کد خبر:1642
پ

فرمول جدید قیمت گذاری خودروهای داخلی | آغاز سقوط قیمتها در بازار آزاد

در حالی که مناقشه بر سر اینکه چه نهادی مرجع قیمت گذاری خودرو در ایران محسوب می شود وجود داشت، سرانجام تعیین قیمت خودرو به عهده شورای رقابت سپرده شد و بر اساس فرمول جدید قیمت گذاری خودرو، قیمت روز خودروهای داخلی 5 درصد بالاتر از قیمت کارخانه خواهد بود. در ادامه به نحوه محاسبه […]

در حالی که مناقشه بر سر اینکه چه نهادی مرجع قیمت گذاری خودرو در ایران محسوب می شود وجود داشت، سرانجام تعیین قیمت خودرو به عهده شورای رقابت سپرده شد و بر اساس فرمول جدید قیمت گذاری خودرو، قیمت روز خودروهای داخلی 5 درصد بالاتر از قیمت کارخانه خواهد بود. در ادامه به نحوه محاسبه فرمول جدید قیمت گذاری خودرو می پردازیم.

 

فرمول جدید قیمت گذاری خودروهای داخلی | آغاز سقوط قیمتها در بازار آزاد

فرمول جدید قیمت گذاری خودروهای داخلی | آغاز سقوط قیمتها در بازار آزاد

قیمت تمام‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده (منوط به بهره‌وری ۷۰درصدی) نرخ نهایی هر خودروست.

یک مقام مسئول در صنعت خودرو با تشریح جزئیات جلسه امروز ستاد تنظیم بازار درباره شیوه قیمت‌گذاری خودرو گفت: در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت با شورای رقابت برای تعیین فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو توافق کردند که بر این اساس، قیمت مصرف‌کننده هر خودرو با‌توجه‌به فرمول «قیمت تمام‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده» محاسبه خواهد شد، اما لحاظ کردن سود حداکثری منوط به رعایت بهره‌وری ۷۰ درصدی در خطوط تولید خودرو است.

وی افزود: در واقع در گذشته نیز شورای رقابت بر اساس فرمولی مشخص که متشکل از فاکتور‌هایی همچون میزان ارزبری و نرخ ارز، نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، هزینه‌های دستمزد و مواد اولیه و نهاده‌های تولید بود، نسبت به تعیین قیمت تمام‌شده خودرو‌ها اقدام می‌کرد که هم اکنون نیز این فرمول به شکلی است که قیمت مصرف‌کننده شامل قیمت تمام‌شده بر اساس محاسبات شورای رقابت و سازمان حمایت به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده است.

به گفته این مقام مسئول، تنها خودروسازانی سود ۵ درصدی را دریافت خواهند کرد که بهره‌وری خط تولید خودروی مربوطه آن‌ها ۷۰ درصد باشد و به تناسب آن، اگر بهره‌وری کاهش یابد، سود تولیدکننده نیز تقلیل خواهد یافت.

وی افزود: شش عامل تیراژ خودرو، ارتقای کیفیت، کاهش تعهدات مشتری، داخلی‌سازی و حمایت از قطعه‌سازان هر ماه باید در گزارشی از سوی خودروسازان به ستاد تنظیم بازار ارائه شود.

 

این اقدام ضربتی که خیلی زودتر از اینها می بایست انجام می گرفت منجر به سقوط قیمتها در بازار آزاد شده است به طوری که با ساز و کار جدیدی که دست دلالان را از حضور در بازار آزاد خودرو قطع می کند، تمایل به فروش خودرو نزد دلالان افزایش یافته و همین مسئله منجر به کاهش شدید قیمت خودروهای داخلی شده است. بر اساس فرمول جدید قیمت خودرو، قیمت کارخانه ای خودروی پراید با افت زیادی مواجه شده که همین عامل منجر به کاهش شدید قیمت نجومی این خودرو در روزهای اخیر شده است.

 

نکته حائز اهمیت در این خصوص تعیین مرجع اصلی قیمت گذاری خودرو بود چرا که مشخص نیست رئیس اتحادیه بنگاه داران بر چه اصل و معیار و قانونی در تاریخ 1 اردیبهشت 99 مبادرت به انتشار لیستی از قیمتهای خودروهای داخلی به عنوان قیمت رسمی خودرو کرد و با همان لیست، به یکباره بازار خودرو با تنش رو به رو شد.

 

در همین رابطه معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت معدن و تجارت گفت:

 

جعفرپور گفت:

توصیه ما به مردم  این است که تا اعلام قیمت خودروها به هیچ عنوان از بازار خودروی خریداری نکنند و مطمئنا باشند که بعد از تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار ضمن ترکیدن حباب قیمت، قیمت انواع خودروها در بازار متعادل خواهد شد و در پی آن شاهد هماهنگی عرضه و تقاضا خواهیم بود.

وی تصریح کرد: خرید هر گونه خودرو در این روزهای بازار به ضرر مصرف کننده است.

جعفرپور گفت: در حال حاضر تفاوت قیمت خودروهای کارخانه و بازار بسیار زیاد است و این امر به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست، به همین دلیل در تصمیم های جدید دیگر چنین فاصله قیمتی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: طی چند وقت اخیر دلالان بازار خودرو را بهم ریختند و اجازه ندادند قیمت ها مسیر طبیعی خود را طی کند، از اینرو با تصمیم های جدیدی که به زودی اعلام می شود، مشکل بازار خودرو حل خواهد شد.

جعفرپور گفت: دلالان بازار خودرو، قیمت پراید را بالا بردند و قیمت فعلی آن که بیش از 80 میلیون تومان است، پذیرفتنی نیست، لذا اگر مردم صبر کنند تکلیف قیمت ها مشخص خواهد شد و دیگر بواسطه فعالیت دلالان بازار خودرو با التهاب روبرو نمی شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید