کد خبر:2800
پ

سامانه همتا چیست؟

از دو سال قبل که طرح رجیستری گوشی در ایران تصویب شد، سامانه همتا در بین مردم شهرت یافت. طرح رجیستری کردن گوشی برای جلوگیری از قاچاق گوشی در ایران قابل اجرا شد. سامانه همتا، بستر اصلی طرح رجیستری کردن گوشی و تبلت است که همه اقدامات لازم برای ثبت و بررسی دستگاه‌های مختلف در […]

از دو سال قبل که طرح رجیستری گوشی در ایران تصویب شد، سامانه همتا در بین مردم شهرت یافت. طرح رجیستری کردن گوشی برای جلوگیری از قاچاق گوشی در ایران قابل اجرا شد. سامانه همتا، بستر اصلی طرح رجیستری کردن گوشی و تبلت است که همه اقدامات لازم برای ثبت و بررسی دستگاه‌های مختلف در این سامانه انجام می‌شود.

برای دسترسی به این سامانه و ثبت گوشی جدید، به سایت رسمی hamta.ntsw.ir بروید و به راحتی از این سامانه برای ثبت و بررسی گوشی خود از آن استفاده کنید.

 

 

سامانه همتا چیست؟

سامانه همتا، مخفف سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی است، این سامانه با همکاری چند ارگان دولتی از جمله وزارت صعنت، وزارت ارتباطات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، گمرک و اپراتورهای مخابراتی کشور راه‌اندازی شده است. با تصویب طرح رجیستری گوشی، باید کلیه ی خریداران گوشی‌های هوشمند از تاریخ 1 اردیبهشت 1397 ملزم شدند، گوشی‌های جدید خود را در این سامانه ثبت کنند تا در شبکه مخابراتی کشور فعال و قابل استفاده شوند.

به طور کلی باید گفت، برای ثبت و بررسی گوشی جدید خریداری شده خود باید از سامانه همتا استفاده کنید. در این سامانه که توسط  وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی شده، شما به راحتی می توانید گوشی خود را رجیستر کنید.

برای استفاده از سامانه همتا می توانید از چند روش محتلف از جمله، اپلیکیشن، وبسایت، کد USSD و همچنین پیامک از آن استفاده نمایید.

 

 

چگونگی ثبت گوشی در سامانه همتا

حال بهتر است بدانید قبل از هر کاری، زمان خرید گوشی در اولین گام  IMEI اصلی گوشی خود را با شناسه‌ ای که روی جعبه حک شده چک کنید. برای داشتن IMEI فقط کافیست کد دستوری #۰۶#* شماره گیری کنید تا در عرض چند ثانیه IMEI اصلی گوشیتان روی صفحه ظاهر شود.

بعد از ظاهر شدن کد آن را با IMEI روی جعبه مقایسه کنید و مطمئن شوید که جعبه‌ای که در دست دارید متعلق به همان گوشی است که قصد خرید آن را دارید. بعد از مطمئن شدن این کد دیگر به راحتی می توانید به سراغ رجیستر کردن گوشی جدید بروید.

 

 

1. استفاده از کد USSD

آسان ترین روش برای رجیستر کردن گوشی، استفاده از کد USSD است. برای استفاده از این دستور نیازی به اینترنت ندارید و در هر زمان و مکانی قابل استفاده است. مراحل زیرا دنبال و اجرا کنید:

 

  1. کد # 7777* را شماره گیری کنید، کد دستوری سامانه به اجرا در می آید.
  2. عدد مربوط به فعال سازی را وارد کنید و کلید Send را فشار دهید.
  3. در صفحه باز شده، شناسه ۱۵ رقمی IMEI گوشی خریداری شده را وارد کنید و گزینه Send را بزنید.
  4. در این مرحله شماره تلفن همراه خود را وارد کنید.
  5. در نهایت کد فعال سازی را درج کنید و برای آخرین بار گزینه Send را بزنید.

 

با انجام دادن مراحل بالا کار تقریبا تمام است و فقط کافیست عدد ۱ را در صفحه بعدی وارد کنید، تا گوشیتان در سامانه همتا به ثبت برسد. این موضوع به صورتی پیامکی به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

 

 

2. استفاده از اپلیکیشن سامانه همتا

اگر شما هم جز افرادی هستید که ترجیح می دهید، از اپلیکیشن برای موردی در گوشی خود استفاده کنید؛ باید بگوییم کار کردن با اپلیکیشن سامانه همتا بسیار راحت است. در این روش فقط کافیست مراحل زیرا بر اساس توضیحات موجود در آپ دنبال کنید، تا با مشکلی مواجه نشوید.

  1. گزینه «فعال سازی تلفن همراه» را بزنید.
  2. در مراحل بعد به ترتیب شماره تلفن همراه، IMEI دستگاه و همچنین کد فعال سازی خود را در پنجره اپ درج کنید و کلید «فعال سازی» را بفشارید.

 

 

3. استفاده از وب سایت سامانه همتا

یکی دیگر از روش هایی که می توانید از آن برای رجیستر کردن گوشی خود از آن استفاده کنید، وب سایت سامانه همتا است.

  1. در ابتدا وارد وبسایت سامانه همتا شوید.
  2. در مرحله ی بعد وارد بخش فعال سازی شوید.
  3. در این مرحله، همانند اپ به ترتیب شماره تلفن همراه، IMEI دستگاه و همچنین کد فعال سازی خود را در بخش‌های مربوط به آن‌ها وارد کنید.
  4. بعد از درج کد امنیتی موجود در تصویر روی فعال سازی کلیک کنید.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید