کد خبر:44086
پ

نکات منفی پرسپولیس در دربی 100 | خوش شانسی یا کمک داوری؟

پرسپولیس دربی 100 را از آن خود کرد اما این موضوع دلیل بر ضعف فنی استقلال نسبت به این تیم نبود. در ادامه به بررسی نکات منفی فنی پرسپولیس در دربی 100 می پردازیم. مواردی که اگر نتیجه بازی جز پیروزی پرسپولیس رقم خورده بود، امروز به عنوان انتقاد از دهان هواداران و پیشکسوتان پرسپولیس […]

پرسپولیس دربی 100 را از آن خود کرد اما این موضوع دلیل بر ضعف فنی استقلال نسبت به این تیم نبود. در ادامه به بررسی نکات منفی فنی پرسپولیس در دربی 100 می پردازیم. مواردی که اگر نتیجه بازی جز پیروزی پرسپولیس رقم خورده بود، امروز به عنوان انتقاد از دهان هواداران و پیشکسوتان پرسپولیس می شنیدیم.

جای هیچ تردیدی نیست که بزرگترین نقطه قوت پرسپولیس در دربی 100، عملکرد درخشان بیرانوند در دو پست دروازه بانی و مدافع آخر بود که توپ های پشت مدافعین تیمش را جمع کرد.

اما به جرات می توان گفت تیم یحیی تنها 30 دقیقه ابتدای بازی را حاکم میدان بود و پس از جا به جایی که ساپینتو در آرایش تیمش به وجود آورد از لحاظ فنی حرفی برای گفتن نداشت و گواه این ادعا نیز تنها دو ضربه در چارچوب این تیم بود که توسط سعید صادقی و عیسی آل کثیر نواخته شد که دومی به گل این تیم تبدیل شد.

در سمت مقابل تیم بازنده قرار دارد که اگر پیروز میدان لقب گرفته بود امروز همه از تغییرات تاکتیکی ساپینتو در جریان بازی می گفتند که پرسپولیس را مجبور به استفاده از سیستم 1-4-5 و چیدن دو اتوبوس مقابل دروازه ش کرد.

اما نکته مثبت استقلال و البته منفی پرسپولیس در چنین شرایطی این بود که علی رغم دفاع اتوبوسی پرسپولیس در نیمه دوم پس از ثبت گل، اما استقلال توانست چند موقعیت گل روی دروازه پرسپولیس ایجاد کند که با جاگیری خوب بیرانوند این موقعیت ها خنثی شد وگرنه به جرات می توان گفت خط دفاع پرسپولیس در دربی خوش شانس بود که دروازه این تیم باز نشد.

آنها در نیمه اول در چندین نوبت چه بر روی حرکات انفرادی مهدی قایدی و دریبل 3-4 بازیکن تسلیم شدند و در نیمه دوم نیز علی رغم قامت بلندتر آنها نسبت به اکثر بازیکنان استقلال اما ضربات سر اول را استقلالی ها روانه دروازه بیرانوند کردند و همانطور که اشاره شد، اگر روز خوب بیرانوند نبود، دروازه پرسپولیس باز شده بود.

یحیی گل محمدی از زمان روی کار آمدنش در پرسپولیس این دومین بازی بود که با حداقل موقعیت گل توانست به پیروزی مقابل استقلال برسد و نکته جالب اینکه در دفعه قبلی نیز تنها با یک موقعیت گل که آن هم توسط آل کثیر به گل تبدیل شد، به پیروزی رسیده بود. او خوش شانس بود که داور این دیدار پیام حیدری بود که به سختی پنالتی می گیرد وگرنه اگر در نیمه اول، یک پنالتی به سود استقلال گرفته شده بود، استراتژی های او و تیم آنالیز پرسپولیس به کل به هم می ریخت چرا که آنها بر روی گل زودهنگام در نیمه اول در لحظات غافلگیری بازیکنان و کادر فنی استقلال حساب باز کرده بودند و پس از آن دفاع اتوبوسی و استفاده از ضدحملات که این اتفاق با خوش شانسی محض در نیمه دوم رخ داد چرا که از مسیر ضربه آل کثیر مشخص بود حسینی آن را می گرفت اما برخورد توپ به کمر صالح حردانی و تغییر جهت توپ، حسینی را از جریان بازی خارج کرد تا تیر دروازه هم به کمک پرسپولیس بیاید و این گل مهم به ثبت برسد.

یحیی در دربی هایی که روی نیمکت پرسپولیس حضور داشته نه تنها خوش شانس بوده که بسیاری از دربی ها را در دقایق پایانی به تساوی کشانده و یا با تک موقعیت آنها را به سود خود به پایان رسانده، بلکه اشتباه داوری نیز کمک زیادی به او کرده است. موضوعی که سخنگوی باشگاه استقلال قبل از دربی نسبت به آن ابراز نگرانی کرد و متاسفانه پیام حیدری با سوت های یک طرفه خود که عمدتاً خطاهای وسط زمین را به سود پرسپولیس سوت می زد، مانع از افزایش فشار بر روی دروازه سرخ ها شد و در انتها علی رغم وقت کشی زیاد پرسپولیس تنها 5 دقیقه وقت اضافه لحاظ کرد تا بدبینی هواداران استقلال نسبت به قضاوت این دیدار را بیشتر کرده باشد. یکی از مهمترین اشتباهات پیام حیدری در سوتهای میانه میدان در نیمه اول رقم خورد جائی که محمد محبی با توپ قاپی توانست علی نعمتی را جا بگذارد اما داور به اشتباه خطای محبی را اعلام کرد تا موقعیت طلایی استقلالی ها در حالی که نعمتی جا مانده بود و برتری عددی در حمله با استقلال بود، به گل تبدیل نشود.(از این قبیل صحنه ها بارها در طول بازی شاهد آن بودیم که اصطلاحاً داور بازی را ولو سهوی به سود یک تیم در آورد)

در سمت مقابل اگر بیرانوند بهترین بود، اما مهدی قایدی هم در استقلال همان ستاره خاص بود که بارها و بارها ساختار دفاعی پرسپولیس را با پاس ها و دریبل های خود فرو ریخت و تنها تفاوت او با بیرانوند بدشانسی او نسبت به خوش شانسی بیرانوند بود. این موضوع نیز یکی دیگر از نکات منفی پرسپولیس در دربی 100 بود چرا که ساختار دفاعی پرسپولیس نتوانست مهدی قایدی را مهار کند و بدشانسی این بازیکن مانع از گلزنی یا گلسازی او شد و نه دفاع مستحکم پرسپولیس. اگر بخواهیم 4 هایلایت از عملکرد درخشان قایدی در دربی 100 را به یاد بیاوریم به صحنه های زیر می رسیم:

  1. دریبل 4-5 بازیکن پرسپولیس و تک به تک شدن با بیرانوند
  2. فرار در محوطه جریمه پرسپولیس و ارسال عرضی پاس که با برخورد توپ به دست ولسیانی، این حرکت ناقص ماند.
  3. ضربه والی او که بر روی یک کار تمرین شده به دست آمد و به گل تبدیل نشد و دروازه بان و مدافعین پرسپولیس تنها نظاره گر شوت قایدی بودند و هیچ مهاری در کار نبود.
  4. در یکی دیگر از هایلایت های مهدی قایدی به صحنه دریبل زیبای او مقابل میلاد سرلک می رسیم که با خطای عمدی او مواجه شد تا از موقعیت ضدحمله 4 بازیکن آبی برابر سه بازیکن قرمز جلوگیری کند.

اما بدشانسی اصلی قایدی در انتهای بازی بود جائی که ضربه ایستگاهی فنی او در مسیر گل شدن قرار داشت اما با برخورد به مدافعین پرسپولیس به کرنر رفت. در این صحنه بیرانوند تسلیم شده بود و اگر توپ در ادامه به سر مدافع پرسپولیس نخورده بود، یکی از زیباترین گلهای دربی به ثمر رسیده بود.

در مجموع همانطور که در آمار مشخص بود، استقلال در همه زمینه ها از نظر فنی برتر بود اما آنچه مهم بود نتیجه بود که با تجربه بیشتر بازیکنان پرسپولیس برای همیشه به نام پرسپولیس به ثبت رسید.

اما از بدشانسی یحیی و پرسپولیس اینکه شاید طعم این پیروزی تنها دو هفته در کام آنها شیرین بماند چرا که احتمال برخورد دو تیم در نیمه نهایی جام حذفی بالاست و به نظر می رسد ساپینتو در دیدار فوق، به خوبی به شگردهای احتمالی پرسپولیسی ها آگاه است و بازیکنان استقلال اینبار با حس انتقامی و انگیزه بیشتر در بازی فوق ظاهر خواهند شد. همانطور که در چند سال اخیر استقلالی ها در لیگ مقابل پرسپولیس ناکام بوده اند اما توانسته اند در جام حذفی انتقام ناکامی های خود را بگیرند و در دو دوره متوالی پرسپولیس را حذف کنند.

صحنه دو پنالتی مورد اشاره استقلالی ها که پیام حیدری نسبت به آنها بی تفاوت بود:

امروز با منتفی شدن قهرمانی استقلال در لیگ، بهترین اتفاق ممکن برای این تیم قهرمانی سپاهان در لیگ و پیروزی مقابل پرسپولیس در جام حذفی و قهرمانی استقلال در جام حذفی است که دور از دسترس به نظر نمی رسد.

در صورت قهرمانی استقلال در جام حذفی، و سپاهان در لیگ، عملاً پرسپولیس برای دومین سال پیاپی به هیچ جامی دست پیدا نکرده است که احتمالاً زمینه تصمیم گیری مدیران پرسپولیس در خصوص آینده یحیی در فصل آینده را فراهم خواهد کرد. به نظر شما آیا دونادونی پس از دو فصل ناکامی یحیی به پرسپولیس می آید؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید