کد خبر:42576
پ

یحیی گل محمدی تنها مربی ایرانی در کلاس جهانی | اولین سیستم 0-6-4 در ایران

صدرنشینی پرسپولیس آن هم با 5 امتیاز اختلاف نسبت به رقیب سنتی در نیم فصل اتفاقی دلچسب برای هواداران این تیم بود که پس ز مصدومیت دیاباته و فرار لوکادیا از تیمشان به شدت نسبت به آینده تیم ناامید شده بودند. اما یحیی گل محمدی بر خلاف همکاران خود که در شرایط بحرانی به جای […]

صدرنشینی پرسپولیس آن هم با 5 امتیاز اختلاف نسبت به رقیب سنتی در نیم فصل اتفاقی دلچسب برای هواداران این تیم بود که پس ز مصدومیت دیاباته و فرار لوکادیا از تیمشان به شدت نسبت به آینده تیم ناامید شده بودند.

اما یحیی گل محمدی بر خلاف همکاران خود که در شرایط بحرانی به جای تبدیل تهدید به فرصت تنها ناله می کنند و به دیگران اتهام می زنند، با شناخت کافی از پتانسیل بازیکنان تیمش به چند جوان آینده دار مثل محمد عمری، سینا اسدبیگی بازی داد و در یک تصمیم چالش برانگیز اما موفق، برای اولین بار از سیستم های بدون مهاجم استفاده کرد تا آنالیزورهای حریفان را سردرگم کرده باشد.

گل محمدی این روزها در نبود مهاجمین تارگت پرسپولیس، تیمش را با سیستم 0-6-4 به میدان می فرستد. جائی که مدافعین حریف مستاصل در یارگیری مهاجم اصلی پرسپولیس هستند و هافبک های رقیبان نیز معمولاً در تقابل با برتری عددی هافبک های پرسپولیس کم می آورند.

پرسپولیس بعد از دربی با این شیوه در مسابقات حاضر شده و با تاکتیک پذیری بالای بازیکنان این تیم و انجام درست شرح وظایف، به چند پیروزی سریالی در بازی های انتهای فصل رسید که اوج آن، پیروزی 5 بر 1 مقابل نساجی بود.

به جرات می توان گفت یحیی گل محمدی تنها سرمربی ایرانی در کلاس جهانی است که به سادگی قادر است از کلیشه های مرسوم در فوتبال ایران فاصله بگیرد و سبک جدیدی از فوتبال را به نمایش بگذارد.

این خصلت گل محمدی شباهت زیادی به پپ گواردیولا دارد که همواره با آنالیز سیستم های مختلف فوتبال سعی می کند، تاکتیک هایی که تاکنون در هیچ تیمی ندیده ایم با 11 بازیکن خود پیاده کند و تا مدتی تیم های حریفان را سورپرایز کند.

در لیگ مریض و بی کیفیت ایران که مربیان برای بقا تنها به فکر نباختن و استفاده از سیستم های دفاعی هستند، حضور گل محمدی یک نعمت است. تا اینجای کار نیز هیچ تیمی به صلابت پرسپولیس شایسته قهرمانی نبوده است و او می تواند با همین فرمان به سومین قهرمانی اش با پرسپولیس فکر کند.

گل محمدی نشان داد حتی بدون داشتن بازیکن شاخص نیز می توان با غافلگیری تاکتیکی حریف، تیم ها را شکست داد و به جای بهانه تراشی و هدر دادن انرژی خود بابت نبود لوکادیا و دیاباته، تمرکزش را بر روی حل بحران گذاشت و حالا وحید امیری و مهدی ترابی رو به افول دوباره به روزهای خوب خود بازگشته اند و چند جوان آینده دار که تضمین کننده موفقیت پرسپولیس هستند، در ترکیب اصلی این تیم به میدان می روند.

یحیی با رساندن پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا و دو قهرمانی لیگ با پرسپولیس شایسته ترین مربی ایرانی برای نشستن روی نیمکت تیم ملی برای جام ملتهای اسیا است اما در کمال تاسف به سبب ملاحظات سیاسی و دیدگاه های او، هیچ اسمی از او حتی به عنوان کاندید سرمربیگری در تیم ملی ایران برده نمی شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید