022 / 12:40 ب.ظ

    سند تاریخ گذشته است
    همین الان در قسمت تنظیمات یا ویرایش ماه آخر را انتخاب کنید
    خواهید دید بازدید اینستاگرام در ایران 70 درصد کاهش پیدا کرده است

    • فیتو 13 اکتبر 2022 / 5:30 ب.ظ

      این مقطعیه برای اینکه کاربرا هنوز تصمیم به استفاده از فیلترشکن نگرفته بودن و هنوز تعیین تکلیف قطعی صورت نگرفته . یک ماه دیگر خواهید دید که دوباره همه مثل سابق در اینستا خواهند بود. همونطور که با فیلتر تلگرام اتفاق خاصی رخ نداد و تنها کاربرای عادی حذف شدن که درصد کمی بودن. هدف فیلترینگ هم کاربرای عادی نیست قطعاً

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید