کد خبر:12170
پ

تحلیل فنی بازی پرسپولیس مقابل سایپا | شکاف در خط دفاعی متزلزل سرخ ها

پرسپولیس در اولین بازی خود در لیگ برتر در فصل 99/1400 نتوانست به پیروزی برسد و علی رغم اینکه چند موقعیت گلزنی خوب توسط مهاجمین این تیم از دست رفت اما در مجموع نوع بازی این تیم، هوادارانش را راضی نکرد؛ در ادامه به تحلیل فنی بازی پرسپولیس و ساپیا می پردازیم.   تحلیل فنی […]

پرسپولیس در اولین بازی خود در لیگ برتر در فصل 99/1400 نتوانست به پیروزی برسد و علی رغم اینکه چند موقعیت گلزنی خوب توسط مهاجمین این تیم از دست رفت اما در مجموع نوع بازی این تیم، هوادارانش را راضی نکرد؛ در ادامه به تحلیل فنی بازی پرسپولیس و ساپیا می پردازیم.

 

تحلیل فنی بازی پرسپولیس مقابل سایپا | شکاف در خط دفاعی متزلزل سرخ ها

تحلیل بازی پرسپولیس مقابل سایپا | شکاف در خط دفاعی متزلزل سرخ ها

یحیی گل محمدی که شجاع خلیل زاده، محمد نادری، محمد انصاری را در خط دفاع در اختیار ندارد در این بازی مجبور شد تا به مدافع 39 ساله خود یعنی جلال خسینی در ترکیب اولیه تیمش بازی دهد که همین موضوع به پاشنه آشیل ساختار دفاعی پرسپولیس تبدیل شد به طوری که مهاجمین سایپا با برنامه ریزی قبلی در ضد حملات تنها از سمت سید جلال حسینی به سمت دروازه لک یورش می اوردند و سعی در استفاده از کندی او در سرعت و چرخش ها داشتند که این اتفاق منجر به خلق چند موقعیت برای سایپا در ضد حملات شد.

 

یحیی گل محمدی در این بازی، تیمش را با آرایش 2-4-4 کاذب که در بیشتر اوقات 1-3-2-4 بود روانه میدان کرد به طوری که وحید امیری پر کارترین بازیکن این تیم در هر دو نیمه اول و دوم محسوب می شد چرا که با از دست رفتن توپ او می بایتس به سرعت به ساختار دفاعی تیم اضافه می شد و در مقابل توپ قرار می گرفت که همین موضوع باعث تنها شدن مهدی عبدی در حملات پرسپولیس شده بود چرا که در برخی موقعیت ها که بازیکنان خط میانی پرسپولیس توپ گیری می کردند، تنها مهدی عبدی را به عنوان گزینه هدف خود در نوک خط حمله می دیدند که مهار تک مهاجم پرسپولیس برای مدافعین سایپا کار سختی نبود.

عملکرد ضعیف دو مدافع کناری پرسپولیس یعنی سعید آقایی و محمد شیری در این بازی که نتوانستند در فاز هجومی به تیم کمک کنند نیز مزید بر علت شد تا هواداران پرسپولیس شاهد حملات پردامنه بر روی دروازه سایپا نباشند. نفوذ های نصفه و نیمه دو مدافع کناری پرسپولیس که با توپ گیری سایپایی ها همراه می شد، به ضد حملات سریع و برق آسایی این تیم تبدیل می شد که در چند نوبت، بر روی دروازه لک خطرناک ظاهر شدند.

 

آمار بازی پرسپولیس و سایپا

عملکرد ضعیف احمد نوراللهی در این نیمه نیز یکی از دلایل ناکامی پرسپولیس در حفظ پرس روی بازیکنان سایپا بود و هر بار که بازیکنان پرسپولیس قصد اعمال پرس بر روی تیم سایپا را داشتند، دیر رسیدن نوراللهی به بازیکن هدفش، باعث می شد سایپا در موقعیت ضد حمله قرار بگیرد و خط هافبک پرسپولیس به طور کامل از جریان بازی خارج می شد.

در نیمه دوم سرانجام در دقیقه 65 نوراللهی از زمین بازی خارج شد و جای خود را به سرلک داد و با حضور امید عالیشاه به جای سعید آقایی، وزن حملات پرسپولیس بیشتر شد و حملات خطرناک تری را از این تیم شاهد بودیم. پس از این دو تعویض یحیی آرایش تیمش را به سه مدافعه تغییر داد و احسان پهلوان به پیستون چپ منتقل شد و امید عالیشاه جلوتر از او در پست وینگر چپ بازی کرد.

اما این تغییر تاکتیک با اخراج کمال کامیابی نیا ناکام ماند و درست در لحظاتی که فشار پرسپولیس برای زدن گل برتری بیشتر می شد، اخراج کامیابی نیا، نقشه های تاکتیکی یحیی برای رسیدن به گل برتری را به هم زد.

 

حضور آرمان رمضانی بلند قامت نیز در این بازی تاثیر مثبت زیادی در روند حملات پرسپولیس نداشت و شاید باقی ماندن مهدی عبدی در زمین که نقاط کور خط دفاع حریف را به خوبی میشناخت اما در زدن ضربات نهایی بی دقت بود، برای پرسپولیس بهتر بود.

 

پرسپولیس در این دیدار نشان داد با روزهای اوج خود فاصله دارد و خروج چند عنصر دفاعی این تیم، تاثیر منفی زیادی بر روی کیفیت دفاع این تیم گذاشته بود به طوری که سایپایی ها در چند نوبت در ضد حملات خود توانستند دروازه لک را به طور جدی تهدید کنند که این موضوع در زمان حضور شجاع خلیل زاده کمتر رخ می داد و تیم حریف به ندرت در سمت دروازه پرسپولیسآفتابی می شد و موقعیت گل چندانی به دست نمی آورد.

شاید این بازی را ب توان به عنوان زنگ خطری برای پرسپولیس و یحیی به حساب آورد که با این نفرات در فاز دفاعی، نه تنها در لیگ برتر بلکه در فینال لیگ قهرمانان آسیا نیز احتمال موفقیتشان به شدت کاهش خواهد یافت.

 

نمرات بازیکنان پرسپولیس مقابل سایپا

نکته مهم در این بازی، سبک بازی پرخاشگرانه احمد نوراللهی بود که نمایش ضعیفش را با کارت زرد بی مورد تکمیل کرد. نوراللهی که در رمزه بازیکنان آرام پرسپولیس قرار داشت در این بازی در معدود بازیهایی که از او به یاد داریم در کنار بازی ضعیفش، به شدت عصبی بازی می کرد و در هنگام تعویض نیز نارضایتی خود را از تعویض به نوعی نشان داد. به نظر می رسد حضور میلاد سرلک که با پیراهن شماره 10 برای پرسپولیس بازی می کند، تهدید جدی برای شماره 8 پرسپولیس به حساب می آید و او به واسطه اینکه از جایگاهش مطمئن نیست، دچار تزلزل شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید