کد خبر:25449
پ

یک بام و دو هوای کمیته انضباطی | لیست همه دستور موقت های چند سال اخیر

در مباحث قضایی مکانیسمی به نام دستور قضایی وجود دارد. این مکانیسم در کمیته های انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال هم مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از شرایط مهم برای صدور درخواست موقت فوریت داشتن موضوع می باشد. این دستور به این دلیل صادر می شود که تا حصول دلایل مکفی حقی از طرف […]

در مباحث قضایی مکانیسمی به نام دستور قضایی وجود دارد. این مکانیسم در کمیته های انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال هم مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از شرایط مهم برای صدور درخواست موقت فوریت داشتن موضوع می باشد. این دستور به این دلیل صادر می شود که تا حصول دلایل مکفی حقی از طرف مقابل تضییع نشود. در سال های گذشته این دو کمیته در مواردی که هیچ فوریتی نداشته این دستور را صادر کرده اند. در ادامه به مواردی می پردازیم که فرد یا افرادی با دستور موقت کمیته های مربوط طعم محرومیت فوری را چشیده اند.

🔸دستور فوری فدراسیون برای مهری و سهرابیان
پس از سوت پایان بازی تیم های تراکتور و گل گهر در بهمن ماه گذشته، سعید مهری و آرمین سهرابیان به شدت بایکدیگر درگیر شدند. ساعاتی پس از این بازی کمیته انضباطی فدراسیون با صدور دستوری موقت این دو بازیکن را تا اطلاع ثانوی از همراهی تیم های خود محروم کرد.

🔸دستور موقت برای منشا یک روز پس از بازی مقابل نساجی
گادوین منشا بازیکن گل گهر در لیگ بیستم پس از گلزنی برابر نساجی یک حرکت غیر اخلاقی انجام داد. این حرکت از نظر کمیته انضباطی مشمول محرومیت بود و یک روز بعد از بازی با دستور موقت، منشا از بازی هفته بعد تیمش مقابل پرسپولیس بازماند.

🔸محرومیت بازیکن مس رفسنجان به دلیل توهین به داور
اسفند ماه ۱۳۹۹ و تنها چند ساعت پس از دیدار جام حذفی مقابل سپاهان، عقیل کعبی، بازیکن تیم مس رفسنجان به خاطر حمله به سوی داور و بدرفتاری در قبال مقام رسمی با صدور دستور موقت صادره از سوی کمیته انضباطی تا اطلاع ثانوی از همراهی تیم خود محروم شد.

🔸دستور موقت برای منشا به خاطر توهین هوادار فولاد به او
ساعاتی قبل از بازی استقلال و فولاد در نیم فصل دوم لیگ هجدهم و در هتل محل اقامت کاروان استقلال در اهواز یکی از هواداران فولاد موی گادوین منشا بازیکن استقلال را کشید که باعث عصبانیت و عکس العمل او شد. کمیته اخلاق هم بلافاصله با دستور موقت او را محروم کرد. ولی با حضور او در این کمیته و ارایه دلایل و مستندات این محرومیت بخشیده شد.

🔸محرومیت سعید آقایی برای نجات کبوتر
درست قبل از بازی حساس پرسپولیس و سپاهان در لیگ نوزدهم سعید آقایی بازیکن وقت سپاهان به خاطر انتشار عکس یک کبوتر که تکه پارچه قرمزی به گردن آن بسته شده بود با دستور موقت کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از بازی برابر پرسپولیس محروم شد. شایان ذکر است که آقایی این تصویر را از مدت ها قبل روی پروفایل خود گذاشته بود.

🔸محرومیت جپاروف یک روز پس از مصاحبه برانکو
دی ماه ۹۶ در بازی استقلال برابر فولاد خوزستان برخوردی بین چپاروف و دلفی بازیکن فولاد رخ داد که داور از آن گذشت. پس از گذشت ۹ روز و دقیقا یک روز بعد از اعتراض برانکو مربی وقت پرسپولیس کمیته انضباطی این بازیکن را با دستور موقت به مدت یکماه از همراهی استقلال محروم کرد.

🔸فدراسیون فوتبال در بوته آزمایش نقش جهان
دیروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ و در هفته بیست و دوم لیگ بیستم بازی تیم های بالای جدولی پیروزی و سپاهان که به جرات حساس ترین بازی هفته هم بود با تساوی یک بر یک به پایان رسید. دقایقی پس از پایان بازی و در حین ورود به رختکن درگیری شدید بین بازیکنان دو تیم رخ داد. فیلم هایی که از این درگیری در فضای مجازی منتشر شده به خوبی شدت زد و خورد ها را نشان می دهد. پس از گذشت 48 ساعت در حالی که مقامات کمیته انضباطی اعلام نظر خود را منوط به دریافت گزارش داور و ناظر بازی کرده اند، حسین نجاتی، ناظر داوری این بازی می گوید: «نه ما و نه هیچ یک از داوران درگیری در استادیوم ندیدیم. اگر هم این اتفاق افتاده باشد پس از خروج ما بوده و باید به فیلم‌ها استناد شود، اما من از دو نماینده فدراسیون هم که در ورزشگاه حضور داشتند پرسیدم و آنها هم گفتند که اتفاقی نیفتاده است».

بحث فعلی محروم شدن یا نشدن بازیکن یا بازیکنانی از پرسپولیس نیست و تلنگری به کمیته انضباطی است که حتی اگر قرار بر محرومیت بازیکنی از سپاهان هم باشد، چرا در خصوص موارد مشابه با تعلل تصمیم گیری می شود؟

 

نکته جال اینکه در خصوص بازی جنجال پرسپولیس و سایپا در فصل هجدهم، علی رغم در دست بودن ویدئو و عکس های زد و خورد شجاع خلیل زاده با بازیکن سایپا هیچ دستور موقتی برای محرومیت بازیکنان دو تیم صادر نشد و اتفاقاً شجاع خلیل زاده در دو بازی بعد از دیدار پرسپولیس مقابل سایپا موفق به زدن دو گل سه امتیازی شد. در همان فصل گادوین منشا بازیکن وقت پرسپولیس شادی گل به مراتب منشوری تر از آنچه در فصل جاری انجام داد به نمایش گذاشت اما خبری از محرومیت وی نبود. در بازی پرسپولیس و فولاد نیز کمال کامیابی نیا و فرشاد احمدزاده درست همان شادی گل منشوری را اجرا کردند که الهیار صیادمنش و سجاد آقایی در استقلال به نمایش گذاشته بودند با این تفاوت که شادی گل کامیابی نیا و احمدزاده ا پخش زنده تلویزیونی به نمایش در آمد اما دوستان در کمیته انضباطی با استناد به عکس یکی از عکاسان حوزه پرسپولیس که از فاصله دور شکار شده بود و تصویرش نیز هرگز از تلویزیون پخش نشد، دو ستاره وقت استقلال را با محرومیت مواجه کردند.

نکه آخر اینکه امروز کسانی به عکاس اصفهانی معترض هستند و حق را به بازیکنان پرسپولیس می دهند که در ابتدای فصل موضع دیگری در خصوص عکاسی که به درون چمن فولاد آره نا آمده بود و صحبتهای منشوری محمود فکری را منتشر کرد، داشتند(که به محرومیت محمود فکری انجامید) و این اتفاق را رسالت خبرنگاری و عکاس قلمداد می کردند اما امروز از حضور عکاس در کنار چمن انتقاد می کنند.

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه
  • رضا 11 مه 2021 / 10:15 ب.ظ

    کمیته انضباطی که رضا جاودانی مجری پرسپولیسی توش باشه همینه دیگه

  • ناشناس 11 مه 2021 / 7:36 ب.ظ

    خبر اسماعیل خلیل زاد رو بزارید اگه ریگی به کفش ندارید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید