کد خبر:1434
پ

تاثیر افت قیمت نفت بر اقتصاد ایران

صفر شدن ظرفیت ذخیره‌سازی نفت بیشتر خریداران و تولیدکنندگان آن هم در زمانی که تقاضای خرید نفت به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی بخش بزرگی از کسب و کارها به یکی از کمترین سطوح یک دهه اخیر رسیده است از اصلی‌ترین دلایل این سقوط بی سابقه هستند. میشل تران، مدیر بخش انرژی در موسسه آر […]

صفر شدن ظرفیت ذخیره‌سازی نفت بیشتر خریداران و تولیدکنندگان آن هم در زمانی که تقاضای خرید نفت به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی بخش بزرگی از کسب و کارها به یکی از کمترین سطوح یک دهه اخیر رسیده است از اصلی‌ترین دلایل این سقوط بی سابقه هستند. میشل تران، مدیر بخش انرژی در موسسه آر بی سی کپیتال مارکتس گفت: در کوتاه مدت شانس خیلی کمی برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد چرا که پالایشگاه‌ها از سفارش و پذیرش نفت جدید امتناع می‌کنند.

 

تاثیر افت قیمت نفت بر اقتصاد ایران

تاثیر افت قیمت نفت بر اقتصاد ایران

از ابتدای امسال تاکنون قیمت نفت عمدتا نزولی بوده است و حتی توافق کشورهای بزرگ صادرکننده نفت موسوم به اوپک پلاس نیز نتوانسته است این روند را تغییر دهد. با این حال بعید است قیمت نفت در سطح منفی مدت زیادی دوام آورد چرا که هم تولید نفت با سرعت زیادی رو به کاهش است و هم تقاضا برای خرید احتمالا به دنبال کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای به تدریج زیاد خواهد شد. تنها در آمریکا شرکت‌های استخراج کننده نفت ۱۳ درصد ظرفیت استخراجی خود را طی یک هفته کاهش داده‌اند.

بازار نفت ایران به طور غیر مستقیم تاثیر می‌گیرد

اما در این بین تاثیر کاهش قیمت نفت آمریکا بر بازار ایران چه خواهد بود؟ جواد یارجانی، کارشناس حوزه انرژی در پاسخ به این سوال گفت: تاثیر ویروس کرونا بر بازارهای مختلف نفت متفاوت بوده و اتفاقی که برای بازار نفت آمریکا رخ داده، برای سایر بازارها نمی‌افتد و نمی‌توان گفت که این مساله به طور مستقیم روی بازار نفت ایران اثر خواهد گذاشت.

وی با اشاره به تاثیر کاهش قیمت نفت آمریکا بر بازار نفت ایران، اظهار کرد: بازار جهانی نفت در پی شیوع ویروس کرونا دچار بحران شده و متاسفانه این موضوع گریبانگیر ایران نیز به عنوان یکی از تولیدکنندگان نفت شده است اما نمی توان گفت که کاهش قیمت نفت آمریکا بر بازار نفت ایران تاثیر چندانی دارد.

نماینده اسبق ایران در اوپک با اشاره به وضعیت ایران در شرایط فعلی، تاکید کرد: به دلیل تحریم هایی که وجود دارد ما از نظر میزان تولید و صادرات با مشکل مواجه بودیم و اکنون نیز با شیوع ویروس کرونا در جهان تبعات و تاثیرات این مساله در بازار نفت ایران خودنمایی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه طبیعی است که این مساله روی بازار نفت ایران اثر بگذارد، تصریح کرد: باید به این موضوع نیز توجه کرد که تولید نفت آمریکا مرسوم نیست؛ یعنی نحوه تولید، قیمت گذاری و شرایط تکنیکی این کشور نسبت به سایر بازارها متفاوت است و به همین دلیل تاثیر ویروس کرونا بر این بازار نسبت به بازارهای مرسوم متفاوت خواهد بود.

یارجانی با بیان اینکه شرایط بازار، بحران ویروس کرونا و تصصمیم غلط اوپک در اواسط اسفندماه شرایطی را رقم زد که اکنون تقاضا دچار بحران شود، گفت: بهبود این شرایط بستگی به این دارد که بحران کرونا چه زمانی پایان یابد و کشورهای مصرف کننده نفت به مصرف عادی بازگردند.

وی افزود: هرچه این بحران ادامه داشته باشد، تاثیرپذیری بازار نفت ایران بیشتر خواهد شد؛ چراکه به دلیل وجود تحریم ها میزان صادرات و درآمدهای ایران کاهش یافته بود که با وجود این شرایط بازهم میزان درآمدها نسبت به گذشته بیشتر کاهش می‌یابد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه کرونا روی قیمت و تقاضای نفت تاثیر گذاشته است، اظهار کرد: نتایج این مساله در بازارهای مختلف متفاوت بوده و آنچه در بازار آمریکا رخ داد به این معنا نیست که این رخداد را در تولیدات دیگر شاهد باشیم؛ لذا مهم این است که بحران کرونا تا چه زمانی طول بکشد.

تاثیر چندانی بر بازار نفت ایران ندارد

همچنین محمد خطیبی، کارشناس حوزه انرژی در این باره گفت: ایران اکنون به خاطر تحریم ها با کاهش تولید مواجه است و تولید کمی دارد و باتوجه به اینکه کاهش تولید در ایران خیلی زودتر از این اتفاق افتاده است، گمان نمی کنم که بتواند بیش از این میزان کاهش تولید داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایران نقش چندانی در بهبود شرایط فعلی بازار ندارد، اظهار کرد: اگر قرار بود ایران نیز مانند سایر کشورها میزان تولید خود را کاهش دهد قطعا میزان کاهش بسیار کمتر از زمان فعلی بود و به همین دلیل نمی‌توان نقش ایران را در این بین بزرگ دانست.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه ایران تا کنون نیز به بازار نفت کمک زیادی کرده است، تاکید کرد: شرایط بازار نفت آمریکا متفاوت است. شرایط موجود در بازار آمریکا در بازارهای دیگر و تولیدکنندگان مناطق دیگر دیده نمی شود و شرایط آمریکا خاص است؛ چراکه توقف تولید نیز برای تولید کنندگان هزینه دارد و این مساله کار را برای تولیدکنندگان این کشور سخت کرده است.

به گفته وی این مساله تاثیر چندانی در بازار نفت ایران ندارد و بهبود بحران کرونا و رفع محدودیت ها می تواند وضعیت را برای ایران بهتر کند.

کلیدواژه : نفت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید