کد خبر:44170
پ

یوفا هم هند پنالتی واضح ولسیانی در دربی 100 را تائید کرد

پس از کش و قوس های فراان مبنی بر پنالتی بودن یا نبودن صحنه مشکوک به پنالتی در محوطه جریمه پرسپولیس، روز گذشته یوفا برای پایان دادن به برخی شبهات در زمینه خطای هند در محوطه جریمه با دعوت از برخی چهره های معروف داوری و جهان فوتبال تشکیل جلسه داد و در نهایت تصمیماتی […]

پس از کش و قوس های فراان مبنی بر پنالتی بودن یا نبودن صحنه مشکوک به پنالتی در محوطه جریمه پرسپولیس، روز گذشته یوفا برای پایان دادن به برخی شبهات در زمینه خطای هند در محوطه جریمه با دعوت از برخی چهره های معروف داوری و جهان فوتبال تشکیل جلسه داد و در نهایت تصمیماتی اتحاذ شد تا پس از این وحدت رویه در خصوص چنین صحنه هایی به وجود بیاید.

نکته جالب اینکه صحنه مربوط به خطای هند ولسیانی در جلسه مذکور پخش شد و داوران حاضر در جلسه به پنالتی بودن صحنه اذعان داشته اند اما بنا به مصوبات جدید احتمالی از این پس چنین صحنه هایی در فوتبال اروپا پنالتی گرفته نمی شود. اما با توجه به اینکه چنین مصوبه ای هنوز به تائید فیفا نرسیده، تکرار این صحنه ها در مسابقات بین المللی که زیر نظر فیفا برگزار می شود همچنان مثل سابق پنالتی خواهد بود.

گفتنیست حسین عسگری و علیرضا فغانی نیز با توجه به قانون فعلی، صحنه مذکور را پنالتی تشخیص دادند.

چند روز پیش اظهارات چفرین، رییس یوفا، که خواستار شفاف‌سازی بیشتری در مورد قانون هند شده بود این تکاپو را به وجود آورد تا کارگروهی از بازیکنان سابق فوتبال به همین منظور تشکیل شود.

جالب اینکه نام مهدی مهدوی‌کیا نیز در این لیست به چشم می‌خورد. او به همراه هیدتوشی ناکاتا از آسیا در این لیست حضور دارند.

آنها دیروز پس از چندین ساعت بحث و گفت‌وگو سه پیشنهاد و توصیه اصولی به کمیته داوران یوفا ارائه دادند تا آن را اجرایی کنند؛ اولین پیشنهاد دقیقا همان موردی است که این روزها بحث داغ فوتبال ماست.

کارگروه یوفا پیشنهاد داده است از این به بعد وقتی توپ از بدن خود بازیکن می‌پرد و دستش برخورد می‌کند و توپ به سمت دروازه نمی‌رود، دیگر این را به عنوان یک تخلف هندبال جریمه نکنید.

دومین مورد این است که از این به بعد در مواردی که یک تخلف هندبال یک حمله موثر و شوت به سمت دروازه را قطع می‌کند دیگر لازم نیست به بازیکن خطاکار کارت زرد بدهید.

سومین مورد اینکه هنگامی که مدافع با یک تخلف هندبال یک موقعیت آشکار گلزنی را از حریف سلب می‌کند، تنها در صورتی به او کارت قرمز بدهید که یک تخلف هندبال عمدی و آگاهانه باشد.

رزیابی و بررسی این پیشنهادها تا زمانی که به صورت رسمی از سوی یوفا منتشر نشود چندان آسان نیست.

در مورد توصیه اول: تا قبل از این یک تصور غلط رایج وجود داشت که که اگر توپ از یک قسمت از بدن جدا شود و به دست برخورد کند به عنوان یک خطای هندبال قابل مجازات نیست. مانند آنچه در دربی اتقاق افتاد و برخی کارشناسان به آن استناد کردند.
حالا یوفا می‌خواهد این را تا حدی به صورت قانون اجرایی کند و به عنوان یک دستورالعمل لازم الاجرا در بیاورد. از این به بعد شما مجبور نیستید موقعیت یا حرکت دست/ بازو را در چنین موقعی تفسیر کنید.
از سوی دیگر این بدان معناست که اگر بازیکنی با دست‌های باز به سمت توپ بپرد به محض اینکه توپ به قسمت دیگری از بدنش برخورد کند و سپس به دستش برخورد کند این دیگر یک تخلف هند نخواهد بود.

از این به بعد صحنه‌ای مشابه بازی دربی دیگر نمی‌تواند پنالتی باشد.

در مورد توصیه دوم تا قبل از این اینگونه بود که اگر یک توپ هندبال قابل مجازات به سمت دروازه می‌رفت ما آن را به عنوان قطع یک حمله امیدوار کننده قلمداد می‌کردیم و به بازیکن خطاکار اخطار می‌دادیم. حالا یوفا می‌گوید این نباید منجر به کارت زرد شود.

و در مورد نکته سوم، یوفا می‌گوید هنگامی که یک بازیکن با یک خطای هندبال یک موقعیت آشکار گلزنی را از حریف سلب کند همیشه نباید با کارت قرمز جریمه شود. تنها باید در مورد هندبال «آگاهانه و عمدی» این دستورالعمل اجرا شود (کارت قرمز ). در اینجا در کنار «عمداً» یک کلمه «آگاهانه» هم اضافه شده است. احتملاً مقصود یوفا این است که بازیکن با قصد و نیت قبلی دست را به سمت توپ ببرد و هند کند. تا اینجا قبل از این اگر بازیکنی با یک هندبال قابل مجازات اگر یک موقعیت آشکار گلزنی را از حریف سلب می‌کرد در هر حالتی اخراج می‌شد.

این را نیز باید اضافه کرد که پیشنهادهای اول و دوم دستورالعمل‌های تفسیری هستند که یوفا و کشورهای اروپایی اگر بخواهند، به تنهایی می‌توانند آنها را اجرا کنند. اما پیشنهاد سوم احتیاج به تغییر قانون دارد که باید توسط IFAB (مرجع قانون‌گذاری فوتبال) تایید شود. یوفا مخاطب اشتباهی برای این پیشنهاد است. مخاطب آن باید فیفا باشد.

آیا این پیشنهادها کمکی به فوتبال می‌کند؟
در مورد پیشنهادات دوم و سوم این اصل واضح را زیر سؤال می‌برد که هر گاه یک هندبال قابل مجازات یک موقعیت آشکار گلزنی را سلب یا یک حمله موثر را قطع کند، از این به بعد همیشه جریمه شخصی ندارد و این یک مناطق خاکستری جدیدی را ایجاد می‌کند و سردرگمی‌هایی را به وجود می‌آورد.
در مورد پیشنهاد اول با وجود اینکه دامنه اختیارات داور را تا حدی بازتر می‌کند اما قطعا انصاف و عدالت بیشتری ایجاد نمی‌کند. به نظر می‌رسد کسانی که این پیشنهاد را داده‌اند صحنه‌های خاصی را در نظر داشتند، اما تا آخر به همه چیز فکر نکرده‌اند.

برگرفته از مطلب عبداله عبداللهی داور سابق فوتبال

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید