کد خبر:5410
پ

پرسپولیس چطور مقابل استقلال 6 در 4 شد | راز موفقیت فرهاد در شب اشتباهات کمرشکن یحیی

دربی 93 درحالی با نتیجه 6 بر 3 به سود استقلال به پایان رسید که مهدی قایدی در دقیقه 4، شوک سنگینی بر پیکره تیم گل محمدی وارد کرد و همان شوک برای اینکه یحیی یک نیمه بازی را از دست دهد کافی بود. در ادامه به دلایل شکست تلخ پرسپولیس مقابل استقلال می پردازیم […]

دربی 93 درحالی با نتیجه 6 بر 3 به سود استقلال به پایان رسید که مهدی قایدی در دقیقه 4، شوک سنگینی بر پیکره تیم گل محمدی وارد کرد و همان شوک برای اینکه یحیی یک نیمه بازی را از دست دهد کافی بود. در ادامه به دلایل شکست تلخ پرسپولیس مقابل استقلال می پردازیم که ریشه در مسائل فنی و اشتباهات کمرشکن گل محمدی داشت و نه مسائل بیرونی و پشت پرده!

 

کارشناسی داوری بازی استقلال و پرسپولیس در دربی 93

 

پرسپولیس چطور مقابل استقلال 6 در 4 شد | راز موفقیت فرهاد در شب اشتباهات کمرشکن یحیی

پرسپولیس چطور مقابل استقلال 6 در 4 شد | راز موفقیت فرهاد در شب اشتباهات کمرشکن یحیی

پرسپولیس بعد از قرعه کشی بازی را باخت

بدون تعارف باید گفت پرسپولیس وقتی بازی را باخت که بلافاصله پس از اعلام نتیجه قرعه کشی و آگاهی از مصافش با استقلال در نیمه نهایی، مسئولین این تیم با مصاحبه های خود سعی کردند تا با جنگ روانی، استقلال را به حاشیه بکشانند و فرهاد مجیدی و بازیکنان استقلال نیز با آگاهی کامل از ترفند سرخ ها با سکوت و وارد نشدن به بازی رسانه ای باشگاه پرسپولیس، با تمرکز بالا در دربی توانستند کار خود را به خوبی انجام دهند. در واقع پرسپولیس به واسطه نبود علیرضا بیرانوند و حضور شیخ دیاباته در استقلال، با وحشت زیاد به استقبال این بازی آمد و یحیی سعی کرد تا تاکتیک مدنظرش در دربی را در بازی با گل گهر سیرجان تست کند اما او با تست این تاکتیک در همان نیمه اول بازی مقابل گل گهر، دو گل دریافت کرد و مجبور به تغییر سیستم و تاکتیکش شد.

 

انتخاب سیستم و تاکتیک اشتباه

او با انتخاب تاکتیک و سیستم اشتباه برای دربی 93 در واقع خودزنی کرد و به واسطه وحشت زیاد از حرکات شیخ دیاباته، عملاً سه بازیکن خود را از مدار بازی خارج کرده بود تا با نزدیک بازی کردن با شیخ، اجازه گلزنی به او ندهند اما نزدیک شدن بازیکنان پرسپولیس به شیخ در واقع فرصت را برای بازیکنان دیگر استقلال از جمله مهدی قایدی، علی کریمی و فرشید اسماعیلی بیشتر مهیا کرد و اتفاقاً همین سه بازیکن نیز نسخه پرسپولیس را در نیمه اول پیچیدند به طوری که اگر استقلال بدشانسی نمی آورد، در همان نیمه اول قادر بود با 4 گل، زمین بازی را ترک کند.

 

استفاده از بازیکنان در پست های غیرتخصصی

گل محمدی با گماردن شجاع خلیل زاده در پست غیرتخصصی دفاع چپ قصد مهار وریا غفوری را داشت و این در حالی بود که محمد نادری در آن پست حضور داشت و استفاده از سید جلال حسینی کند و مسن در قلب دفاع نیز مزید بر علت شده بود تا فانتزی بازهای استقلال به سادگی در پشت محوطه جریمه پرسپولیس صاحب موقعیت شوتزنی شوند. این اتفاق در حالی رخ داد که کشنده ترین اشتباه یحیی، بیرون گذاشتن کمال کامیابی نیا بود تا بتواند از حداکثر توان هجومی خود در این بازی استفاده کرده باشد.

 

سورپرایز فرهاد برای یحیی و اشتباهات سریالی سرخ ها

در واقع یحیی قصد داشت از نبود دو مدافع میانی اصلی استقلال و ناهماهنگی بین عارف غلامی و شاهین طاهرخانی استفاده کند و با بردی پرگل، دل هواداران این تیم را به دست آورد؛ اما حضور دانشگر او را سورپرایز کرد و به نوعی برنامه های یحیی در این زمینه مختل شد و مجبور شد تا در دقیقه 20، هم در سیستم و تاکتیک تیمش تغییرات ایجاد کند و هم با چند تعویض، روند تیمش را عوض کند که این حجم از تغییرات باعث آشفته تر شدن بیشتر ساختار تاکتیکی پرسپولیس شد.

 

استفاده از بازیکنان در پست غیرتخصصی

گل محمدی در نیمه اول با استفاده از چند بازیکن در پست غیرتخصصی از جمله وحید امیری و شجاع خلیل زاده و تنها گذاشتن احمد نوراللهی مقابل دو هافبک هجومی استقلال، عملاً کمر تیمش را از لحاظ فنی شکست و وقتی متوجه ماجرا شد که بسیار دیر شده بود. دور بودن مهدی ترابی و سیامک نعمتی از محوطه جریمه استقلال را نیز می توان از دیگر مواردی دانست که مانع از غلبه قدرت پرسپولیس بر استقلال شد.

 

یحیی از خروج ستاره های استقلال استفاده نکرد

در نیمه دوم یحیی از خروج مغز متفکر استقلال نهایت استفاده را برد و پرسپولیس در همان دقایق ابتدایی بازی در نیمه دوم توسط بازیکن بی روحیه و پر اشتباه نیمه اول یعنی بشار رسن به گلی زیبا و روحیه بخش دست یافت تا ورق بازی برگشته باشد و هرچه به پایان بازی نزدیک می شدیم و مصدومان کلیدی استقلال (علی کریمی و آرش رضاوند) از زمین بیرون می رفتند، قدرت پرسپولیس نیز در زمین بیشتر به چشم آمد تا در دقیقه 89 بر روی عدم تمرکز مدافعین استقلال در یارگیری، به گل برتری برسد.

 

وقتی غرور کامبک پرسپولیس را گرفت

با این گل، کادر فنی و بازیکنان پرسپولیس در باد یک کامبک رویایی و بردی شیرین فرو رفتند اما استقلالی ها که با تعصب و جنگندگی بالا در دقایق پایانی از هر نقطه ای زمین توپ را به روی دروازه پرسپولیس سانتر می کردند، سرانجام بر روی ارسال دقیق میلیچ و ضربه سر چکشی دانشگر در دقیقه 93 به گل رسیدند تا بار دیگر این آبی ها باشند که از لحاظ روحی در وضعیت بهتری قرار داشته باشند.

 

یحیی از نیمکت پر مهره ش استفاده نکرد

گل محمدی که روی نیمکت از دست پرتری نسبت به فرهاد مجیدی برخوردار بود می توانست با کشیده شدن بازی به وقتهای اضافه و بیرون رفتن سه ستاره کلیدی استقلال، ضربه نهایی را به این تیم در وقتهای اضافه وارد کند اما آشفتگی پرسپولیس و به نوعی وحشتی که پس از دریافت گل دوم در دل بازیکنان این تیم و کادر فنی پرسپولیس افتاده بود، مانع از حملات گسترده سرخ ها روی دروازه استقلال شد.

در دو نیمه وقت اضافه نیز بازی پایاپایی را از هر دو تیم شاهد بودیم اما استقلالی ها به واسطه روحیه ای که پیدا کرده بودند، در چند نوبت بر روی دروازه پرسپولیس خطرناک ظاهر شدند که ضربه سر شیخ دیاباته را می توان مهمترین موقعیت این تیم در وقتهای اضافه دانست.

 

انتخاب پنالتی زن های اشتباه

اما اشتباهی که یحیی را بازنده این دربی حیثیتی کرد، انتخاب اشتباه پنالتی زنهای تیمش بود. او اولین پنالتی تیمش را به احمد نوراللهی سپرد که در طول بازی به واسطه بازی خوب علی کریمی در تیم حریف از جریان بازی محو شده بود و به شدت عصبی بود و از نحوه پشت توپ ایستادنش نیز مشخص بود که پنالتی خوبی نخواهد زد چرا که با استرس فراوان به سمت توپ یورش برد. در ادامه نیز اوساگونایی کاندید زدن پنالتی سوم شد که در جریان بازی دو سه توپ را به کره مریخ فرستاده بود و کیفیت پائین فنی او در جریان بازی نمایان شده بود.

 

در پایان باید گفت فرهاد مجیدی از اکسیر یا عصای جادوی خاصی برای این بازی استفاده نکرد اما اشتباهات گل محمدی و کادرش این پیروزی را به استقلال تقدیم کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید