کد خبر:16912
پ

دولت بورس را به توپ بست | تاثیر منفی تصمیمات غیرکارشناسی دولت بر بازار سرمایه

در حالی که بسیاری بر این اعتقاد بودند که از هته گذشته روند حرکت قیمت ها در بازار سرمایه مجدداً صعودی خواهد شد اما این اتفاق رخ نداد و در اولین روز معاملاتی بورس د هفته جای نیز شاهد ادامه روند نزولی بورس تهران هستیم.   دولت بورس را به توپ بست | تاثیر منفی […]

در حالی که بسیاری بر این اعتقاد بودند که از هته گذشته روند حرکت قیمت ها در بازار سرمایه مجدداً صعودی خواهد شد اما این اتفاق رخ نداد و در اولین روز معاملاتی بورس د هفته جای نیز شاهد ادامه روند نزولی بورس تهران هستیم.

 

دولت بورس را به توپ بست | تاثیر منفی تصمیمات غیرکارشناسی دولت بر بازار سرمایه

دولت بورس را به توپ بست | تاثیر منفی تصمیمات غیرکارشناسی دولت بر بازار سرمایه

بسیاری بر این باور بودند که تنش ها در آمریکا باعث این نزول قیمت غیرعادی در بورس تهران شده اما پذیرش نتیجه انتخابات توسط ترامپ نیز نتوانست بازار سرمایه را به روزهای متعادل خود بازگرداند و همچنان فشار فروش در بازار را شاهد هستیم که این موضوع نشان می دهد نزول قیمتی نمادها در هفته های اخیر ریشه در اتفاقاتی دارد که در تصمیمات غیرکارشناسانه دولت نهفته است.

پس از اینکه افزایش نرخ گاز و برق با پیشنهاد دولت در بودجه 1400 تصویب شد، به طور طبیعی برخی صنایع با کاهش حاشیه سود مواجه می شدند که افت قیمتی این صنایع در بورس قابل پذیرش بود اما تصمیم به نرخ گذاری دستوری فولاد در بازار که از سوی وزیر صمت مطرح شد، بازار را به طور غیرعادی به کما برده است به طوری که لیدرهای کامودیتی ها (صنایع فلزی و معدنی) در بازار با افت قیمتی شدیدی همراه شده اند و همین جو روانی منفی به سایر نمادهای بازار که هیچ ارتباطی به این موضوع ندارند تسری پیدا کرده است.

ماجرای قیمت گذاری بر روی خودروها از سوی شورای رقابت نیز جنجال دیگری بود که بر روی روند حرکتی گروه خودرو تاثیر منفی گذاشته و اکنون سهامداران بورس که با وعده دولت سرمایه خود را به بازار سرمایه آورده بودند، بخش زیادی از سرمایه خود را به واسطه تصمیمات غیرکارشناسی و رانتی برخی دولتی ها از دست رفته می بینند.

روحانی که با وعده های رنگی مردم را به بورس دعوت کرد به یکباره حمایت دولت از بازار سرمایه را برداشت و شوک منفی سنگینی به بسیاری از سهامداران تازه کا وارد کرده که باید دید نتیجه این اقدام او در نهایت چه خواهد شد. آیا او با ذوب کردن سرمایه مردم در بوس قصد مهار تورم و خارج کردن نقدینگی از چنگ مردم را دارد؟

به نظر می رسد حسن روحانی در واپسین ماه های حضورش در ریاست جمهوری کمتین اهمیتی به این موارد نمی دهد و تنها به پر کردن خزانه خالی اش ولو به هر قیمتی فکر می کند تا این چند ماه را هم به سلامت بگذراند و یک ویرانه را به رئیس جمهور بعدی تحویل دهد.

او که قرار بود اقتصاد ایران را از نفت محور بودن خارج کند، در هشت سال ریاستش نتوانست اینکار را انجام دهد تا امروز اینگونه در مخمصه مالی به واسطه تحیم فروش نفت گیر کرده باشد و کشور را به چالش جدی مواجه کند.

کلیدواژه : حسن روحانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید