اینترنت بین الملل را به کام آنلاین شاپ ها باز کردند / خبری از عادی شدن واقعی اتصال به اینترنت نیست
چمپیونات – در حالی که انتظار می رفت که بعد از دسترسی به سرویس گوگل، به مرور طی ساعات گذشته وضعیت اینترنت بین الملل کاربران عادی هم به وضعیت سابق بازگردد اما به نظر می رسد گشایش اخیر تنها به کام آنلاین شاپ ها و فروشگاه های اینترنتی بوده است و نه عموم کاربران عادی […]
چمپیونات – در حالی که انتظار می رفت که بعد از دسترسی به سرویس گوگل، به مرور طی ساعات گذشته وضعیت اینترنت بین الملل کاربران عادی هم به وضعیت سابق بازگردد اما به نظر می رسد گشایش اخیر تنها به کام آنلاین شاپ ها و فروشگاه های اینترنتی بوده است و نه عموم کاربران عادی اینترنت که حق قانونی و شهروندی در دسترسی به اینترنت دارند.
اینترنت بین الملل را به کام آنلاین شاپ ها باز کردند / خبری از عادی شدن واقعی اتصال به اینترنت نیست

در واقع حکمرانی فضای مجازی تغییری در وضعیت محدود اینترنت ایجاد نکرده و ارتباط کاربران با دنیای بیرون همچنان قطع است اما آنها به این نتیجه رسیده اند که با ساز و کاری ویژه، برخی قابلیت های گوگل را برای همه کاربران باز کنند تا فروشگاه های اینترنتی که بخش قابل توجهی از فروش انها بر مبنای ورودی گوگل بود، به روال سابق بتوانند محصولات و خدمات خود را بفروشند اما توجهی به این نکته نکردند که کسب و کار اینترنتی تنها به آنلاین شاپ ها محدود نمی شود و عده زیادی در این بین در شرف از دست دادن شغل خود هستند و یا امکان ثبت نام در یک دانشگاه خارجی را از دست داده اند و …
در این شرایط سایت گوگل و جستجو در آن در دسترس است و همه سایتهای ایرانی که در نتایج جستجو، ظاهر می شوند و سرورشان در داخل کشور قرار دارد باز می شوند اما خبری از باز شدن سایر سایت های بین المللی نیست و به نظر می رسد پورت ها همچنان بسته هستند.
این تنها تفاوتی است که در 24 ساعت گذشته نسبت به 10 روز قبل به وجود آمده است وگرنه فعلاً خبری از اتصال به اینترنت بین الملل نیست. اگر استدلال حاکمیت این است که فعلاً در شرایط امنیتی قرار داریم و باید این وضعیت گذار را تحمل کنیم پاسخ این است که هر لحظه هر کشوری بابت خطرات اینترنت در شرایط امنیتی و حملات سایبری قرار دارد اما این دلیل نمی شود مزایای آن نادیده گرفته شود و کشورها صرفاً برای اینکه زیرساخت هایشان هک نشود یا معترضین را ساکت کنند، اینترنت را قطع نمایند آنها به جای اینکار به سراغ قوی تر کردن دفاع سایبری خود و یا راهکارهای منطقی در چنین شرایطی می روند و نه پاک کردن صورت مسئله!
به واقع مشخص نیست تصمیم گیرندگان چه فکری در این خصوص می کنند که این تصمیمات محیر العقول را می گیرند!
اگر بنا به قطع ارتباط اغتشاشگران و تروریست بود، با قطع اینترنت بین الملل این مهم رخ نخواهد داد چرا که آنها عمدتاً به اینترنت استارلینک دسترسی داشتند.
اگر بنا به قطع ارتباط بین کاربران عادی اینترنت در ایران و جلوگیری از جوسازی کانال های معاند بود که کانال های ماهواره ای همچنان با قدرت این کار را انجام می دهند و چت های کاربری به جای پلتفرم های پیام رسان به چت روم های سایتهایی که امکان چت برای کاربران فراهم کرده اند، کوچ کرده اند.
اگر بنا به جلوگیری از ارسال ویدئو به شبکه های معاند باشد، اولاً برخی به اینترنت استارلینک دسترسی دارند ثانیاً تکلیف محتوایی که در گوشی مسافرین خروجی از کشور وجود دارد چه می شود؟ همه آنها می توانند به سادگی این محتوا را به شبکه های معاند برسانند.
در نهایت اینکه قطعی فعلی اینترنت جز اختلال در اقتصاد دیجیتال کشور و بدنام کردن نظام مبنی بر اینکه چیزی برای سانسور در مورد اتفاقات اخیر وجود دارد هیچ عایدی نداشت چرا که با خرید یک سیم کارت کشور عراق یا افغانستان از رانندگان کامیون که این روزها در مرزها حسابی کاسبی می کنند، کاربران با حضور در نقاط مرزی می توانند به اینترنت کشور همسایه وصل شوند.
کسب و کار آنلاین مگر فقط فروشگاه اینترنتی است؟
پس بهتر نیست هر چه زودتر بساط این بازی مضحک که جز اختلال در معاش مردم هیچ در پی نداشته جمع شود؟ کدام عقل سلیمی به این نتیجه رسیده که کسب و کار آنلاین فقط به فروشگاه های آنلاین محدود می شود و منت گذاشته اند و گوگل را باز کرده اند؟ تکلیف شغل هایی همچون سئوکار، کارشناس تولید محتوا، کارهای ریموت با خارج از کشور، افزونه ها و API هایی که نیاز به برقراری ارتباط با سرورهای خارجی خود دارند، دانشجویانی که نیاز به تحقیق از منابع معتبر خارجی دارند و میلیون ها کاربری که به ابزارهای هوش مصنوعی و مواری که نمونه داخلی ندارند چه می شود؟
بعد از فروش فیلترشکن اینبار دنبال کاسبی با مجوز اینترنت بین الملل هستید؟
با این رویه ای که دوستان در پیش گرفته اند به نظر می رسد آقایان در صدد راه اندازی اینترنت طبقاتی و اخذ پول بابت اعطای مجوز دسترسی به اینترنت بین الملل هستند! آقایان بدانید دسترسی به اینترنت یک حق شهروندی است و وظیفه دولت ها اشتغال زایی است. حال آنکه دولت در اشتغال زایی ناتوان است و کاربران بسیاری از طریق اینترنت برای خود شغل ایجاد کرده اند، آیا باید بابت دستری به اینترنت خواهش کنند؟ اگرچنین است منتظر موج بعدی اعتراضات خیابانی باشید …. حتی اگر به دنبال این راه درآمدزایی هتید هم می بایست زودتر ساز و کار آن را اعلام و عملیاتی کنید چرا که از دست دادن شغل برای بسیاری از کاربران به مراتب پرهزینه تر از پرداخت آبونمان بابت دسترسی به اینترنت بین الملل است.
اگر تصمیم درستی است چرا اسامی تصمیم گیرندگان اعلام نمی شود؟
نکته جالب اینکه این تصمیم به قدری بدون پشتوانه است که هیچک مستقیماً مسئولیت آن را به گردن نمی گیرد و همواره ادعا بر این است که شورای عالی فضای مجازی و امنیت ملی این تصمیم را گرفته است اما اینکه کدام یک اعضا به آن رای مثبت داده اند مشخص نیست! وزیر ارتباطات که این اتفاق را از خود سلب مسئولیت کرده! سخنگوی دولت نیز مدعی شده که این تصمیم نظر پزشکیان نبوده! پس چه کسانی به این طرح رای مثبت داده اند؟ از گوشه و کنار شنیده می شود، دوستان در حال اعمال تغییراتی در دسترسی کاربران به اینترنت بین الملل هستند که تفاوت اساسی با آنچه تا قبل از این تجربه کرده بودیم، دارد.