کد خبر:8063
پ

بررسی تاکتیک پرسپولیس برای بردن پاختاکور + آنالیز

تیم فوتبال پرسپولیس فردا در یک بازی حساس در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب از ساعت 21:15 به مصاف پاختاکوری می رود که با ارائه یک نمایش برتر مقابل استقلال توانست به سادگی این تیم را شکست دهد. نکته جالب اینکه این تیم راه بردن تیم های ایرانی را بلد […]

تیم فوتبال پرسپولیس فردا در یک بازی حساس در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب از ساعت 21:15 به مصاف پاختاکوری می رود که با ارائه یک نمایش برتر مقابل استقلال توانست به سادگی این تیم را شکست دهد. نکته جالب اینکه این تیم راه بردن تیم های ایرانی را بلد است و در مرحله گروهی نیز سپاهان را شکست داده بود و در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا نیز با نتیجه 1 بر 0 از سد پرسپولیس گذشته بود . اکنون سوال بسیاری از هواداران پرسپولیس این است که چطور مقابل پاختاکور تقویت شده می بایست بازی کنند تا برنده از زمین خارج شوند؟

 

بررسی تاکتیک پرسپولیس برای بردن پاختاکور + آنالیز

بررسی تاکتیک پرسپولیس برای بردن پاختاکور + آنالیز

قبل از شروع این مطلب ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کادر فنی پرسپولیس به حد کافی دانش و درایت آنالیز و تحلیل سبک بازی پاختاکور و راههای مقابله با آن را می داند و مطلب حاضر تنها آنالیز پاختاکور از زاویه دید نویسنده مطلب است که متاسفانه یا خوشبختانه در آنالیز این تیم در بازی مقابل استقلال کاملاً درست از آب در آمد و استقلالی ها از همان راهی ضربه خوردند که در آنالیز پیش از بازی در بتاکاپ به آن پرداخته شده بود. امیدواریم آنالیز های این چنینی، کمکی ولو اندک به کادر فنی تیمهای بزرگ ایران در لیگ قهرمانان آسیا کرده باشد تا با موفقیت و سربلندی از پیکارهای خود خارج شوند.

 

تغییر وضعیت سریع بازیکنان در زمین

همانطور که پیشتر گفتیم پاختاکور با سیستم پایه 1-3-2-4 بازی می کند که در موقع حمله، مهاجم پشت سر مهاجم نوک یعنی چران به خط جلو اضافه می شود و به سیستم 2-4-4 مربع تغییر حالت می دهند. حضور دو مهاجم بلند قد در خط حمله پاختاکور، آنها را به یک حریف خطرناک برای هر تیمی تبدیل کرده است اما با توجه به اینکه نقطه قوت پاختاکور یعنی استفاده از ضربات سر با نقطه قوت پرسپولیس یعنی مدافعین بلندزن تلاقی کرده است به نظر نمی رسد آنها بتوانند از روی ارسالها، کار خاصی روی دروازه حامد لک انجام دهند. چرا که هر چقدر ساختار دفاعی استقلال در ارسال از جناحین ضعیف بود در مقابل ساختار دفاعی پرسپولیس و دروازه بان این تیم در ارسال از جناحین قوی عمل می کند و اجازه زدن ضربه سر به بازیکنان حریف نمی دهد که نمونه بارز این اتفاق را در بازی مقابل السد دیدیم که اجازه زدن حتی یک ضربه سر به بغداد بونجاح داده نشد.

 

ماشاریپوف را از کار بیاندازید

همانطور که بازی پاختاکور و استقلال و بازیهای قبلی این تیم دیدیم، وزن حرکتی تیم ازبکستانی بر روی حرکات پا به توپ چپ پای خوش تکنیک این تیم یعنی ماشاریپوف است که وقتی صاحب توپ می شود، زهر خط حمله پاختاکور افزایش پیدا می کند. او به همراه چران از بازیکنان شوت زن پرسپولیس محسوب می شوند که بارها و بارها با شوتهای سهمگین خود از پشت محوطه جریمه دروازه حریف را تهدید کرده اند و در این زمینه، هافبک های پرسپولیس می بایست به شدت مراقب اوضاع باشند و از شوتزنی این دو بازیکن به سمت دروازه لک جلوگیری کنند.

 

محرومیت بدموقع سیامک نعمتی

با توجه به اخراج سیامک نعمتی در بازی قبل، کار پرسپولیس برای مهار ماشاریپوف کمی سخت به نظر می رسد چرا که در حال حاضر یحیی می بایست از یک بازیکن غیرتخصصی در آن پست استفاده کند که کارش مقابل بهترین بازیکن حریف که در آن قسمت از زمین بازی می کند، مسلماً دشوار خواهد بود.

 

پاختاکور همان تیم ملی ازبکستان است

شاکله اصلی تیم پاختاکور همان تیم ملی ازبکستان است و بسیاری از بازیکنان این تیم از فیزیک و قد و قامت بلندی برخوردارند و در نبردهای تن به تن و نفس کم نمی آورند و به نظر می رسد کادر فنی پرسپولیس می بایست در همان نیمه اول، کار را مقابل این تیم تمام کند چرا که در صورت کشیده شدن بازی به نیمه دوم و احتمالاً وقت اضافه این پاختاکور است که در وضعیت بهتری قرار دارد.

 

استفاده از تاکتیک مقابل السد

پرسپولیس در بازی مقابل السد به لطف تغییر سیستم از 2-4-4 لوزی به 2-4-4 خطی و انتخاب تاکتیک ضد حمله توانست السدی ها را غافلگیر کند؛ با توجه به اینکه پاختاکور نیز علاقه زیادی به بازی مالکانه و بالا بازی کردن تیمش دارد، سرخ پوشان می توانند بار دیگر بر روی استفاده از همان تاکتیکی که در بازی السد به کار بردند حساب باز کنند چرا که تیم نصف و نیمه استقلال توانست با استفاده از ضعف خط دفاع پاختاکور 3-4 موقعیت مسلم گلزنی ایجاد کند که به بی دقتی دیاباته این موقعیت ها از دست رفت. به طور کلی پاختاکور در بازی مقابل استقلال نشان داد در بازگشت ها ضعیف است و قادر به کنترل ضد حمله حریف نیست.

تخصص پاختاکور، پرس تیم حریف در یک سوم دفاعی خودش است (کاری که لیورپول انجام می دهد) و اگر بازیکنان پرسپولیس بتوانند با بازی تک ضرب و سرعتی از پرس خلاص شده و ضد حملات سریع خود را روی دروازه پاختاکور طرح ریزی کنند، احتمال موفقیت آنها در این بازی به شدت افزایش پیدا می کند.

 

قدرت دو تیم برابر است

فکت آماری در مورد پاختاکور اینکه آنها در 16 بازی اخیر خود صاحب 14 پیروزی و 2 تساوی شده اند که از این حیث شباهت زیادی به پرسپولیس دارند چرا که پرپسولیس نیز به جز شکست مقابل الدحیل، در 16 بازی اخیر خود شکستی را در جریان بازی متحمل نشده است.

به طور کلی نوع بازی هر دو تیم در بازیهای اخیر طوری بوده که هر دو تیم را در قواره قهرمانی در آسیا نشان داده و برنده این بازی به احتمال بسیار زیاد، قهرمان این دوره از لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد چرا که با توجه به شیوع کرونا، وضعیت بسیاری از تیمهای شرق آسیا نیز چندان تعریفی ندارد و از آمادگی همیشگی به دور هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید