کد خبر:44800
پ

چرا نباید قرارداد ساپینتو را تمدید کرد | او بهترین مربی دنیا هم باشد به درد استقلال نمی خورد

در ساعات گذشته بحث در مورد ماندن یا رفتن ساپینتو بین هواداران این تیم داغ شده و بسیاری معتقدند با وجود از دست دادن دو جام مهم توسط ساپینتو او به درد سرمربیگری در استقلال نمی خورد. اما دسته دیگر با دفاع از عملکرد فنی استقلال با ساپینتو، اتفاقات مدیریتی در استقلال را مقصر ناکامی […]

در ساعات گذشته بحث در مورد ماندن یا رفتن ساپینتو بین هواداران این تیم داغ شده و بسیاری معتقدند با وجود از دست دادن دو جام مهم توسط ساپینتو او به درد سرمربیگری در استقلال نمی خورد.

اما دسته دیگر با دفاع از عملکرد فنی استقلال با ساپینتو، اتفاقات مدیریتی در استقلال را مقصر ناکامی این تیم در فصل جاری می دانند و معتقدند اگر ساپینتو بماند و تیم فصل بعدش را خودش ببندد، این تیم حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

فارغ از درستی یا غلطی ارزیابی فنی عملکرد ساپینتو باید به این نکته اشاره کرد که در بدو ورود این مربی تندخو به فوتبال ایران نیز پیش بینی می شد که حواشی اخلاقی او برای استقلال مشکل ساز شود و در طول فصل نیز همینگونه شد.

ساپینتو با رفتار خارج از عرفش نه تنها بارها استقلال را از داشتن سرمربی کنار خط محروم کرد بلکه تمرکز روانی بازیکنانش را هم در زمین از بین برد. او در مقابل تیم های مدعی مثل سپاهان، پرسپولیس و تراکتور بازنده بود (البته آخرین بازی فصل مقابل تراکتور بی انگیزه را با برد سپری کرد) تا نشان دهد مرد بازی های بزرگ نیست و بیشتر از اینکه به اصل فوتبال بپردازد در بازی های بزرگ به حواشی می پردازد و عمدتاً بازنده هم بوده است.

او در حالی شب گذشته پس از گل استقلال مقابل پرسپولیس از زمین اخراج شد که شرایط روحی روانی استقلالی ها پس از این گل بهتر از حریف بود اما رفتار احمقانه ساپینتو ورق را به سود پرسپولیس برگرداند و در نهایت با عصبانیت بی مورد اکثر بازیکنان استقلال در زمین مسابقه، در طول 30 دقیقه وقت های اضافه هیچ موقعیت گلی بر روی دروازه بیرانوند خلق نشد تا بار دیگر استقلال مقابل پرسپولیس شکست بخورد.

در بعد فنی نیز او و کادر آنالیزوری استقلال نتوانستند نقاط ضعف تیم خود و نقاط قوت تیم حریف را شناسایی کنند و همان اشتباهات فنی که در بازی برگشت لیگ شاهد بودیم را بار دیگر از سوی ساپینتو نظاره گر بودیم. در بازی شب گذشته نیز شاهد تسلیم هافبک های استقلال مقابل دوندگی بی امان هافبک های پر تعداد پرسپولیس و انتقال برق آسای آنها از حالت دفاع به حمله بودیم و این در حالی بود که بازیکنان استقلال قادر به شناسایی بازیکن هدف نبودند و تنها با خطا کردن مانع از نزدیک شدن بازیکنان پرسپولیس به دروازه استقلال شدند. عملکرد ضعیف روزبه چشمی در پست هافبک دفاعی که نه در حملات و نه در دفاع قادر به گرفتن توپ های سوم و سرگردان پشت محوطه جریمه نبود، شب سختی را برای استقلال رقم زد.

ساپینتو با اصرار بی مورد به استفاده از جعفر سلمانی که به همراه صالح حردانی یک حفره دفاعی بزرگ در چپ و راست استقلال به وجود آورده بودند نشان داد که انتخاب های او بر اساس نیاز تیم و آنالیز توان حریف نبوده است چرا که استفاده از دو بازیکن کوتاه قامت در دفاع چپ و راست استقلال، پرسپولیس را بارها در موقعیت گلزنی قرار داد.

هر چه که هست، مدیران استقلال می بایست هوشیار باشند تا در دام جوسازی مجازی برخی پیج های معلوم الحال قرار نگیرند و با استخدام یک مربی خارجی با رزومه و با شخصیت، استقلال را از این فلاکتی که به آن گرفتار شده نجات دهند. چرا که پرسپولیس در بازی شب گذشته نشان داد حتی اگر اشتباهات داوری به ضرر این تیم باشد هم توان برتری مقابل حریف را حتی وقتی در دقیقه 101 گل دریافت کند دارد.(در بازی شب گذشته داور با اشتباه مسلم خود از اعلام پنالتی واضح به سود پرسپولیس صرف نظر کرد که اگر این تیم به پیروزی نمی رسید، امروز همین صحنه به بحث روز فوتبال ایران تبدیل شده بود اما بازیکنان پرسپولیس بدون از دست دادن تمرکز خود فقط به فوتبال فکر کردند و با تمرکز بالا در 30 دقیقه وقت های اضافه برتری مطلق خود به استقلال را دیکته کردند)

در بین گزینه های داخلی نیز جواد نکونام شانس بیشتری برای نشستن روی نیمکت استقلال خواهد داشت و شاید دوران پسا ساپینتو با جواد نکونام ادامه پیدا کند.

پی نوشت: اخلاق های عجیب ساپینتو باعث شده بود تا عوامل تیم حریف برای وقت کشی یا عصبی کردن او بر همزدن تمرکز بازیکنان استقلال حساب ویژه ای بر روی تحریک او باز کنند و این رفتارهای خارج از عرف انرژی بسیار زیادی از عوامل مختلف استقلال برای حمایت از سرمربی خود و پاسخگویی به رسانه ها و افکار عمومی گرفت. از همان ابتدا نیز او گزینه مناسبی برای استقلال نبود و نیست و شاید به درد تیم های میانه جدولی بخورد تا بلکه تیمی را به سهمیه آسیایی برساند. او نسخه دیگری از کارلوس کیروش است که تنها با بوق و کرنا و ایجاد حواشی سعی در مخفی کردن حقیقت و ناکامی خود دارد. اگه به یاد داشته باشید کیروش نیز 9 سال وقت فوتبال ایران را با 3 جام جهانی و دو جام ملتها گرفت بدون آنکه دستاوردی نصیب فوتبال ایران شود و ساپینتو نیز امروز در همان جایگاه قرار دارد و با از دست دادن سه جام، عملاً جای دفاعی باقی نگذاشته است (پرسپولیس کاپ قهرمانی لیگ برتر، حذفی و سوپرجام فصل آتی را از آن خود کرد) و تنها کاپ او با استقلال نیز ثمره تلاش فرهاد مجیدی بود که استقلال را یک پای سوپرجام کرد و در نهایت ساپینتو در تک بازی مقابل تیم نگون بخت نساجی که شکست های پرگلی را این فصل تجربه کرد، به یک قهرمانی با استقلال رسید تا فقط رزومه خود را پر کرده باشد. بدون اغراق باید گفت کادر فنی استقلال با حضور فردی مثل خسرو حیدری و بهزاد غلامپور هم ضعیف عمل کرد و از آن مهمتر بدنسازی ضعیف استقلالی ها بود که در یک ماه اخیر گویی بدن بازیکنان تحلیل شدیدی رفته بود و این نکته در بازی شب گذشته به شکل واضحی مشهود بود. در سمت مقابل بازیکنان پرسپولیس مشکلی برای بازی تا دقیقه آخر نداشتند.

دیدگاه کاربران 3 دیدگاه
  • دستپاچه 1 ژوئن 2023 / 12:19 ب.ظ

    تکرار این حجم از حرکات خارج از عرف این آقا باورنکردنیه. اینم که چرا تا حالا باشگاه هیچ حرکت توجیهی/بازدارنگی در قبال ایشون انجام نداده کاملا قابل درکه. باشگاه بی صاحبه. یادمون نره که در فوتبال ما، هوچیگری سرمربی ها خیلی وقتا باعث شده که به هدفشون برسه اما همین شلوغ کاری باید با سیاست انجام بشه. نمونه بارز ش توی یه مقطع ساکت الهامی بود. البته استاد این شیوه گلمحمدی قرمز هاست… بهرحال، ساپینتو در فصل اولش بازنده ی روزهای بزرگ بود اما لیافت داشتن یه فرصت دیگه رو داره، بشرط اینکه دست از حرکات نابخردانه ش برداره و با سیاست تر رفتار کنه…

    • آبی بیکران 1 ژوئن 2023 / 12:55 ب.ظ

      البته که ساپینتو مرد روزهای بزرگ نیست ولی از حق هم نگذریم که یه جریان حکومتی تمام قد پشت عوامل لونگ قرار دارند تو این چند سال اخیرکه باعث شده تو این فضای مسموم هیچ رقیبی اجازه تنفس نداشته باشه حتی با داشتن کلی منابع و ورزشگاه و مربی نامداری مثل مورایس ، اونوقت چه توقعی میشه از اس اس داشت با این همه کارشکنی ناداوری و تغییرات هرساله و بی پولی

  • آبی بیکران 1 ژوئن 2023 / 11:28 ق.ظ

    البته که ساپینتو مرد روزهای بزرگ نیست ولی از حق هم نگذریم که یه جریان حکومتی تمام قد پشت عوامل لونگ قرار دارند تو این چند سال اخیرکه باعث شده تو این فضای مسموم هیچ رقیبی اجازه تنفس نداشته باشه حتی با داشتن کلی منابع و ورزشگاه و مربی نامداری مثل مورایس ، اونوقت چه توقعی میشه از اس اس داشت با این همه کارشکنی ناداوری و تغییرات هرساله و بی پولی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید