کد خبر:37790
پ

طرح جامع امتیازدهی به بازیکنان لیگ برتر ایران برای تعیین ارزش و قیمت مارکت

طرح جامع امتیازدهی به بازیکنان لیگ برتر ایران برای تعیین ارزش و قیمت مارکت آنها یکی از مواردی است که فوتبال نیمه آماتور ایران مدتهاست به آن نیاز دارد اما به واسطه جولان دلالان در ارکان مختلف فوتبال ایران، هر بار از اجرایی شدن آن جلوگیری شده تا با افزایش بی رویه قیمت بازیکنان فوتبال، […]

طرح جامع امتیازدهی به بازیکنان لیگ برتر ایران برای تعیین ارزش و قیمت مارکت آنها یکی از مواردی است که فوتبال نیمه آماتور ایران مدتهاست به آن نیاز دارد اما به واسطه جولان دلالان در ارکان مختلف فوتبال ایران، هر بار از اجرایی شدن آن جلوگیری شده تا با افزایش بی رویه قیمت بازیکنان فوتبال، عایدی هنگفتی به جیب دلالان و بازیکنان برود.

طرح جامع امتیازدهی به بازیکنان لیگ برتر ایران برای تعیین ارزش و قیمت مارکت

در صورتی که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بتوانند طرح زیر را با چکش کاری های لازم و با توجه به پایگاه داده کاملی که از بازیکنان تیمها در اختیار دارند، پیاده سازی کنند؛ آنگاه در فضایی رقابتی همه بازیکنان سعی خواهند کرد، امتیاز خود را بالاتر برده تا قیمت مارکتشان افزایش پیدا کند نه اینکه دلالان بدون هیچ پشتوانه فنی برای بازیکن، قیمت او را به یکباره 3 برابر کنند. در بازار فعلی با معادل سازی قیمت بازیکنان، بعضاً شاهد این هستیم قیمت بازیکن بالای 30 سال غیرملی پوش تا 600-700 هزار دلار افزایش پیدا کرده و این در حالیست که با صرف این مبلغ می توان بهترین بازیکنان خارجی را از آمریکای جنوبی و آفریقا به خدمت گرفت.

طرح جامع امتیاز دهی به بازیکنان فوتبال ایران

شیوه امتیاز گیری بازیکنان به این صورت است که بازیکن با توجه به سوابقش در هر بخش یک امتیاز به دست می آورد و در نهایت سازمان لیگ برای بازه های امتیازی مختلف، سقف قرارداد تعیین می کند و ضمانت های اجرایی لازم برای پیاده سازی طرح و نظارت درست بر اجرای آن نیز در انتها ذکر شده است.

 

تیم ملی

تعداد بازیهای ملی برای تیم ملی بزرگسالان

بین 1 تا 30 : 6+

بین 31 تا 70 : 10+

بین 71 تا 110 : 15+

بین 111 تا 160 : 17+

 

ملی پوش فعال: 15+

ملی پوش آینده دار : 10+

ملی پوش غیرفعال : 5+

ضریب دفعات دعوت به تیم ملی عبارت است از تعداد دعوت به تیم ملی در 2 سال گذشته تقسیم بر تعداد کل اردوهای تیم ملی

به عنوان مثال تیم ملی در دو سال اخیر، 12 بازی رسمی و دوستانه برگزار کرده است و بازیکنی در 5 اردوی در لیست دعوت شدگان حضور داشته است و در لیست آخر نیز حاضر بوده است. ضریب این بازیکن 0.41 است. نتیجه اینکه او در ردیف بازیکن ملی پوش آینده دار محسوب می شود که از آن جمله می توان به سعید صادقی اشاره کرد. اما بازیکنانی مثل خانزاده، رامین رضائیان و … نیز در فوتبال ایران حضور دارند که سابقه حضور در جام جهانی، جام ملتهای آسیا، لیگ قهرمانان آسیا را در کارنامه دارند اما ملی پوش فعال محسوب نمی شوند و به آنها با توجه به تجربه ای که دارند، ملی پوش غیرفعال اتلاق می شود. برخی بازیکنان هم هستند که به صورت دوره ای به تیم ملی دعوت شده اند که اصلا به آنها ملی پوش گفته نمی شود که از آن جمله می توان به ارسلان مطهری، فرشید اسماعیلی، فرشاد فرجی و … اشاره کرد.

 

تعریف ملی پوش فعال: بازیکنی که در آخرین اردوی تیم ملی حضور داشته و ضریب دفعاتش نیز بالای 50 درصد باشد.

تعریف ملی پوش آینده دار: بازیکنی که در اخرین اردوی تیم ملی حاضر باشد اما ضریب دفعاتش زیر 50 درصد باشد.

تعریف ملی پوش غیرفعال: بازیکنی که در آخرین اردوی تیم ملی حاضر نباشد ولی ضریب دفعاتش بالای 50 درصد باشد.

بازیکنی که ضریب دفعاتش زیر 50 درصد است، و در آخرین اردوی تیم ملی نیز حاضر نباشد، ملی پوش به حساب نخواهد آمد. با این فرمول جلوی دلالی از طریق معرفی بازیکن به تیم ملی فقط برای یک یا دو  اردو به منظور افزایش قیمت مارکت بازیکن گرفته می شود.

 

آمار عملکرد ملی

تعداد گل ملی هر گل 7+

تعداد پاس گل ملی: هر پاس گل 4+

تعداد کلین شیت ملی : هر کلین شیت 2+

 

عضویت در تیم ملی امید هم اکنون : 3+

تعداد بازیهای ملی برای رده های پایه ملی :

1 تا 5 بازی : 3 +

6 تا 15 بازی : 6+

16 تا 30 بازی : 8+

تعداد گل در تیم ملی امید : هر گل 4+

تعداد پاس گل در تیم ملی امید : هر پاس گل 2+

تعداد کلین شیت در تیم ملی امید : هر کلین شیت 1+

 

تورنمنت

سابقه حضور در جام جهانی: هر دوره 3+

سابقه حضور در جام ملتهای آسیا : هر دوره 3+

سابقه حضور در هر دوره از بازیهای لیگ قهرمانان آسیا : 1+

سابقه حضور در لیگ قهرمانان اروپا: 2+

سابقه حضور در 5 لیگ معتبر اروپایی : 2+

 

سن :

16 تا 23 سال : 10+

24 تا 28 سال : 7+

29 تا 35 سال : 4+

کد انضباطی

تعداد کارت زرد دریافتی در 5 فصل گذشته . هر کارت زرد 0.5-

تعداد کارت قرمز دریافتی در 5 فصل گذشته . هر کارت قرمز 1-

تعداد جریمه های انضباطی از سمت کمیته انضباطی . هر بار جریمه، 1-

 

مصدومیت

تعداد مصدومیت منجر به بازی نکردن در فصل گذشته تقسیم بر تعداد کل بازیهایی که بازیکن در دو فصل گذشته بازی کرده است.

نرخ مصدومیت در دو فصل گذشته

0.01 تا 2 درصد : 1-

2 تا 5 درصد : 2-

5 تا 10 درصد 3-

10 تا 20 درصد 5-

20 درصد به بالا : 10-

 

اعمال این امتیازات منفی عامل بازدارنده برای بازیکنان برای دریافت کارتهای زرد و قرمز بی مورد است و از پرخاشگری در فوتبال می کاهد چرا که افزایش این موارد منجر به کاهش قیمت مارکت آنها خواهد شد.

 

باشگاهی

ضریب تعداد بازی: تعداد بازی در فصل گذشته تقسیم بر تعداد کل بازیها در 5 فصل گذشته(لیگ)

بازه ضریب :

بین 0 تا 30 درصد: 4+

30 تا 65 درصد : 8+

65 تا 100 درصد: 12+

 

میانگین رده تیم های بازیکن در 5 فصل گذشته:

1 تا 3 : 6+

4 تا 7 : 4+

8 تا 12: 2+

13 تا 16 : 0

 

تعداد گل در فصل گذشته : هر گل 6+

تعداد پاس گل در فصل گذشته : هر پاس گل 4+

تعداد کلین شیت در فصل گذشته: هر کلین شیت 2+

سابقه بازی در خارج از کشور : هر سال حضور، 2+

 

 

قهرمانی

تعداد قهرمانی های بازیکن در 5 فصل گذشته : هر قهرمانی 1+

 

جمع بندی

در بحث مربیان نیز می توان با چیدن چنین فرمول هایی، تنها فرصت عرض اندام به مربیان ایرانی و خارجی داد که از لحاظ کیفی و رزومه در سطح فوتبال ایران باشند و مبلغی متعارف دریافت نمایند. متاسفانه دیده شده مربیانی که بارها با تیمهایشان به دسته پائینتر سقوط کردند، باز هم در لیگ برتر تیم می گیرند.

در مجموع بازیکنان بر اساس توانایی ها و عملکرد خود و برخی ویژگی های تیمی و فردی، امتیاز و قیمت خود را تعیین می کنند و با وفاداری مدیران به این سیستم، اینطور نخواهد بود که بازیکنی که 2 پاس گل هم در تیمش نداده اما کاپیتان آن تیم است، درخواست مبالغ نجومی کند. بر اساس این سیستم مثل بقیه نقاط جهان، معمولاً قیمت مهاجمین و هافبک ها بیشتر از مدافعین و دروازه بان ها است چرا که آنها نقش تعیین کننده تری در رقم زدن گل و پاس گل ایفا می کنند مگر اینکه مدافع گلزنی در بین مدافعین حاضر باشد و یا با پاس گلهای خود زمینه گلزنی سایر بازیکنان را فراهم کند یا دروازه بانی با کلین شیت های متوالی خود، نقش موثر در موفقیت تیم ایفا کند که باعث افزایش قیمت آنها نیز خواهد شد.

در این سیستم عدالت به خوبی رعایت خواهد شد و حتی بازیکن 34 ساله در صورتی که آمار گلزنی خوبی از خود بر جای بگذارد، می تواند برای فصل بعد قرارداد خوبی منعقد نماید و اینطور نیست که این سیستم تنها به بازیکنان جوان بها بدهد و تکیه آن بر پایه عملکرد فردی بازیکن در مسابقات است.

به طور کلی بازیکنان برای افزایش قیمت مارکت خود ابتدا باید در تمرینات آنقدر خوب باشند که به ترکیب اصلی تیمی خود برسند؛ سپس با گلزنی یا پاس گل و پرهیز از گرفتن اخطارهای بی مورد و جریمه های انضباطی، مانع از کسر امتیاز خود شوند و با دعوت به تیم ملی و ادامه درخشش باشگاهی در آن، قیمت مارکت خود را هر روز افزایش دهند. اتفاقی که در خصوص مهدی طارمی و سردار آزمون پیوسته در حال رخ دادن است و این دو بازیکن بر اساس عملکرد مثبت خود در فصل قبل، به طور پیوسته با افزایش ارزش مارکت مواجه شده اند و اینطور نیست که تیم خواهان آنها به طور غیرعادی به آنها پرداخت داشته باشد و بر اساس ارزش واقعی بازیکن، به او پرداخت خواهد شد.

 

ضمانت اجرایی

برای جلوگیری از پرداخت های زیرمیزی و خارج از چارچوب می توان از بازیکن و باشگاه در زمان ثبت قرارداد تعهد گرفت که در هر زمان که ثابت شود، پول خارج از چارچوب تعریف شده در قرارداد بازیکن لحاظ شده است، بازیکن به مدت دو فصل محروم از فعالیت فوتبالی شود و باشگاه مذکور نیز یک فصل از فعالیت نقل و انتقالاتی محروم شود و مدیری که چنین اقدامی انجام داده، تا 10 سال محروم از هرگونه فعالیت فوتبالی شود.

در ضمن بازیکن در زمان ثبت قرارداد تعهد می دهد که تنها قرارداد رسمی ثبت شده بین او و باشگاه که در سازمان لیگ و هیئت فوتبال وجود دارد، وجاهت قانونی دارد و حق هرگونه شکایت از باشگاه بابت هر نوع پرداخت خارج از قرارداد را از خود سلب می کند.

مسئولین فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ می توانند با همکاری بانک مرکزی و نهادهای ذی ربط، کلیه حسابهای بازیکنان و خانواده شان و اموال آنها را در لحظه بررسی نمایند(استعلام از سامانه یارانه ها که میانگین گردش مالی فرد + امواد وی و خانواده ش را نشان می دهد) و در صورت وجود مورد مشکوک، مستندات لازم از بازیکن برای دریافت مبلغ مشکوک را بخواهند تا ابهام دریافت از سمت باشگاه، برطرف شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید