کد خبر:33398
پ

حق با مجیدی بود، آفسایدی در کار نبود | رونمایی از پنالتی و اخراج جدید از دربی 97

قضاوت دربی 97 به قدری ضعیف و بحث برانگیز بود که تا ماهها می توان از صحنه ها مختلف آن به عنوان سوژه جدید خبری استفاده کرد. در ادامه رونمایی از پنالتی و اخراج جدید از دربی 97 را خواهیم دید که ادعای فرهاد مجیدی در خصوص آفساید نبودن موقعیت تک به تک بازیکن استقلال […]

قضاوت دربی 97 به قدری ضعیف و بحث برانگیز بود که تا ماهها می توان از صحنه ها مختلف آن به عنوان سوژه جدید خبری استفاده کرد. در ادامه رونمایی از پنالتی و اخراج جدید از دربی 97 را خواهیم دید که ادعای فرهاد مجیدی در خصوص آفساید نبودن موقعیت تک به تک بازیکن استقلال را ثابت می کند.

 

حق با مجیدی بود، آفسایدی در کار نبود | رونمایی از پنالتی و اخراج جدید از دربی 97

حق با مجیدی بود، آفسایدی در کار نبود | رونمایی از پنالتی و اخراج جدید از دربی 97
در قانون آفساید اینطور آمده که تنها قسمتهایی از بدن برای تعیین وضعیت آفساید مورد محاسبه قرار می گیرند که بازیکن بتواند با آنها گل بزند، حتی در بدترین حالت اگر دست حسین زاده هم در موقعیت آفساید قرار داشته باشد، به واسطه اینکه بازیکنان نمی توانند با دست گل بزنند، این موقعیت آفساید نبوده و سعید آقایی در سمت مخالف با پایش، آفساید را پر کرده بود.

 

در یکی از مهمترین صحنه های این بازی، در حالی که امیرحسین حسین زاده هافبک تهاجمی تیزپای استقلالی ها با فرار از کمند مدافعین پرسپولیس در موقعیت گل قرار گرفت، در نهایت توسط مدافع پرسپولیس سرنگون شد و بسیاری از هواداران استقلال به گمان اعلام یک ضربه پنالتی و اخراج بازیکن پرسپولیس خوشحال شدند اما چند ثانیه بعد متوجه پرچم کمک داور به نشانه آفساید شدند که همین تصمیم بحث برانگیز منجر به آغاز تنش در کنار زمین و اعتراض شدید فرهاد مجیدی به اعلام آفساید در این صحنه شد.

در لب خوانی که از صحبتهای مجیدی انجام شد، او مدعی بود در کنار خط قرار داشته و خودش با چشم خودش دیده که این صحنه آفساید نبوده است و اگر ثابت شود این صحنه آفساید بوده، مربیگری را کنار می گذارد. ادعایی که البته با واکنش های طنز مجری خوش نمک برنامه فوتبال برتر و برخی رسانه های رنگی همراه شد تا اصل قضیه به انحراف کشیده شود.

در نگاه اول شاید بسیاری از بینندگان تلویزیونی و حتی کارشناسان داوری موقعیت بازیکن استقلال با دو بازیکن پرسپولیس کهدر  کنارش حضور داشتند، برای آفساید بودن یا نبودن صحنه سنجیده اند که در این صورت، اعلام آفساید درست به نظر می رسد اما با کشیدن خطی به موازات خط چمن استادیوم آزادی که اتفاقاً مقارن با جاگیری کمک داور هم بود، ادعای فرهاد مجیدی تائید شد چرا که دو بازیکنی که در سمت دیگر زمین و نزدیک به کمک داور حضور داشتند آفساید را پر کرده بودند.

البته چند کارشناس شریف داوری از جمله محمد فنایی با سابقه قضاوت در فینال جام جهانی 1994 نیز اشتباه کمک داور در اعلام آفساید در این صحنه را تائید کردند.

با این حساب به نظر می رسد تیم استقلال و فرهاد مجیدی بابت اشتباهات داوری در دربی 97، حسابی از تیم داوری طلبکار شد چرا که آبی ها در این دیدار، سه پنالتی از داور طلبکار شدند که گویی به داور دیکته شده بود تا برای تیم آبی پنالتی گرفته نشود که اینگونه از کنار پنالتی های سه گانه استقلال در دربی به راحتی عبور کرد.

 

نکته مهم در این خصوص اینکه داوران در موارد مشابه تصمیمات متناقض اتخاذ کرده اند و همین موضوع منجر به ایجاد شائبه جانبداری تشکیلات فدراسیون فوتبال از تیم پرسپولیس شده است. در تصویر زیر که در یکی از دربی های اخیر دو تیم رخ داد، تیم پرسپولیس در ثانیه های پایانی به گلی رسید که شائبه آفساید بودن آن مطرح شده بود اما به همان دلیلی که پای بازیکن استقلال، در سمت مخالف، آفساید را پر کرده بود و حرکت استوکس صحیح بوده، در صحنه جنجالی دربی 97 نیز پای سعید آقایی آفساید را پر کرده بود و حرکت حسین زاده در موقعیت غیرآفساید بود و صحیح به نظر می رسید.

پی نوشت: در تمام کلاس های داوری به داوران توصیه شده، صحنه های سخت و 50-50 را به نفع مهاجم تصمیم بگیرند تا تعداد گل های بازیها بیشتر شود حتی اگر بعداً مشخص شود، تصمیم آنها اشتباه بوده است اما مشخص نیست چطور در برخی بازیهای تیمهای خاص، آفسایدهای میلیمتری چه روی دروازه حریف و چه روی دروازه آن تیم عمدتاً به سود آن تیم خاص سوت زده می شود اما در خصوص تیم های دیگر اینگونه رفتار نمی شود.

دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
  • علی 7 دسامبر 2021 / 12:55 ب.ظ

    همه ایران یک بار دیگه دیدند پرسپولیس با حمایت داور و مافیا از شکست خفت بار فرار کرد . اولا آفساید به اشتباه اعلام شد داور جام جهانی آقای فنایی اشتباهی بودن آفساید رو تایید کرده ضمن اینکه درهنگام بازی بعد از این اعلام اشتباه ، سیمای پرسپولیسی ۵ دقیقه بعد تکرار صحنه اونهم از زاویه ای اشتباه و ناقص نشان داد. یک پنالتی دیگه هم داور نگرفت وقتی که ضربه سر ژستد به دست بازیکن پرسپولیس برخورد کرد و باید پنالتی اعلام میشد . خود پرسپولیسیا هم میدونند با اشتباه فاحش و بعضا آگاهانه و حمایت مافیا از شکست خفت بار فرار کردند و در واقع همه دیدند تو این چند سال چطوری لنگیا با حمایت مافیا به برد می رسند

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید