کد خبر:42204
پ

جام جهانی قطر عقب ماندگی فوتبال ایران را اثبات کرد

جام جهانی 2022 قطر با همه حواشی قبل و بعدش به پایان رسید و اما حاوی پیام های مهمی برای فوتبال ایران بود. اینکه در طول 43 سال گذشته کشور کوچک عرب نشین که حتی به اندازه روستاهای ایران نیز امکانات نداشت به یکباره چطور به این سطح از آمادگی در فوتبال جهان رسیده که […]

جام جهانی 2022 قطر با همه حواشی قبل و بعدش به پایان رسید و اما حاوی پیام های مهمی برای فوتبال ایران بود.

اینکه در طول 43 سال گذشته کشور کوچک عرب نشین که حتی به اندازه روستاهای ایران نیز امکانات نداشت به یکباره چطور به این سطح از آمادگی در فوتبال جهان رسیده که میزبان بزرگترین رویداد فوتبالی جهان می شود، بماند.

ساخت 8 استادیوم تراز اول جهانی در 12 سال

نکته مهم برگزاری با شکوه این تورنمنت این بود که در دسامبر 2010 فیفا به طور رسمی میزبانی قطر در جام جهانی 2022 را اعلام کرد و آنها در طول 12 سال گذشته توانستند 7 ورزشگاه جدید و با کیفیت چمن بالا مجهز به آخرین فناوری روز جهان را احداث کنند. این اتفاق در حالی رخ داد که کشور ایران به سبب ثروت و نیروی انسانی و متخصص به مراتب ثروتمندتر و غنی تر از قطری ها به حساب می آید اما مسئولین پس از انقلاب نتوانسته اند به تعداد انگشتان انگشتان یک دست استادیوم استاندارد احداث کنند و ایران حتی در گرفتن میزبانی جام ملت های آسیا هم عاجز بوده چه برسد به میزبانی تورنمنت بزرگی همچون جام جهانی ! نکته غمبار ماجرای استادیوم ها در ایران اینکه هنوز هم که هنوز است از استادیوم آزادی هب عنوان بهترین استادیوم ایران پس از 43 سال یاد می شود. ورزشگاهی که کیفیت چمن آن به اندازه کیفیت چمن استادیوم های درجه 3 اروپا هم نیست.

کیفیت تصویر برداری و کارگردانی تلویزیونی

طنز فوتبال ایران در جام جهانی 2022 وقتی مشخص شد که با حیرت و افسوس به کیفیت 4k تصاویر پخش شده برای میلیاردها بیننده تلویزیونی نگاه کردیم و این در حالی است که هنوز در ایران در پخش زنده های استانی شاهد نازل ترین کیفیت تصویر و کارگردانی تلویزیونی بازی ها هستیم. به واقع کارگردانان تلویزیونی در ایران فرسنگ ها با استانداردهای جهانی فاصله دارند چرا که با مشاهده جام جهانی از قاب کارگردانی قطری ها که البته با مشارکت متخصصین خارجی صورت گرفت، فاصله زیاد ایجاد شده در این زمینه نیز ملموس بود. وقتی هنوز مسئولین اسپانسرینگ مسابقات در فوتبال ایران نمی دانند چطور تبلیغات خود را در محیط ورزشگاه ها قرار دهند که برای بیننده تلویزیونی آزار دهنده نباشد؛ وقتی کارگردان تلویزیونی زمان مناسب پخش لحظات حساس به طور آهسته را نمی داند، نباید انتظار پیشرفت در فوتبال آماتور ایران را داشت چرا که همه چیز آن آماتور است و تنها شماره پیراهن بازیکنان لاتین شده و مبالغ پرداختی به فوتبالیستهایی که اصول اولیه حرفه ای بودن را نمی دانند حرفه ای شده است.

تبلیغات پوچ برای همکاری با قطری ها در اسکان مسافران جام جهانی در کیش

نکته تاسف آور تر در خصوص ضعف مدیریت مسئولین در ایران اینکه علی رغم تبلیغات گسترده در خصوص همکاری ایران با قطر در جام جهانی برای اسکان تماشاچیان در جزیره کیش، بر طبق اعلام مسئولین در کیش، تقریباً هیچ رزرو هتلی از سوی مسافرین جام جهانی در ایام برگزاری بازی ها در جزیره کیش انجام نشده تا در این زمینه هم بازنده بزرگ لقب گیرد.

در حوزه فنی هم عقب افتاده بودیم

در حوزه فوتبالی هم که تیم ایران مثل عربستان، قطر، کره جنوبی، استرالیا در همان مرحله گروهی حذف شدند و تیم ایران با پسرفتی عجیب، مثل دفعات قبل حذف شد . این در حالی بود که تعداد لژیونرهای مطرح فوتبال ایران به مراتب بیشتر از استرالیا، قطر و عربستان بود اما این عربستان بود که تنها شکست قهرمان جام را در همان بازی اول رقم زد تا مشخص شود فوتبال ملی و باشگاهی ایران در چند سال گذشته بدون به دست آوردن هیچ عنوانی به معنای کامل کلمه پسرفت کرده است.

درآمدزایی قطری ها از جام جهانی، آرزو و رویای مسئولین در ایران

خبرگزاری قطری (QNA) گزارش داد، قطر تخمین زده است که پس از میزبانی جام جهانی فوتبال 2022، 17 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. با 1.2 میلیون بازدید کننده و فروش سه میلیون بلیط برای مسابقات، درآمد فوری نصیب آنها شده است.

2.2 میلیارد دلار درآمدزایی از کنار سازماندهی مسابقات و مشارکت در اسپانسرینگ مسابقات با فیفا، تقویت اقتصاد قطر تا سال 2025 با حد 2.7 میلیارد دلار و افزایش جذابیت گردشگری برای اروپایی ها در فصل سرد از جمله دیگر منافعی بوده که برای قطری ها از برگزاری با شکوه جام جهانی به دست آمده است.

این اتفاق در حالی رقم خورده که در ایران هنوز بحث بر سر چگونگی آزاد کردن درآمدهای نفتی آن هم به صورت قطره چکانی مطرح هست و دولت با کسری بودجه شدید مواجه است.

اگرچه آنها در مجموع بالغ بر 200 میلیارد دلار برای برگزاری این بازی ها هزینه کردند اما با چشم اندازی که در حوزه ورزشی و اقتصادی برای خود ترسیم کرده بودند، خیلی زود همه هزینه ها انجام شده پوشش داده خواهد شد و انچه برای این کشور باقی می ماند، افزایش اعتبار ورزشی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و توریزم و … در سطح جهان است که خیلی زود همه هزینه های انجام شده را پوشش خواهد داد. حالا آنها با 8 استادیوم مدرن و کمپ های تمرینی مدرن و پیشرفته ای که در اختیار دارند به مقصد بسیاری از تیم های معتبر فوتبال جهان برای برپایی اردوهای زمستانه تبدیل خواهند شد و احتمالاً بسیاری از مسابقات مهم بین المللی در این کشور میزبانی می شوند همانطور که میزبانی متمرکز لیگ قهرمانان آسیا را بر عهده گرفتند. با برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه لوکسی که قطری ها ترتیتب داده بودند و انتشر عکس های حضور هواداران در مراکز دیدنی دوحه، در زمستان پیش رو شاهد افزایش چشمگیر ورود گردشگران خارجی به قطر خواهیم بود و این در حالیست که مدتهاست صنعت توریزم ایران به رغم در اختیار داشتن تمدنی کهن، تعطیل شده است!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید