پشت پرده گرانی خانه در ایام جنگ چیست؟
در حالی که به روز شصتم جنگ آمریکا علیه ایران نزدیک می شویم، اما شرایطی که دشمن به کشور تحمیل کرده وضعیت اقتصادی را بدتر از سال 1404 کرده است. شاید اگر آن عده از افرادی که در دی ماه 1404 به بهانه اعتراض به وضع معیشتی خود به خیابان ها ریختند می دانستند تبعات […]
در حالی که به روز شصتم جنگ آمریکا علیه ایران نزدیک می شویم، اما شرایطی که دشمن به کشور تحمیل کرده وضعیت اقتصادی را بدتر از سال 1404 کرده است. شاید اگر آن عده از افرادی که در دی ماه 1404 به بهانه اعتراض به وضع معیشتی خود به خیابان ها ریختند می دانستند تبعات همراهی شان با تروریست ها به جنگ منجر می شود و وضعیت اقتصادی چندین برابر بدتر از قبل می شود، هرگز پایشان را به خیابان ها نمی گذاشتند.
پشت پرده گرانی خانه در ایام جنگ چیست؟

آنها که با وعده های توحالی پهلوی و ترامپ مبنی بر سرنگونی ترامپ، فریب خوردند و مسبب اصلی وضعیت فعلی کشور هستند امروز با از دست دادن شغل خود یا کسادی کسب و کار خود هزاران بار بر خود لعنت می فرستند که چرا ابزار دست دشمنان برای بر هم زدن امنیت کشور شدند.
حالا کشور با شرایطی مواجه شده که دست کم 300 میلیارد دلار خسارت قطعی به بخش های مختلف آن وارد شده است. از جمله مهمترین صنایعی که بسیاری از صنایع دیگر را تحت تاثیر خود قرار می داد، صنایع فولد و پتروشیمی بود که با حمله دشمن به کارخانه های بزرگ و تاسیسات حیاتی کشور زنجیره تولید و مواد اولیه بسیاری از شرکت ها با مشکل مواجه شده و به تبع آن شرکت های تابعه مجبور به افزایش نرخ محصولات خود هستند که این یعنی گرانی و تورم شدید …
افزایش قیمت مسکن عامل رشد سنگین تورم
یکی از بزرگترین کالاهایی که در این دو ماه تحت تاثیر قرار گرفته قیمت مسکن و اجاره بها است که به شکل سرسام آوری افزایش یافته است. مالکان خانه ها که اجاره دریافت می کنند این روزها با کم شدن کاسبی خود در بازار، اعداد شگفت انگیزی را برای سال بعد از مستاجران طلب می کنند. فروشندگان خانه ها نیز با همین استدلال و نایاب شدن خانه به واسطه کند شدن ساخت خانه در کشور و گران شدن آهن آلات و سیمان و … به شکل غیرقابل باوری ارزش گذاری غیرواقعی بر روی خانه های خود انجام داده اند. از قیمت ساعتی خودروهای داخلی هم نگذریم که به عجیب ترین شکل ممکن در سالهای اخیر در حال بالا رفتن است.
با توجه به رصد این اتفاقات به نظر می رسد سازمان امور مالیاتی کشور می بایست برای کنترل افسارگسیخته دومینوی تورم به بخش مسکن ورود کند چرا که ریشه بسیاری از گرانی های سایر بخش ها از همین قسمت می گذرد.
اگر با تعیین ساز و کاری به عنوان مظنه قیمت منصفانه در هر محله توسط شهرداری های یک شهر، بر روی ما به التفاوت قیمت اخذ شده توسط فروشنده مالیات سنگین وضع شود و به صورت جدی بر روی قانون 25 درصد افزایش اجاره بها در بخش اجاره نظارت و اجرا صورت بگیرد، به نظر می رسد بخشی از این هیجان کاذب فروکش خواهد کرد.
به عنوان مثال خانه ای 100 با سال ساخت 1400 که تا پیش از عید در یکی از محله های متوسط شهر 7 میلیارد تومان بوده اکنون به قیمت هایی همچون 10 و 11 میلیارد تومان آگهی شده است! البته هیچ ایرادی ندارد اگر فروشنده ای با هر قیمتی ملک یا دارایی خود را به فروش برساند و خریدار نیز با رضایت کامل و پرداخت آن قیمت اقدام به خریداری آن نماید تفاوت در اینجاست که فروشنده می بایست بابت سود هنگفتی که از معامله به دست آورده مالیات سنگین تری پرداخت کند. در هر صورت می بایست بین او و فردی که به قیمت منصفانه و سود کمتر ملکش را به فروش می رساند، تفاوتی وجود داشته باشد.
جوسازی دلالان مزید بر علت
از سمت دیگر جوسازی برخی دلالان و سودجویان در این شرایط مبنی بر اینکه قیمت خانه گران تر هم خواهد شد، باعث ایجاد یک رقابت کاذب در بین خریداران کاذب و نه صرفا مصرف کنندگان واقعی شده است تا بازار کساد مسکن در چند سال اخیر مجدداً با قیمت های نجومی به رونق برسد. امروز تقاضای کاذب باعث شده تا مصرف کننده واقعی سمت خرید خانه نرود بلکه آن دسته از ثروتمندانی که تا پیش از این به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه گذاری زودبازده نگاه می کردند امروز با ثروت خود به سراغ خرید املاک بروند تا در سریعترین زمان ممکن به سودهای میلیاردی برسند.
جلوی گرانی گرفته نشود، حوادث بدتر از دی 1404 در پیش خواهد بود
هر چه که هست اگر جلوی این سونامی افزایش قیمت مسکن و اجاره بها گرفته نشود، شرایط بسیار سختی در انتظار اقتصاد کشور خواهد بود و میزان نارضایتی مردم از دی ماه 1404 نیز فراتر خواهد رفت. با توجه به نفوذ گسترده لابی های صهیونیست در کشور اصلا بعید نیست بخشی از مبالغی که این روزها در بازار مسکن رد و بدل می شود، از طریق دشمن تامین شده باشد چرا که آنها سالهاست با هدف بر هم زدن وضعیت اقتصادی کشور با انواع تحریم ها و محدود کردن درآمد کشور وارد میدان شده اند و امروز نیز با هدف قرار دادن دو صنعت اصلی کشور (پتروشیمی و فولاد) و به تبع آن ایجاد اختلال در وضعیت مسکن مردم سعی در ایجاد یک بحران عظیم اقتصادی برای ایران دارند.
جریان نفوذ صهیونیست ها در پی اخلال در بازار بورس هم هستند
ناگفته پیداست که همین قشر اکنون مترصد باز شدن بازار سرمایه هستند تا با ایجاد اخلال در بورس و افت شدید در قیمت سهام شرکت ها باز هم به نارضایتی سهامداران خرد بیافزایند. در شرایط عادی وقتی قیمت ها بالا می رود، ارزش سهام شرکت ها و سودسازی آنها بالاتر می رود و علی القاعده نباید شاهد افت قیمت سهام باشیم اما از همین حالا مشخص است که جریان نفوذ دشمن در بدنه اقتصاد کشور چه خوابی برای بورس دیده است. بر هیچکس پوشیده نیست که لابی های ثروتمند صهیونیست که دنیا را می چرخانند، برای انجام چنین اقداماتی کار سختی ندارند مخصوصاً در وضعیت فعلی که ایران اسلامی با دشمن صهیونی به صورت مستقیم درگیر شده است.
راهکار فوری و سریع
شناسایی اخلالگران بازار مسکن و بورس کار سختی نیست به شرطی که اراده ای برای برخورد باشد و مقام ناظر خود از این بی ثباتی ها منفعت و سودی نبرد که چشمانش را بر روی تخلفات آشکار ببندد. با بررسی اعداد معاملات مسکن و اجاره دو ماه اخیر و احضار گران فروشان و اخذ مالیات های سنگین از ایشان، رصد آگهی های فیک و جعلی در پلتفرم های آنلاین که به جهت جوسازی و ایجاد هیجان قرار داده می شوند و برخورد با ناشرین آنها، اعلام عمومی بابت جرایم گران فروشی، احتکار و … در هر بخشی(برخورد می بایست بازدارنده باشد)
پی نوشت: اگر سازنده جدید که می بایست با قیمتی بالاتر و قیمت نهایی بیشتر خانه را بسازد و تحویل دهد قیمت تحویل به مشتری را بالاتر ببرد، بحثی نیست اما افزایش قیمت خارج از عرف خانه های قدیمی تر محل بحث است که دولت می بایست به موضوع ورود کند و جلوی این سفته بازی آشکار را بگیرد.