چاپ پول در یک کشور یعنی چی و چرا خطرناک است؟
چاپ پول در یک کشور یعنی چی و چرا خطرناک است؟ چاپ پول یعنی چی؟ وقتی میشنویم که میگن دولت داره پول چاپ میکنه، منظور این نیست که فقط یه دستگاهی گذاشتن و دارن مدام اسکناس ۱۰۰۰۰ تومنی تولید میکنن. قصه یکم متفاوت و دیجیتالیتر از این حرفهاست. چاپ پول واقعاً یعنی چی؟ بخش خیلی […]
چاپ پول در یک کشور یعنی چی و چرا خطرناک است؟

چاپ پول یعنی چی؟
وقتی میشنویم که میگن دولت داره پول چاپ میکنه، منظور این نیست که فقط یه دستگاهی گذاشتن و دارن مدام اسکناس ۱۰۰۰۰ تومنی تولید میکنن. قصه یکم متفاوت و دیجیتالیتر از این حرفهاست.
چاپ پول واقعاً یعنی چی؟ بخش خیلی کمی از پولی که تو اقتصاد هست به شکل اسکناسه. چاپ پول در واقع یعنی بانک مرکزی عدد و رقمهای توی سیستم بانکی رو زیاد میکنه. مثلاً وقتی دولت پول کم میاره و از بانک مرکزی قرض میگیره، بانک مرکزی این پول رو از غیب (با ثبت یک سری عدد) ایجاد میکنه و به حساب دولت میریزه. به این اتفاق میگن افزایش پایه پولی.
چرا دولتها پول چاپ میکنن؟ دلیل اصلیش معمولاً کسری بودجه است. یعنی دولت خرجش بیشتر از دخلش شده و پول کافی برای پرداخت حقوقها، پروژهها یا بدهیهاش نداره. وقتی راه دیگهای برای تأمین پول نباشه، میره سراغ بانک مرکزی تا براش پول خلق کنه.
چرا چاپ پول خطرناکه؟ یه مثال ساده بزنیم: فرض کنین توی کل کشور ۱۰ تا سیب داریم و ۱۰۰ هزار تومن پول. قیمت هر سیب میشه ۱۰ هزار تومن. حالا اگه دولت بیاد ۱۰۰ هزار تومن دیگه پول چاپ کنه ولی تعداد سیبها همون ۱۰ تا بمونه، حالا برای خرید همون سیبها ۲۰۰ هزار تومن پول داریم. نتیجه چی میشه؟ قیمت هر سیب میشه ۲۰ هزار تومن.به همین راحتی، چاپ پول بدون اینکه تولید کالا زیاد بشه، باعث تورم و گرونی میشه.
نتیجهگیری: چاپ پول شاید در کوتاه مدت مشکل دولت رو برای پرداخت هزینههاش حل کنه، اما در نهایت هزینهاش رو مردم با گرون شدن کالاها و خدمات پرداخت میکنن. یعنی در واقع قدرت خرید پولی که توی جیب ماست، کمتر و کمتر میشه.
جمعبندی: خلق پول بدون پشتوانه یا بدون رشد اقتصادی، مثل این میمونه که توی ظرف غذا آب بریزیم؛ حجمش زیاد میشه اما کیفیت و ارزشش میاد پایین. | تیترتجارت