کد خبر:39641
پ

تحلیل فنی استقلال و پیکان | بی زهر در خط حمله و ادامه نبود هافبک خلاق

آخرین بازی هفته پنجم لیگ برتر شب گذشته بین استقلال و پیکان برگزار شد و آبی ها باز هم نتوانستند در استادیوم آزادی حریف خود را شکست دهند تا یک تساوی مایوس کننده دیگر در کارنامه ساپینتو و استقلال ثبت شود. تحلیل فنی استقلال و پیکان | بی زهر در خط حمله و ادامه نبود […]

آخرین بازی هفته پنجم لیگ برتر شب گذشته بین استقلال و پیکان برگزار شد و آبی ها باز هم نتوانستند در استادیوم آزادی حریف خود را شکست دهند تا یک تساوی مایوس کننده دیگر در کارنامه ساپینتو و استقلال ثبت شود.

تحلیل فنی استقلال و پیکان | بی زهر در خط حمله و ادامه نبود هافبک خلاق

اگرچه فاصله امتیازی استقلال با صدر جدول فقط 3 امتیاز است اما نوع بازی این تیم به ویژه در استادیوم آزادی خوشایند هواداران استقلال نبود چرا که تیم ساپینتو مثل بازیهای قبلی، اگرچه مهاجمین توانمندی در اختیار دارد، اما هافبک های خلاقی پشت سر این مهاجمین حضور ندارند که پاس خلاقانه نهایی را برای آنها صادر کند. در سالهای گذشته باریکنانی مثل مجتبی جباری، پاتوسی، جباروف و حتی علی کریمی و فرشید اسماعیلی این نقش را بر عهده داشتند اما در فصل جاری به دلیل یارگیری غیرمتوان مدیریت استقلال قبل از حضور ساپینتو، این تیم هافبک بازیساز حرفه ای در اختیار ندارد و همه هافبک های ساپینتو که تا این لحظه به میدان رفته اند، خصوصیات دفاعی داشته اند. مهدی مهدی پور اخرین امید هواداران استقلال برای بازی در پست پلی میکر بود که او نیز در دوران افت خود به سر می برد و نشانی از مهدی پور فصل گذشته ندارد. س

ساپینتو علی رغم در اختیار داشتن بازیکنانی مثل امانوف، زواری، عرفان باقری، امیرعلی صادقی که خلاقیت بیشتری نسبت به سعید مهری، آرش رضاوند و مهدی پور و چشمی دارند، از بازی دادن به آنها طفره می رود تا خط هافبک استقلال به جولانگاه شوت های بی دقت بازیکنانی مثل رضاوند، مهری، جعفر سلمانی (!) تبدیل شود. این در حالیست که هواداران استقلال در بازی رقیب سنتی دیدند که چطور سعید صادقی توانست با دو شوت از راه دور بازی را برای تیمش ساده کند اما هافبک های بی کیفیت استقلال علی رغم شوت های زیاد به سمت درواه حریف هرگ نتوانستند روی دروازه حریفان خطرساز ظاهر شوند.

آبی ها در بازی شب گذشته باز هم با سیستم پایه 3-3-4 به میدان رفتند که در موقع دفاع به 1-5-4 تبدیل می شد. یکی از دلایلی که استقلال در چند بازی اخیر گلی دریافت نکرده به همین تغییر آرایش از سیستم های 3 دفاع به 4 دفاع بر می گردد اما در سمت مقابل به دلیل عدم آشنایی بازیکنان با شرح وظایف پست خود در هنگام حمله، سردرگمی خاصی در حرکات آبی ها در حملات و ضدحملات دیده می شود به طوری که حملات این تیم زهر لازم برای تحت فشار قرار دادن حریف را ندارد و به عبارت ساده تر، بازیکنان استقلال در موقع حمله در اکثر موارد تنها هستند و توسط سایر بایکنان حمایت نمی شوند و در نهایت نبود خلاقیت و تنوع در نوع پاس ها باعث رد و بدل شدن پاس های تکراری، بی هدف، قابل حدس می شود که تنها آمار تعداد پاس مقابل حریفان را بالا می برد و دریغ از یک پاس هدفمند و برنامه تاکتیکی پشت آن!

پیشتر به این موضوع تاکید کرده بودیم که استقلال با این سیستم، بازیکنان زهرداری همچون مهدی قایدی، محبی را می سوزاند و به واسطه دور بودن آنها از مهاجم مرکزی، عملاً مهار مهاجم تارگت برای حریفان کار چندان سختی نیست مضاف بر اینکه سه هافبک میانی استقلال همگی خصوصیات دفاعی دارند و خبری از پاسهای هوشمندانه برای مهاجمین نیست و همه این مسائل منجر به این می شود که در طول بازیهای، حداکث 2-3 موقعیت گل نصیب استقلال شود. اتفاقی که در مان محمود فکری نیز شاهد آن بودیم و همانطور که قبلا، اشاره کردیم،  به طور کلی این تیم استقلال شباهت زیادی به استقلال محمود فکری دارد. در آن تیم پرستاره نیر ستاره های استقلال مثل مهدی قایدی، دیاباته، میلیچ، اسماعیلی و … همگی خاموش شدند و در استقلال ساپینتو نیز به سبب اشتراک در استفاده از سیستم 3-3-4 همان بلا بر سر ستاره هایی همچون مهدی پور، قایدی، محبی، بابایی و حتی شهباززاده آمده است.

 

اگرچه اشتباهات داوری در بازی شب گذشته تاثیرگذار بود اما حتی در صورت کسب 3 امتیاز نیز آبی ا نمایش دلچسبی ارائه نکردند و توجیه افرادی که معتقدند سرمربی جدید این تیم نیاز به مان دارد تا با تیمش بیشتر آشنا شوند نی غیرمنقی است چرا که کادر فنی و بازیکنان میلیاردها پول نمی گیرند تا با سوازاندن امتیازات حساس به بهانه ناهماهنگی در بازیهای ابتدایی نمایش ضعیفی ارائه کنند؛ دقت داشته باشید نمایش ضعیف با نتیجه ضعیف متفاوت است؛ در زمان استراماچونی نتایج به مراتب ضعیف تری کسب شده بود اما به سبب نمایش با کیفیتی که استقلال نشان می داد، هواداران این تیم امیدوار بودند و در نهایت مزد صبوزی خود را گرفتند اما استقلال فکری و ساپینتو اگرچه روی کاغذ بد نتیجه نگرفته اند، اما نمایشی که در زمین ارائه می دهند، هیچ جای امیدواری برای هواداران استقلال باقی نگذاشته است. ساپینتو و کادرش باید بدانند 8- تیم از 16 تیم لیگ برتر ایران با شیوه های دفاعی و پارک کردن اتوبوس مقابل دروازه خودی تنها به دنبال نباختن هستند و اگر در باز کردن این دفاع ها به مشکل بر خورده می بایست هر چه سریعتر نسبت به تغییر سیستم و تاکتیک خود اقدام کند.

استقلال به خیال سرمربی خود با این شماتیک در بازیها حاضر می شود اما تدافعی و کند بودن هر سه هافبک میانی و دور بازی کردن قایدی و محبی از باکس محوه جریمه باعث افت کیفی آبی ها در هنگام حملات شده است. با این شیوه نمایش می توان گفت بازی استقلال در چند کلمه خلاصه می شود: پاس های معمولی و تکراری بدون برنامه و قابل حدس

 

در حالیکه اگر این تیم بخواهد از حداکثر پتانسیل بازیکنان خود در فاز هجومی استفاده کند، می تواند با سیستم 2-4-4 لوزی در بازیهایی که میزبان است به میدان برود و چند تغییر بازیکن را در ترکیب خود اعمال کند چرا که نفراتی همچون چشمی، جلالی و رضاوند آزمون خود را پس داده اند و نشان دادند، در حد فیکس بازی کردن در تیم بزرگ استقلال نیستند. ساپینتو اگر به هر دلیلی با امانوف مشکل دارد می تواند در پست هافبک تهاجمی از بازیکنانی مثل زواری و عرفان باقری بهره ببرد. حضور همزمان مهدی قایدی و عرفان باقری در ترکیب اصلی آبی ها می تواند هر خط دفاعی را اذیت کند.

هوادار استقلال آنقدرها هم احمق نیست که با اسم رمز باید به ساپینتو زمان داد تا تاکتیک های خود را در استقلال پیاده کند فریب بخورد؛ او اکنون نزدیک به 3 ماه است، هدایت آبی ها را بر عهده دارد و اردوی تدارکاتی پر هزینه در ترکیه و انجام بازیهای تدارکاتی برای این انجام نشد که او در پایان هفته پنجم همچنان درخواست زمان برای پیاده سازی ایده هایش را داشته باشد؛ این زمان تنها در صورتی در احتیار او قرار می گیرد که کیفیت فنی استقلال ولو عدم کسب نتیجه متحول شود در غیر اینصورت با ادامه این روند حتی با نتیجه گیری سینوسی نیز امیدی به این تیم نمی رود و هواداران استقلال نیز به خوبی این موضوع را فهمیده و با یادآوری دوران بد تیمشان در زمان محمود فکری که عملکردی مشابه ساپینتو داشت، قصد ندارند با این بهانه ها، ادامه فصل را از دست بدهند چرا که استمرار این رویه و عدم ریکاوری روحیه ستاره های تیم در آستانه جام جهانی، منجر به این خواهد شد که استقلال حتی پنجم هم نشود! هر چه که هست، با این سیستم عجیب غریب، ساپینتو پس از شکست سنگین در دربی اخراج خواهد شد. پس تا قبل از اینکه این تیم به آن نقطه برسد کادر فنی و مدیریت ضعیف استقلال می بایست فکری به حال تیم کنند. نبود کمیته فنی در این باشگاه امرو باعث شده تا هیچ نظارتی بر عملکرد ساپینتو وجود نداشته باشد. همانطور که بدون مشورت با بزرگان استقلال به یکباره به سراغ استخدام این مربی ضعیف رفتند …

کلیدواژه : استقلال

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید