کد خبر:16160
پ

فوتبال در سال ۲۰۲۱؛ رکوردهایی که به احتمال زیاد شکسته می‌شوند؟

اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، کریستیانو رونالدو، سرخیو راموس و باشگاه سلتیک اسکاتلند می‌توانند در سال ۲۰۲۱ نامشان را در کتاب رکوردشکنان تاریخ فوتبال ثبت کنند.به تاخیر افتادن جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ و شروع دیرهنگام رقابت‌های باشگاهی اروپا به دلیل همه‌گیری جهانی کرونا موجب شده که فوتبال در سال ۲۰۲۱ تقویم بسیار فشرده‌ای داشته باشد. […]

اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، کریستیانو رونالدو، سرخیو راموس و باشگاه سلتیک اسکاتلند می‌توانند در سال ۲۰۲۱ نامشان را در کتاب رکوردشکنان تاریخ فوتبال ثبت کنند.به تاخیر افتادن جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ و شروع دیرهنگام رقابت‌های باشگاهی اروپا به دلیل همه‌گیری جهانی کرونا موجب شده که فوتبال در سال ۲۰۲۱ تقویم بسیار فشرده‌ای داشته باشد.

 

فوتبال در سال ۲۰۲۱؛ رکوردهایی که به احتمال زیاد شکسته می‌شوند؟

کریستیانو رونالدو، فقط باید هفت گل دیگر بزند تا به رکورد علی دایی، مهاجم پیشین تیم ملی فوتبال ایران برسد.

دایی با ۱۰۹ گلی که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۶ زد، رکورددار بیشترین گل ملی در فوتبال مردان در دنیاست.

رونالدوی ۳۵ ساله در سال ۲۰۲۱ دست‌کم در ۱۱ مسابقه رسمی فوتبال بازی خواهد کرد. او در یورو ۲۰۲۰ هم می‌تواند رکورد بشکند.

کریستیانو رونالدو با گلی که در بازی دوستانه ماه نوامبر به آندورا زد، تعداد گل‌های ملی خود را به ۱۰۲ رساند

اگر رونالدو در یورو یک گل هم بزند بهترین گلزن تاریخ این مسابقات خواهد شد. او الان با رکورد میشل پلاتینی (۹ گل در یورو) مساوی است. رونالدو همچنین اگر فقط در یک مسابقه یورو ۲۰۲۰ حاضر شود، با پنج دوره حضور، رکورددار بیشترین حضور در جام ملت‌های اروپا خواهد شد.

رونالدو با دادن دو پاس گل در این مسابقات می‌تواند از رکورد ۶ پاس گل کارل پوبورسکی (در مسابقات یورو از سال ۱۹۸۰) عبور کند.

اگر پرتغال به فینال برسد، رونالدو اولین بازیکن تاریخ فوتبال خواهد شد که حضور در فینال سه یورو را تجربه کرده است و اگر این تیم قهرمان شود، رونالدو هم به جمع بازیکنانی می‌پیوندد که دو بار قهرمان یورو شده‌اند.

موفق‌ترین بازیکن باشگاهی اروپا؟

رونالدو در سال ۲۰۲۱ گوشه چشمی هم به شکستن رکورد در مسابقات باشگاهی دارد. اگر یوونتوس قهرمان لیگ قهرمانان فوتبال اروپا شود، رونالدو همراه با فرانسیسکو خنتو، اسطوره باشگاه رئال مادرید، تنها بازیکنانی خواهند بود که شش بار قهرمان بالاترین سطح مسابقات باشگاهی اروپا شده‌اند.

این قهرمانی همچنین می‌تواند او را در کنار کلارنس سیدورف قرار دهد که با سه تیم مختلف قهرمان لیگ قهرمانان فوتبال اروپا شده است.

رونالدو اگر بتواند آقای گل سری‌آ فوتبال ایتالیا شود، نخستین فوتبالیستی خواهد شد که کفش طلا را در انگلیس، اسپانیا و ایتالیا بدست آورده است.

بیشترین بازی ملی؟

سرخیو راموس در شبی که رکورد بیشترین بازی ملی در اروپا را شکست، دو ضربه پنالتی را مقابل سوئیس خراب کرد

سرخیو راموس مدافع تیم ملی اسپانیا نیز مانند کریستیانو رونالدو، هم‌تیمی سابق خود در رئال مادرید، امیدوار است در فوتبال ملی صاحب رکورد شود.

این بازیکن ۳۴ ساله در ماه نوامبر رکورد جان لوئیجی بوفون را شکست و با ۱۷۸ بازی صاحب بیشترین بازی‌ ملی در میان فوتبالیست‌های اروپایی شد.

راموس حالا فقط به هفت بازی ملی دیگر نیاز دارد تا رکورد احمد حسن هافبک پیشین تیم ملی مصر را بشکند و رکوردار بیشترین بازی ملی شود. احمد حسن بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۲ برای تیم ملی مصر ۱۸۴ بار بازی کرد.

راموس البته رقیبانی هم در راه شکستن این رکورد دارد: احمد مبارک هافبک ۳۵ ساله تیم ملی عمان با ۱۷۹ بازی ملی و بدر المطوع مهاجم ۳۵ ساله تیم ملی کویت که ۱۷۸ بازی ملی در کارنامه دارد. هیچ کدام از این دو نفر بازنشسته نشده‌اند.

ده قهرمانی پیاپی؟

سلتیک با پایان زودهنگام فصل قبل لیگ برتر فوتبال اسکاتلند، نهمین قهرمانی خود در این مسابقات را جشن گرفت

تعدادی از تیم‌های اروپایی به دنبال دهمین قهرمانی متوالی در لیگ کشورهایشان هستند.

سلتیک که با سه بازی کمتر ۱۶ امتیاز از رنجرز عقب است، در تلاش است اولین تیم اسکاتلندی شود که ۱۰ دوره متوالی قهرمانی لیگ را در کارنامه دارد. هم سلتیک (۱۹۷۴-۱۹۶۶) هم رنجرز (۱۹۹۷-۱۹۸۹) تجربه نُه قهرمانی پشت سر هم را در لیگ برتر اسکاتلند دارند.

یوونتوس نیز به دنبال کامل کردن یک دهه حکمرانی در سری‌آ فوتبال ایتالیا است، این تیم از فصل ۱۲-۲۰۱۱ تا به حال قهرمان ایتالیا شده است. هیچ تیمی در پنچ لیگ برتر اروپا (انگلیس، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه) ده بار پیاپی قهرمان نشده است.

لودوگورتس هم به دنبال دهمین قهرمانی پیاپی در لیگ بلغارستان است. این تیم سال ۲۰۰۹ بازسازی شد و یک سال بعد هم کمک مالی قابل توجهی دریافت کرد، اما قبل از این تجربه حضور در سطح اول فوتبال بلغارستان را نداشت.

البته تمام این تیم‌ها در صورت قهرمانی هم هنوز راه زیادی تا شکستن رکورد بیشترین قهرمانی در یک لیگ اروپایی دارند. لینکن رد ایمپس از جبل‌الطارق (۲۰۱۶-۲۰۰۳) و اسکونتو ریگا از لتونی (۱۹۹۱-۲۰۰۴)، چهارده بار پیاپی قهرمان لیگ شده‌اند.

رکورد کفش طلا؟

رکورد بیشترین گل زده در یک فصل لیگ برتر با ۳۴ گل به طور مشترک به آلن شیرر (۹۴-۱۹۹۳) و اندی کول (۹۵-۱۹۹۴) تعلق دارد.

هر دوی این رکوردها زمانی بدست آمد که تعداد بازی‌های یک فصل ۴۰ یا بیشتر بود و تیم‌های بیشتری در لیگ برتر حاضر بودند.

رکورددار بیشترین گل زده در یک فصل با ۳۸ بازی متعلق به محمد صلاح است که در فصل ۱۸-۲۰۱۷ توانست ۳۲ گل بزند.

در حال حاضر برترین گلزن لیگ برتر محمد صلاح با ۱۳ گل است و جیمی واردی، سون هیونگ مین و دومینیک کالورت لوین، همگی با ۱۱ گل در تعقیب او هستند. بعید به نظر می‌رسد که هیچکدام از این بازیکنان بتوانند رکورد بیشترین گل زده در یک فصل لیگ برتر را بشکنند.

رکورد بیشترین پاس گل را دو نفر در اختیار دارند: تیری آنری که در فصل ۳-۲۰۰۲ توانست ۲۰ پاس گل بدهد و کوین دبروینه که فصل قبل همین رکورد را بدست آورد.

هری کین پس از ۱۵ بازی توانسته ۱۰ پاس گل بدهد و در میانه راه شکستن این رکورد قرار دارد.

بیشترین پنالتی در یک فصل لیگ برتر؟

استفاده از تکنولوژی بازبینی ویدئویی موجب شده که تعداد پنالتی‌های این فصل لیگ برتر افزایش یابد

رکورد بیشترین پنالتی در یک فصل لیگ برتر، در فصل ۷-۲۰۰۶ بدست آمد. در آن فصل داوران ۱۱۲ پنالتی گرفتند که ۸۷ ضربه تبدیل به گل شد.

این فصل به نظر می‌رسد که با توجه به قوانین جدید و بخصوص بازبینی ویدئویی این رکورد شکسته شود. کمی قبل از نیم فصل در حالی که تیم‌ها چهارده پانزده بازی انجام داده بودند، ۶۲ ضربه پنالتی اعلام شد که منجر به ۵۱ گل شد.

منبع
bbc

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید