کد خبر:1558
پ

صعود بورس تا کی ادامه دارد | بررسی تکنیکال و فاندمنتال شاخص

صعود بورس تا کی ادامه دارد یا به عبارتی بورس تا کی بالا می رود و آیا اکنون زمان خریدن سهام است یا باید آن را فروخت؟ شاید اینها سوالاتی باشد که در ذهن بسیاری اکنون نقش بسته است؛ در ادامه به تحلیل تکنیکال و فاندمنتال بازار بورس تهران و دلایل اصلی افزایش شاخص کل […]

صعود بورس تا کی ادامه دارد یا به عبارتی بورس تا کی بالا می رود و آیا اکنون زمان خریدن سهام است یا باید آن را فروخت؟ شاید اینها سوالاتی باشد که در ذهن بسیاری اکنون نقش بسته است؛ در ادامه به تحلیل تکنیکال و فاندمنتال بازار بورس تهران و دلایل اصلی افزایش شاخص کل بورس و پیش بینی رشد بورس در آینده نزدیک می پردازیم.

 

بیشتر بدانید؛ شرایط و مدارک مورد نیاز برای گرفتن کد بورسی

 

فهرست مطالب این مطلب

 

چرا با افت قیمت نفت بورس ایران ریزش نکرد؟

بررسی دلایل بنیادی و فاندمنتال رشد شاخص کل بورس

پیش بینی تکنیکال بورس

اکنون وقت خرید سهام است یا فروش آن؟

تاثیر آزاد سازی سهام عدالت در رشد بورس

 

دریافت کد بورسی راحتتر از قبل

در ماه های اخیر بورس تهران با رشد بی سابقه ای بسیاری از مردم را شگفت زده کرده به طوری که صف های طویل برای دریافت کد بورسی در کارگزاری ها تشکیل شده و عموم مردم که تا پیش از این بانک ها را به عنوان بنگاه های سودآور به حساب می اوردند و با سپرده گذاری به فکر حفظ ارزش سرمایه خود بودند، با تغییر رویکرد سرمایه خود را به سمت بازار سرمایه یا همان بورس سوق دادند و همین تزریق نقدینگی به بازاری که گردش روزانه پول در آن به زحمت به هزار میلیارد تومان می رسید، اکنون در مجموع بورس و فرابورس گردش پول 15 هزار میلیارد تومانی را در خود می بیند که همین عامل یعنی هجوم بیش از اندازه پول به سمت بورسی که ظرفیت پذیرش این حجم از نقدینگی را نداشت، باعث رشد های پی در پی شاخص بورس و افزایش قیمت سهام در نمادهای مختلف شد.

 

احراز هویت دیجیتال برای دریافت کد بورسی

صعود بورس تا کی ادامه دارد | بررسی تکنیکال و فاندمنتال

صعود بورس تا کی ادامه دارد | بررسی تکنیکال و فاندمنتال

 

شاخص بورس تا چه زمانی بالا می رود؟

سوال اساسی بسیاری اکنون این است که چه عاملی باعث رشد بورس در ماههای اخیر شده و چرا هجوم نقدینگی به بازار سرمایه صورت گرفته و این رشد تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

شاید کمتر کسی تصور میکرد با افت بی سابقه قیمت نفت در بازارهای جهانی، بازار بورس ایران رویایی ترین روزهای خود را سپری کند و نه تنها متاثر از این اتفاق جهانی منفی نشد، بلکه با اثرپذیری از مولفه های جدید و تزریق نقدینگی به آن، به رشد بی سابقه ای دست پیدا کرد. در وهله اول شاید اینطور به نظر برسد که دولت در بودجه سال 99، قیمت هر بشکه صادراتی نفت ایران را 50 دلار در نظر گرفته و سقوط این عدد به زیر سطح 20 دلار باعث کسری بودجه شدید دولت و به تبع آن، فلج شدن اقتصاد ایران خواهد شد و بر این اساس، انتظار ریزش بازار بورس که صنایع پتروپالایشی در زمره بزرگترین صنایع بازار محسوب می شوند، می رفت اما این اتفاق رخ نداد و بازار بورس ایران به دلیل تزریق شدید نقدینگی به آن، هر روز رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند.

با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد ایران، بسیاری از صنایع بزرگ از جمله کامودیتی ها و پتروپالایشی ها با افزایش حاشیه سود مواجه شدند و همین عامل بر ارزش ذاتی نمادهای این گروهها افزود به طوری که کاهش قیمت نفتی که به موجب تحریم نیز به کمترین میزان صادرت رسیده بود، نتوانست مانع از رشد شاخص کل بورس تهران شود.

تحلیل فاندمنتال افزایش قیمت سه گروه بزرگ بورس

 

در این بین تحلیل ها  و گمانه زنی های بسیاری در خصوص علل رشد بورس صورت گرفت و برخی آن را حباب دانستند اما برخی این صعود را نتیجه رشد نمادهای پیشروی بازار بورس که از صعود جا مانده بودند و با افزایش حاشیه سود مواجه شدند، می دانستند؛ به طور کلی نیز با رصد وضعیت برخی صنایع بزرگ ایران می توان به این نتیجه رسید که این رشد شتابان با پشتوانه بنیاد اقتصاد ایران همراه است چرا که به عنوان مثال  با نگاهی به وضعیت تولید و فروش و صادرات دو مجموعه بزرگ کشور یعنی ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان می توان به این نتیجه رسید که رشد قیمت سهام این دو نماد و به تبع ان نمادهای این صنعت بی دلیل نبوده چرا که در ماههای اخیر شاهد رکوردشکنی تولید و صادرات در حوزه کامودیتی ها بوده ایم که رشد قیمتی سهام این گروه را توجیه می کند. در سمت دیگر نیز مصوبه فروش دارایی های مازاد بانکها باعث افزایش حاشیه سود آنها و خروج بسیاری از نمادهای بانکی از درجا زدن شد به طوری که اکنون قیمت هر سهم بانک ملت به سطح بالای 1000 تومان رسیده است و بسیاری از نمادهای بانکی که برای مدتهای زیاد در زیر قیمت اسمی (100 تومان) معامله می شدند به سمت محدوده 200 تومان در حرکت هستند که رشد این گروه نیز با توجه به مصوبه دولت توجیه پذیر است.

پیشتر به علت رشد گروه پتروپالایشی به واسطه افزایش قیمت دلار اشاره شد و در مجموع با رشد سه گروه بزرگ بازار بورس ایران (بانکها و موسسات مالی، پتروپالایشیها، کامودیتیها) که بیش از 80 درصد ارزش بازار را تشکیل می دادند، افزایش شاخص کل بورس اتفاقی عجیب تلقی نمی شود.

از این گذشته، همسویی و تدبیر رئیس کل بانک مرکزی در پویایی اخیر بورس یکی از عوامل اصلی رونق بازار سرمایه و عمق پیدا کردن آن است به طوری که او بارها با اشاره به اینکه بازار سرمایه می بایست 50 درصد از منابع مالی شرکتها را تامین کند، به نوعی نقدینگی مردم را به سمت بازار سرمایه هدایت کرد و از سیاست های حمایتی خود از بورس صحبت کرد و با توجه به سابقه درخشان آقای همتی در اجرایی کردن سیاست های کلان اقتصادی در گذشته، اینبار نیز به نوعی می توان دستاورد فعلی را حاصل همکاری او و وزیر اقتصاد قلمداد کرد.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

در پایان به نظر می رسد رشد شاخص بورس از منظر تکنیکال تا سطح مقاومت تاریخی یک میلیون واحد مشکلی نداشته باشد و سهامداران می توانند همچنان به صعود بورس در روزهای آینده امیدوار باشند اما رفته رفته با نزدیک شدن قیمت نمادها و کاهش فشار تقاضا و افزایش عرضه به واسطه عرضه احتمالی سهام عدالت، بازار بورس به اصلاح خود خواهد پرداخت تا برای یک جهش دیگر مهیا شود.

اکنون زمان خرید سهام است یا فروش؟

در حال حاضر با توجه به اینکه بسیاری از نمادها بیش از 30 درصد رشد قیمتی را در کوتاه مدت تجربه کرده اند به نظر می رسد سهامدارانی که به تازگی کد بورسی گرفته اند می بایست با تامل بیشتر نسبت به خرید سهام اقدام نمایند چرا که اگرچه همچنان پیش بینی صعود بورس تا سطح یک میلیون واحدی شاخص کل می رود اما بازار به اصلاح خود نزدیک می شود و خرید سهام در پیک قیمتی و مواجه شدن با اصلاح سهام مذکور یک فاجعه برای سهامدار مبتدی به بار خواهد آورد و بهترین گزینه برای افرادی که تازه کد بورسی خود را دریافت کرده اند این است که مبادرت به خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری کنند تا کارشناسان این صندوق ها در بزنگاه های مهم، اقدام به خرید یا فروش سهام آنها کنند.

 

لیست کارگزاری های رسمی و معتبر با آدرس و تلفن

 

تاثیر آزادسازی سهام عدالت در بورس

در حال حاضر تقاضا برای ورود نقدینگی به بورس به حدی است که عرضه های سنگین حقوقی نیز قادر به مهار این تقاضا نیست و دولت مجبور شد تا با آزاد کردن سهام عدالت، اختیار خرید و فروش سهام عدالت را به مردم واگذار کند تا بلکه از این طریق بتواند از رشد لجام گسیخته قیمت نمادها جلوگیری به عمل آورد. در حال حاضر لیستی از نمادهای بورسی سهام عدالت تهیه شده که مردم می توانند ابتدا با ورود به سامانه سهام عدالت ابتدا سهام خود را آزاد کرده و اختیارش را در دست خود بگیرند و سپس مبادرت به فروش آن نمایند که البته در شرایط فعلی فروش سهام عدالت توصیه نمی شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید