کد خبر:36642
پ

نحوه استعلام سند مالکیت خودرو یا مسکن با کد ملی

شاید شما هم یکی از افرادی باشید که به دنبال راهی برای پیدا کردن استعلام مالکیت مسکن یا خودرو باشید. اینجاست که اهمیت استعلام کردن آنلاین برای شما روشن می شود. استعلام معاملات به چند روش ممکن است که یکی از این روش ها نحوه استعلام سند مالکیت خودرو یا مسکن با کد ملی می […]

شاید شما هم یکی از افرادی باشید که به دنبال راهی برای پیدا کردن استعلام مالکیت مسکن یا خودرو باشید. اینجاست که اهمیت استعلام کردن آنلاین برای شما روشن می شود. استعلام معاملات به چند روش ممکن است که یکی از این روش ها نحوه استعلام سند مالکیت خودرو یا مسکن با کد ملی می باشد. برای آشنایی با این روش و قوانین و مقررات آن با بتاکاپ همراه باشید.

 

نحوه استعلام سند مالکیت خودرو یا مسکن با کد ملی

گاهی ممکن است برای شما پیش بیاید که بخواهید ثابت کنید ملکی به نام شما سند خورده است. برای این کار لازم است استعلام بگیرید تا به راحتی بتوانید مالکیت خود را روی ملک را به دیگران اثبات کنید.

در این صورت لازم است به سازمان ثبت مراجعه کنید و با دادن شماره ملی خود استعلام بگیرید. اما این کار قوانین و مقررات خاص خود را دارد که در ادامه آن ها را به شما گوشزد می کنیم.

چگونه سند ملک را استعلام کنیم

برای استعلام سند کافیست به سازمان خود شخص به سازمان ثبت مراجعه کند و با دادن شماره ملی خود از به نام بودن یا نبودن ملکی به نام خودش آگاه شود.

در این جا ذکر این نکته بسیار ضروری است که به شما بگوییم به هیچ عنوان نمی توانید با شماره ملی فرد دیگری استعلام بگیرید. یعنی شما نمی توانید برای استعلام این که چه ملک هایی به نام همسر یا پدرتان هست، به سازمان ثبت مراجعه کنید. چون این کار طبیعتا حق شما نیست و سازمان ثبت هم هیچ پاسخی به شما نخواهد داد مگر این که وکیل قانونی مالک یا با حکم قضایی و داشتن دلایلی خاص اقدام به این عمل کنید.

قوانین اداره ثبت اسناد

اداره ثبت اسناد حریم خصوصی افراد را حفظ می کند و اطلاعات شخصی هر فرد را تحت هیچ عنوانی در اختیار شخص دیگری قرار نمی دهد حتی اگر نزدیک ترین بستگان باشند. فقط در صورتی که حکم قضایی وجود داشته باشد این کارها ممکن است انجام شوند.

برای اطلاع از اینکه چه املاکی به نام  شما ثبت شده است باید با همراه داشتن کارت شناسایی به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید تا استعلام سند مالکیت با کد ملی برای شما انجام شود.

تفاوت استعلام سند ملک با استعلام معاملات

استعلامات معامله‌های انجام شده به دو روش زیر امکان پذیر می باشد:

شما می توانید به سادگی استعلام معامله ها را به صورت آنلاین دریافت کنید. اما باید بدانید که این استعلام با استعلام سند ملکی متفاوت است.

استعلام کردن از سند ملکی جزو اطلاعات خصوصی یک فرد محسوب می شود و فقط با مراجعه حضوری به خود فرد داده می شود ولی در مورد قراردادها، با داشتن کد ملی طرف قرارداد و کد رهگیری قرارداد به آسانی می توانید به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری استعلام بگیرید.

چه استعلاماتی را می توان بصورت آنلاین گرفت؟

خیلی از استعلامات هستند که باید به صورت حضوری و قانونی توسط خود شخصی که صاحب سند است، انجام شود. در این میان استعلاماتی دیگری هستند که می توان آن ها را از سایت رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به صورت آنلاین دریافت کرد. در ادامه به این موارد اشاره می کنیم:

۱- تصدیق اسناد و اوراق اسناد رسمی: برای این استعلام، فرمی در سایت سازمان ثبت اسناد کشور گذاشته شده است. از طریق سایت سازمان ثبت می توانید با وارد کردن شناسه سند و رمز تصدیق، اصالت داشتن اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی را پیگیری کنید.

۲- پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیکی ملک: همچنین از طریق سایت سازمان ثبت اسناد می توانید فرم پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیکی ملک را دریافت کنید. این استعلام برای آن است که آخرین وضعیت ملک را تعیین کنید. شما می توانید با وارد کردن شناسه یکتای استعلام که ۱۸ رقم دارد این استعلام را به صورت آنلاین دریافت کنید.

۳- استعلام ممنوع الخروجی: با داشتن اطلاعات مورد نیاز سایت می توانید از این مورد آگاه شوید.

۴- استعلام شناسه ملی: می توانید از طریق سایت سازمان ثبت اسناد کشور این شناسه را استعلام بگیرید.

جمع بندی

۱- میخواهم بدانم آیا به نام من سندی ثبت شده یا نه؟

جواب: به یک دفترخانه مراجعه کنید. کد ملی خودتان را ارائه دهید تا از سازمان ثبت استعلام شود.

۲- آیا می توانم با شماره ملی همسرم بفهمم چه ملک هایی به نامش سند خورده است؟

جواب: خیر، این امکان برای شما وجود ندارد و فقط خود ایشان حق استعلام این مورد را دارند.

توصیه مهم

این مقاله صرفا جهت آگاهی رساندن به مخاطبان گرامی بوده است. نکات و قوانین ذکر شده در متن در زمان نوشتن مقاله مورد تایید بوده و توصیه می شود پیش از اقدام به استعلام به مراجع ذیربط قانونی مراجعه کنید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید